Na przestrzeni wieków, życiowe perspektywy człowieka uzależnione były głównie od miejsca jego urodzenia. Przeciętne dziecko w bogatym społeczeństwie żyło zapewne na wyższym poziomie oraz znacząco dłużej niż nawet najbystrzejsze i utalentowane dziecko w biednym kraju. Prawdopodobnie jest tak również i dziś, jednak w mniejszym stopniu niż wcześniej.
Na tę sytuację z pewnością ma wpływ fakt, iż pozyskiwanie informacji oraz technologie ich przekazywania ułatwiają komunikację między ludźmi oraz umożliwiają prowadzenie interesów nawet w odległych miejscach. Dla coraz większej liczby ludzi otwierają się ogromne możliwości uczestnictwa w światowej gospodarce, niezależnie od miejsca zamieszkania. W niedługim czasie, o ile już tak się nie stało, szanse wyedukowanego, młodego człowieka w Chinach, Indiach czy w innym rozwijającym się społeczeństwie, wręcz mogą przewyższyć szanse niewykwalifikowanych młodych ludzi w Europie czy Stanach Zjednoczonych.
Tendencja upowszechnienia dostępu do informacji tworzy coraz to nowe wyzwania dla rozwiniętych krajów. Bez wątpienia mogłaby ona wspomóc wyjście miliardów ludzi z biedy oraz stworzyć bardziej stabilny, pokojowy i sprawiedliwy świat. Aby jednak móc sprawnie funkcjonować w takim nowym świecie, zarówno rozwinięte, jak i rozwijające się kraje powinny dbać o udoskonalanie kwalifikacji i zdolności pracowników. Jednym ze sposobów na zwiększenie wydajności jest inwestowanie w technologię informacyjną i komunikacyjną, a jeszcze większe korzyści w zakresie podnoszenia kompetencji potencjału ludzkiego można uzyskać dzięki inwestycjom w edukację.
W rozwijającej się, globalnej gospodarce, to właśnie wiedza i umiejętności różnicują zarówno narody, jak i poszczególne jednostki. Na szczęście dziś dostępne są nowe środki, które pomagają w rozpowszechnianiu wiedzy. Prawie 35 lat temu, kiedy ubiegałem się o przyjęcie na studia na Uniwersytecie Harwardzkim, z ogromnym zainteresowaniem wsłuchiwałem się w wykłady laureatów Nagrody Nobla oraz wybitnych wykładowców Harwardu. Dziś uniwersytety oferują przemówienia, grupy dyskusyjne, egzaminy oraz zdobywanie stopni naukowych dla studentów na całym świecie za pośrednictwem Internetu.
Dzięki technologii informacyjnej, zarówno wyższe wykształcenie, jak i rozwój ekonomiczny, otwierają się dla większej ilości ludzi, niezależnie od ich miejsca pobytu. Ponadto w szkołach podstawowych i średnich wychowawcy włączają narzędzia technologii informacyjnej w proces nauczania. Nauka w szkole wiąże się z używaniem Internetu przez uczniów oraz zapewnia im multimedialne i szybkie komunikowanie się ze sobą poza szkołą.
Zauważyłem, jak niezwykłość oprogramowania Microsoftu pomaga milionom ludzi w byciu bardziej produktywnymi i kreatywnymi. Wierzę, że to oprogramowanie odgrywa również znaczącą role w pomocy społeczeństwom w ich najtrudniejszych wyzwaniach. Programowanie oraz nowatorstwo technologii pomagają w umacnianiu opieki zdrowotnej, ochronie środowiska, doskonaleniu kształcenia oraz zwiększeniu społecznych i ekonomicznych możliwości.
Firma Microsoft jest głęboko zaangażowana w rozwijanie dostępu technologicznego oraz popiera nietradycyjne sposoby nauczania i metody uczenia się, gdyż to technologia informacyjna i edukacja tworzą nowe możliwości. Wierzymy, że zarówno w krajach rozwijających się, jak i w gorzej prosperujących społeczeństwach, gdzie działamy, dostarczanie uczniom niezbędnych, praktycznych umiejętności jest kluczem do tego, aby dobrze się rozwijać w dzisiejszej, opartej na wiedzy, gospodarce. (…)
Komputery i Internet zmieniły nasz świat, ale ich znaczenie będzie o wiele większe w porównaniu do tego, co już znamy. W przyszłości, jako że technologia wciąż się rozwija, będą one odgrywały jeszcze większą rolę w edukacji, biznesie, urzędach, gospodarce oraz społeczeństwie.
Microsoft chce mieć pewność, ze coraz więcej ludzi na świecie, bez względu na to, gdzie się urodzili, będzie miało możliwość czerpania pełnych korzyści z osiągnięć technologii.
Fragment wypowiedzi Billa Gatesa o potrzebach edukacyjnych XXI wieku oraz programie „Partners in Learning” podczas konferencji, która odbyła sie 22 stycznia w Berlinie.
(Gazeta Szkolna, 29.02.2008)