Cyfrowe drogowskazy – jak zbudować most łączący dzieci, rodziców i nauczycieli w sieci?

fot. Samsung Polska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O tym, jak zachować cyfrowy dobrostan, czym jest prywatność w sieci oraz gdzie przebiega granica między ochroną a kontrolą rodzicielską rozmawiali niedawno uczestnicy debaty pt. „Cyfrowe drogowskazy”. Debata podzielona została na 3 moduły, a każdy z nich skupiał się na perspektywie innej grupy: rodziców, nauczycieli i dzieci. Wnioski z przeprowadzonej dyskusji stanowią punkt wyjścia dla nowego programu edukacyjnego Samsung o nazwie „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”.

Edukację na temat odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii warto zacząć już na wczesnym etapie. Niezwykle istotna jest w tym przypadku dobra komunikacja, a także współpraca między dorosłymi a dziećmi. Dlatego też debata „Cyfrowe drogowskazy” została podzielona na 3 moduły, a każdy z nich zawierał rozmowy z przedstawicielami z różnych środowisk i grup wiekowych oraz został podsumowany przez eksperta, specjalizującego się w danej dziedzinie. Moderatorem debaty był Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów.

Perspektywa rodzica

Pierwszy obszar debaty dotyczył roli rodzica. W dyskusji udział wzięli: Edyta Daszkowska – certyfikowana edukatorka cyfrowego dobrostanu, Dorota Mielcarek – redaktorka naczelna WP abcZdrowie i WP Parenting oraz Marcin Perfuński – redaktor, dziennikarz, moderator społeczności, twórca internetowy znany jako SuperTata.tv. Rozmówcy podjęli próbę zdefiniowania pojęcia „cyfrowy dobrostan” oraz ustalenia od czego można zacząć tworzenie zasad higieny cyfrowej w domu. Zgodzili się z tym, że wprowadzanie reguł związanych np. z ograniczeniami czasowymi przy korzystaniu ze smartfona powinno dotyczyć wszystkich domowników, nie tylko tych najmłodszych. Dorośli powinni także zwrócić uwagę na to, że dzieci przejmują nawyki cyfrowe swoich rodziców, dlatego niezwykle ważne jest zachowanie równowagi między byciem online i offline.

Popularyzacja wiedzy na temat bezpieczeństwa cyfrowego staje się kluczowa w przestrzeni internetowej. Żyjemy w czasach, kiedy technologia jest nieodłącznym elementem naszego życia, a kolejnym pokoleniom towarzyszy już od kołyski. Każdy z nas, dorosłych, powinien nauczyć się, jak budować dobre nawyki cyfrowe z dzieckiem. Jest to gwarancja budowania świadomego i bezpiecznego społeczeństwa – podkreśla Dorota Mielcarek, szefowa WP abcZdrowie i WP Parenting.

Dyskusję podsumowała dr Magdalena Rowicka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, która uważa, że niezwykle ważne jest ustalenie wspólnych zasad, zapewnienie dziecku różnorodnego rozwoju (fizycznego, społecznego i poznawczego) oraz bycie dla dziecka towarzyszem zarówno w świecie rzeczywistym, jak i tym wirtualnym.

Perspektywa nauczyciela

Drugi z kolei moduł debaty dotyczył roli nauczyciela w cyfrowym świecie. Na ten temat dyskutowali: Michalina Ignaciuk – pedagog i diagnosta w poradni psychologiczno-pedagogicznej, Magdalena Olborska – menadżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu Samsung Electronics Polska oraz Zyta Czechowska – Nauczycielka Roku 2019. Uczestnicy rozmawiali o tym, że nauczyciele powinni być drogowskazami po meandrach cyfrowego świata nie tylko dla uczniów, lecz także dla rodziców, dlatego ich rola w tym procesie jest szczególnie ważna. Szkoła zaś, jako instytucja, w której uczniowie spędzają dużo czasu, powinna mieć wpływ na cyfrowy dobrostan uczniów, oraz być miejscem, w którym zdobędą wiedzę w zakresie korzystania z aplikacji czy różnych programów.

Firmy technologiczne powinny wspierać edukację nie tylko poprzez ofertę produktową, ale również proponując szkołom programy edukacyjne i przekazując wiedzę jak w odpowiedzialny oraz bezpieczny sposób poruszać się w cyfrowym świecie. Ważne jest, aby technologia wspierała edukację, ale nie była jej celem samym w sobie – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.

W podsumowaniu rozmowy Radosław Potrac, Nauczyciel Roku 2023, powiedział, że nauczyciele powinni współpracować z rodzicami, zachęcać ich do wspólnych rozmów na temat cyfrowego dobrostanu podczas zebrań czy innych spotkań. Technologia zaś nie powinna być tym co dzieli, nauczycieli, rodziców i uczniów, ale pozwala budować mosty, czy wymieniać się doświadczeniami.

Perspektywa dziecka

Ostatnia część debaty dotyczyła perspektywy dzieci. Dlatego w tym module gośćmi byli przedstawiciele młodego pokolenia: Kira Sukhoboichenko – działaczka społeczna, założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków, Kacper Prus – aktywista społeczny, twórca podcastu „Pasjonaci Marzeń” oraz Sylwia Gardyna – specjalistka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Samsung Electronics Polska. Młodzi ludzie wrócili wspomnieniami do swojego dzieciństwa, opowiadając o swoich początkach odkrywania świata cyfrowego. Zgodzili się, że w tym procesie powinni towarzyszyć im mądrzy dorośli, którzy nie będą tylko zakazywać, a pokażą różne perspektywy i szanse jakie dają nowe technologie. Kwestią fundamentalną jest tutaj budowanie relacji, a wprowadzenie dziecka w świat cyfrowy jest dokładnie tym samym, co wprowadzanie dziecka w świat realny, ponieważ obie rzeczywistości są już nierozłączne. Debata zakończyła się wizją przyszłości: być może w ciągu najbliższej dekady pojawią się na rynku nowe zawody, które będą zajmować się kwestią dobrostanu cyfrowego czy jakością naszego snu, dlatego warto już dziś poszukać rozwiązań na przyszłe wyzwania.

Równolegle podczas trwania debaty młodzi uczniowie, pod okiem Agnieszki Chomickiej-Bosy i Karola Gawła, mieli szansę zaprojektować swoje własne smartfony. Przy okazji rozmawiali także o tym, czym jest dla nich bezpieczny smartfon – biorąc pod uwagę zarówno jego zewnętrzny wygląd, jak i kwestie dotyczące technologii. Co ciekawe, dzieci przyznały, że bezpieczny smartfon powinien mieć włączoną kontrolę rodzicielską.

Debata została zrealizowała w partnerstwie z Wirtualną Polską.

(Źródło: Samsung Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie