Wiele ciekawych wniosków przynosi najnowszy Raport Horyzontalny dla systemu oświaty (2011 The
Horizon Report K-12). To już jego trzecia edycja, w której naukowcy z
ponad 100 ośrodków akademickich z różnych stron świata próbują
identyfikować zjawiska silnie oddziałujące na praktykę nauczania,
uczenia się i kreatywność w szkole.
Więcej o konektywizmie
Nowe technologie mają wielki wpływ na to, jak tworzy się informacja, jak
jest współdzielona przez społeczność oraz jak ludzie
przetwarzają informację w wiedzę, komunikując się i socjalizując z
innymi uczestnikami procesu edukacji (w najszerszym możliwym znaczeniu).
Wiedza jest poza mną, a mogę z niej skorzystać kiedykolwiek jej
potrzebuję – to istota konektywizmu.
Raport o stanie edukacji polskiej
Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił „Raport o stanie edukacji.
Społeczeństwo w drodze do wiedzy” - kompleksowe zestawienie
wyników badań polskiej edukacji. Obraz, jaki wyłania się z dokumentu
uświadamia, że skala wyzwań stojąca przed szkołami jest niemała. Na pewno warto kontynuować te badania, także w
obszarach, które zostały pominięte.
Społecznościowe uczenie się - czy poprawia wyniki studentów?
Portale społecznościowe są popularne w większości uczelni na całym
świecie i coraz więcej instytucji edukacyjnych zwraca uwagę na
wykorzystanie społeczności sieciowych do podniesienia skuteczności
uczenia się studentów w kursach i poprawy ich wyników edukacyjnych. Czy
Facebook i inne podobne serwisy mogą faktycznie poprawić rezultaty pracy
studentów?
Którędy droga do dobrej edukacji?
Pracodawcy powinni jak najczęściej zabierać głos w sprawach dotyczących systemu edukacji. W ten sposób jasno określają kierunki, w których powinno przebiegać kształcenie. Bo przecież wcześniej czy później większość absolwentów szkół stanie się w końcu pracownikami. Albo też założą własne firmy i wówczas odczują edukacyjne braki, jakimi "obdarza" nas szkoła.
O odkrywaniu talentów i nie tylko
Czas na podsumowanie naszej sondy. Zadaliśmy kiedyś pytanie, w jaki
sposób szkoła (nauczyciele) powinna pomagać uczniom w odkrywaniu ich
talentów i podaliśmy kilka możliwych odpowiedzi. Wynik jest w sumie
taki, jakiego można było się spodziewać. Biedne byłyby młode polskie
talenty, gdyby wokół szkoły nie powstawały projekty i konkursy
skierowane do uczniów.
Nie wszyscy studenci wybierają e-podręczniki
Wyniki badania przeprowadzonego w 2010 r. w amerykańskich college’ach przez organizację NACS (National Association of College Stores)
wskazują, że studenci wcale nie są otwarci na elektroniczne
podręczniki. Aż 74% z nich preferowało
drukowane podręczniki jako bardziej wygodne do nauki, pomimo, że mogli na studiach korzystać
również z ich wersji elektronicznych.