Jak technologie mogą zmieniać nasze zachowania?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stary rok dobiega końca, dla jednych to czas podsumowań, a dla innych poszukiwanie odpowiedzi na pytania o to, co nas czeka za chwilę. Od powstania Edunews.pl w 2008 r. staramy się pokazywać, że nowoczesne technologie mogą być kluczowym sprzymierzeńcem edukacji, a zwłaszcza szkoły, nauczycieli i osób uczących się. Ale one oczywiście mają szersze oddziaływanie na nasze życie i dlatego może warto przyglądać się różnym analizom, pokazującym, jak nasz świat fizyczny integruje się ze światem technologii.fot. Fotolia.com

W grudniu firma Samsung Electronics zaprezentowała wyniki badań nad trendami, które będą miały znaczący wpływ na nasze domy, miejsce pracy, codzienne obowiązki, zwyczaje zakupowe, i oczywiście edukację w 2015 r. i kolejnych latach. Zmiany zapewne wielu z nas już dostrzega, a być może wkrótce uświadomimy sobie ich jeszcze więcej.

„Technologia może przyczynić się do istotnych zmian w naszym życiu. Ujawniające się trendy, w tym niektóre całkiem nowe, doprowadzą do zmiany naszej codzienności, począwszy od sposobu życia i pracy, do rzeczy, które na sobie nosimy oraz powodów, dla których je zakładamy.“ – mówi Ran Merkazy z Europejskiego Centrum Innowacji Produktów Samsung. Oto kilka trendów, którym warto się przyjrzeć:

1. Technologia staje się „ubieralna“ - tworzy nową erę w stylu i sposobie pracy

Na początku z technologii ubieralnej będą najczęściej korzystali liderzy biznesu, ale można sobie wyobrazić, że wkrótce stanie się ona w ogóle „wyposażeniem“ osób aktywnych, także społeczników i edukatorów. Jej podstawową zaletą będzie ułatwianie organizowania czasu i dostęp do informacji podnoszącej efektywność pracy. Obecnie często nosimy ze sobą smartfony, ale w związku z trendem miniaturyzacji, może wkrótce zastąpią je już tzw. smartwatch, czyli inteligentne „zegarki“ (w cudzysłowie, gdyż to oczywiście urządzenia daleko wychodzące poza tradycyjną funkcjonalność zegarków).

Z badań firmy Samsung w grupie przedsiębiorców wynika, że:

  • 47% respondentów uważa, że technologia ubieralna wspomaga ich inteligencję
  • 61% czuje się lepiej poinformowanymi
  • 37% deklaruje, że technologia ubieralna pomogła im w rozwoju kariery
  • 61% twierdzi, że dzięki tej technologii wzrosła ich efektywność

Samsung przewiduje, że od 2015 r. technologia ubieralna będzie się upowszechniać w biurach na całym świecie. Czy trafi również do szkół? Jakie wyzwania to postawi przed nauczycielami?

2. Technologia pozwala nam organizować swoje życie bardziej inteligentnie, uwzględniając np. fakt, że mamy różną sprawność psychofizyczną w różnych porach dnia

Nowe aplikacje wraz z coraz popularniejszą technologią ubieralną pomogą ludziom w ustaleniu, o jakiej porze doby są najbardziej wydajni, ile potrzebują snu i na kiedy powinni zaplanować odpoczynek. Dzięki dostępnym danym coraz więcej ludzi będzie miało świadomość, kiedy ich aktywność jest najwyższa i kiedy produktywność jest największa. Będą oni mogli wówczas zaplanować swój dzień pracy z uwzględnieniem tej informacji.

Ta technologia być może pozwoli zmodyfikować grafik pracy i uwolnić się od schematów tradycyjnych godzin urzędowania od 9:00 do 17:00. Spośród 4500 pracowników objętych badaniem przeprowadzonym w tym roku przez firmę Samsung, trzy czwarte przeplata pracę z życiem prywatnym, załatwiając sprawy prywatne w godzinach pracy (75 procent) i sprawy służbowe w czasie prywatnym (77 procent). Na każde 10 osób niemal 4 (38 procent) twierdzi, że to pomaga im wykonać większą ilość pracy w tym samym czasie. Prawie jedna trzecia (32 procent) uważa, iż dzięki temu lepiej panuje nad prywatnymi sprawami. Tyle samo respondentów utrzymuje, że pozwala im to zmniejszyć stres.

„Ludzie nauczą się identyfikować czas, kiedy są najbardziej wydajni oraz kiedy potrzebują przerwy w pracy i oczyszczenia umysłu.“ – uważa Lysa Clavenna, Dyrektor ds. innowacyjności w europejskim oddziale firmy Samsung. „Przewidujemy, że w 2015 r. zjawisko przeplatania pracy z życiem prywatnym będzie nadal postępować. Przyszłościowo myślące firmy, dostrzegające istnienie rozwiązań umożliwiających telepracę i elastyczność czasu pracy, zaakceptują tę sytuację i zreformują podejście do nowoczesnej koncepcji miejsca pracy.“

3. Technologia rzeczywistości wirtualnej oraz innowacyjne wykorzystanie ekranów i monitorów doprowadzi do powstania nowej generacji cyfrowych sklepów, pozwalając przezwyciężyć ograniczenia w handlu detalicznym wynikające z ograniczonej przestrzeni i wysokich czynszów

Z danych firmy PwC wynika, że w pierwszej połowie 2014 r. w Wielkiej Brytanii codziennie zamykano średnio 16 sklepów. Sklepy w prestiżowych lokalizacjach mają zwykle wysokie czynsze i często niewielką powierzchnię. Dlatego marki muszą wykazać się innowacyjnością w prezentowaniu swoich produktów. Jednym z pomysłów umieszczenie na ścianach interaktywnych wyświetlaczy i tabletów.

Nie spada także popularność sklepów „pop‑up”, czyli placówek handlowych otwieranych na krótki czas. Koncepcję tę czeka modernizacja i wirtualizacja. W takich sklepach klienci będą głównie odbierali produkty zakupione przez Internet. Zakupy można będzie także robić o nietypowej porze i w nietypowym miejscu.

4. Nasze domy staną się bardziej zautomatyzowane. Ułatwienia w obsłudze poszczególnych systemów domowych spowodują, że zainteresują one nie tylko entuzjastów zaawansowanych technologii, ale także użytkowników zwracających uwagę przede wszystkim na estetykę i elegancję domowych sprzętów

Dwie na pięć osób ma już w swoich domach jakieś zautomatyzowane systemy. Najpopularniejsze to ogrzewanie i klimatyzacja (22%) oraz systemy domowej rozrywki (16%).

Firma Samsung przewiduje, że coraz większa grupa ludzi będzie automatyzować swoje domy, w miarę jak będzie to coraz łatwiejsze. Poprawa doświadczeń użytkownika sprawi, że automatyzacja domu stanie się prostą i efektywną metodą sterowania urządzeniami gospodarstwa domowego i innymi systemami.

Przykładowo, dzięki platformie domowej automatyki, np. SmartThings użytkownik może łatwo przekształcić swój dom w tzw. dom inteligentny i sterować poszczególnymi urządzeniami i sprzętami za pomocą smartfonu.

5. Większość dzieci, które urodzą się w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie uczyć się programowania tak samo, jak liczenia oraz czytania i pisania

Komisja Europejska szacuje, że do 2020 r. pojawi się 900 000 wakatów na stanowiskach związanych z informatyką i łącznością. W 2015 r. na około 90% miejsc pracy będzie wymagana umiejętność obsługi komputera przynajmniej w minimalnym zakresie.

Władze coraz częściej uznają, że obsługa komputera jest jedną z fundamentalnych i podstawowych umiejętności, i wprowadzają naukę programowania do szkół. W bieżącym roku akademickim w Wielkiej Brytanii wprowadzono nowy program nauczania „Computing”, zgodnie z którym programowania będą uczyć się już pięciolatki. W Estonii nauka programowania dla dzieci jest prowadzona już od kilku lat. W kolejnych latach te innowacje w edukacji będą stopniowo stawały się normą, a firmy, placówki edukacyjne i władze będą współpracowały na rzecz rozwijania odpowiednich kwalifikacji przez mieszkańców całej Europy.

W dłuższym okresie trend ten może przyczynić się do zwiększenia popularności staży, gdyż firmy zorientują się, że przyjmowanie do pracy młodych i umiejących obsługiwać komputer pracowników po prostu się opłaca. Zapotrzebowanie na pracowników obeznanych z komputerami przyczyni się do rozkwitu placówek oferujących intensywne kursy komputerowe, dzięki którym pracownicy z dłuższym stażem będą mogli szybko opanować techniki programowania.

Wszystkie opisane tu zjawiska/trendy mają powinny również mieć swój wymiar w obszarze edukacji informatycznej na każdym poziomie kształcenia. Czego powinny się uczyć dzieci i młodzież w szkołach? Czy obsługi myszki, budowy typowego PC-ta albo konkretnych popularnych w nim programów komputerowych? Z czym będą mieli do czynienia uczniowie w swoich domach? Jakich kompetencji powinniśmy ich uczyć i w jaki sposób? To są chyba dobre pytania na zaczynający się za chwilę Nowy Rok (można ich oczywiście postawić więcej).

Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji prasowej www.samsungmedia.pl 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Więcej na temat innych trendów ważnych dla edukacji w zasobach Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie