Chcesz się uczyć? Idź na wagary!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przedwiośnie, piękna słoneczna pogoda i budząca się do życia przyroda to tradycyjnie już czas wagarowiczów. Niby nic w tym odkrywczego, tak było od zawsze, jednak coś tu nie gra… Jednak absurd systemu tzw. edukacji nawet w tej materii sięga granic. Tych wagarowiczów, o których mowa nie spotkacie wałęsających się po ulicach, wysiadujących na skwerkach czy popijających tanie wino w podmiejskich laskach. By mieć możliwość edukacji ta młodzież ucieka ze szkoły na wagary by wziąć udział w warsztatach doskonalących, szkoleniach czy olimpiadach. Dziwne? A jednak prawdziwe.(C) MAMZ, Zuzanna Bernacka

Niedawno miałem okazję być organizatorem ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Cukierników i Piekarzy, których uczestnikami byli uczniowie szkół zawodowych uczący się w zawodach cukiernik i Piekarz. Mistrzostwa, już drugi rok są sztandarową imprezą towarzyszącą międzynarodowym targom branżowym SweetTARG w Katowicach. Prowadzone pod egidą Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego prezentacje i konkursy przyciągnęły rzesze zwiedzających, a prezentowane na konkursowym stoisku uczniowskie prace zapierały dech nawet doświadczonym cukiernikom. Zainteresowane konkursem było ogromne, a poziom przygotowania startujących zaskoczył jurorów. Fakt ten powinien cieszyć i dobrze rokować dla przyszłości szkół zawodowych. Jednak poczynione obserwacje zdają się świadczyć o czymś zgoła odmiennym.

W mistrzostwach wzięła udział 32 osobowa grupa uczniów. To najzdolniejsza młodzież reprezentująca szkoły, zakłady praktycznej nauki zawodu, OHP… oraz silna grupa WAGAROWICZÓW! Okazało się iż w gronie startujących, pięć osób wystąpiło pomimo braku pozwolenia czy wręcz pomimo zakazu udziału ze strony dyrekcji szkół, z których uczniowie pochodzą. Przyczyny były różne. Brak chętnych nauczycieli gotowych podjąć się trudu opieki nad uczniem na wyjeździe, obawa przed trudnościami w realizacji podstawy programowej wynikającej z dnia nieobecności ucznia w szkole, brak dobrowolnej wpłaty na Komitet Rodzicielski (czy innego haraczu…), brak środków na zapewnienie transportu do miejsca gdzie odbywał się konkurs… To tylko niektóre (te bardziej sensowne) tłumaczenia odmownej decyzji „pedagogów”. Na marginesie warto nadmienić ze udział reprezentacji szkolnych nie wiąże się z ponoszeniem żadnych kosztów przez szkoły a zdobyte laury znacząco podnoszą rangę szkoły w środowisku zarówno edukacyjnym jak i branżowym. Tym bardziej zdumiewa fakt blokowania uczniom możliwości popisania się swymi zdolnościami na arenie ogólnopolskich mistrzostw.

Mamy tu możliwość zaobserwowania chyba zupełnie nowego zjawiska, gdy uczniowie na własna rękę najpierw szukają trenerów/ instruktorów, którzy będą gotowi przygotować ich do zawodów a następnie z pełną świadomością czekających ich konsekwencji idą na wagary by mieś możliwość konfrontacji swych umiejętności z najlepszymi w swej dziedzinie.

Nasuwa się pytanie jaka w tym przypadku jest rola szkoły? Czy szkoła motywuje do rozwoju, czy raczej jest to instytucją ograniczająca i demotywująca?

Ambitny uczeń na wagarach poszukujący możliwości nauki i rozwoju swych pasji – może tak ma wyglądać polskie oblicze edukacji XXI wieku… Zjawisko ma same superlatywy: jest tanio, jest bezpiecznie, jest statystycznie, a w razie jakby co szkoła o niczym nie wie.

Ciekawe tylko w jako sposób szkoła będzie się chwaliła w organach zwycięstwem i sukcesem swego przedstawiciela, który przecież był na wagarach!

Notka o autorze: Szymon Konkol jest nauczycielem i liderem nieformalnej inicjatywy edukacyjnej Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego – www.mamz.pl oraz członkiem grupy nauczycieli SuperBelfrzy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie