Sidebar

18
Wt, Mar

Kalendarz roku szkolnego

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kalendarz roku szkolnego, od wielu już lat, składa się naprzemiennie z bardzo długich okresów wytężonej pracy oraz krótkich urywanych okresów chaotycznej organizacji życia szkolnego. Skutkiem tego jest spadek efektywności procesu dydaktycznego w najmniej sprzyjających okresach, czego można by uniknąć poprzez wprowadzenie paru korekt do corocznego rozkładu dni zajęć i dni od nich wolnych.

Dla możliwie najpełniejszego zrozumienia istniejącego od lat problemu, a także możliwego sposobu jego rozwiązania, zamiast ogólników, proponuję analizę obecnego stanu rzeczy, a następnie wyciągnięcie wniosków i zaprezentowanie sugestii zmiana przykładzie roku szkolnego 2016/2017.

Jak jest obecnie (na przykładzie roku szkolnego 2015/2016)

ETAP 1.
1 września – 22 grudnia = 16 tygodni zajęć (tylko dwa wolne dni: 1 i 11 listopada)

ETAP 2.
23 grudnia – 2 stycznia = 11 dni ferii świątecznych
3 stycznia – 26 lutego = 6 tygodni zajęć i 2 tygodnie ferii zimowych (w tym pourywany początek stycznia poprzez wolne święto Trzech króli)

ETAP 3.
27 lutego – 12 kwietnia = 3,5 tygodnia zajęć
13 kwietnia – 18 kwietnia = 1 tydzień (6 dni) ferii wielkanocnych
19 kwietnia – 28 kwietnia = 1,5 tygodnia zajęć (w tym okres egzaminów Gimnazjum)

ETAP 4.
29 kwietnia – 3 maja = 5 dni ferii majówkowych (w tym weekend)
4 maja – 14 czerwca = 6 tygodnie zajęć (w tym matury)
15 czerwca – 18 czerwca = 0,5 tygodnia mini ferii Bożego Ciałą
19 czerwca – 30 czerwca = 2 tygodnie zajęć

ETAP 5.
1 lipca – 31 sierpnia = 9 tygodni wakacji

Śledząc uważnie poprzeplatane ze sobą okresy zajęć, ferii i świąt łatwo dostrzec chaotyczność oraz brak konsekwencji w konstruowaniu przejrzystego i sprzyjającego procesowi dydaktycznemu kalendarza roku szkolnego. Etap 1. jest zdecydowanie za długi. 16 tygodni bez choćby najkrótszych ferii (trudno bowiem uznać pojedyncze osobne dwa dni wolne jako ferie) skutkuje tym, że na przełomie października i listopada spada efektywność pracy uczniów, zmęczonych długim maratonem edukacyjnym. Okres tak obniżonej efektywności trwa następnie przez ok. 6 tygodni (do ferii bożonarodzeniowych), co jest zbyt długim okresem jak na pracę przy obniżonej zdolności przyswajania nowego materiału. Jest to więc czas po części stracony, niewykorzystujący potencjału młodzieży. Dlatego niezbędnym wydaje się wprowadzenie 1 tygodnia ferii jesiennych, właśnie na przełomie października i listopada, co pozwoliłoby odpocząć uczniom, co z kolei zwiększy efektywność ich pracy w drugiej połowie I semestru. Ferie te można by połączyć ze świętami 1 i 2 listopada.

Etap 2. zaś jest często zbyt chaotyczny przez przeplatające się ze sobą dni zajęć szkolnych z feriami oraz pojedynczymi dniami wolnymi (np. Trzech Króli). Skutkuje to brakiem ciągłości i spójności procesu dydaktycznego poprzez konieczność urywania tematów co kilka dni, a także przez wydłużanie sobie przez część uczniów (lub ich rodziców) poszczególnych przerw (częste hasło „nie warto przychodzić po feriach tylko na jeden lub dwa dni, połączmy to sobie z następną przerwą). Co bardzo ważne, jest to okres wystawiania ocen na pierwsze półrocze, który powinien być okresem wytężonej pracy, skupienia i spokoju. Bardzo komplikuje tutaj sprawę polski system ferii zimowych, rozłożony aż na 6 tygodni (różne województwa mają ferie w różnym terminie) zachodzący na styczeń, co jest zbyt długim okresem dla spokojnej organizacji roku szkolnego. Taki a nie inny układ ferii zimowych był motywowany chęcią zwiększenia zimowej frekwencji w polskich kurortach narciarskich, a więc zwiększeniem dochodów tamtejszych hotelarzy, restauratorów, sklepikarzy itd. Choć można to zrozumieć, trzeba zadać sobie kluczowe pytanie. Co jest ważniejsze – większe zarobki hotelarzy czy proces edukacji dzieci i młodzieży? Dla mnie odpowiedź jest jasna, dlatego w moim przekonaniu należy skrócić opisywany okres feryjny z sześciu do czterech tygodni, tak by cały odbywał się jedynie w lutym.

Etapy trzeci i czwarty wydają się najbardziej rozsądnymi ze wszystkich. Etap 3. bowiem charakteryzuje się jednym tygodniem ferii wielkanocnych, który przedziela mniej więcej równe okresy wytężonej pracy. Etap 4. zaś uzależniony jest od układu majówkowego oraz Bożego Ciała, także święta ruchomego. Czasem jest wiec rozsądny, a czasem nieco mniej. Można by więc pomyśleć o drobnej kosmetyce, jednak nie byłyby to kluczowe zmiany. Tutaj warto wprowadzić oficjalne ferie wiosenne, związane z majówką. Choć w roku szkolnym 2016/2017 byłyby one nieco zbyt szybko po Wielkanocy, to w innych latach, jak choćby trwającym roku szkolnym 2015/2016, kiedy Wielkanoc wypada już w marcu, ich sens stawałby się bezsprzeczny.

Etap 5. to wakacje letnie, jedne z najdłuższych w Europie. 10 tygodni bez nauki jest często problemem dla rodziców w zorganizowaniu opieki swoim pociechom podczas tak długiego czasu wolnego. Poza tym, w ciągu dziesięciu tygodni uczniowie zdążą zapomnieć spory zakres materiału z zakończonego roku szkolnego, co utrudnia wrześniowy start w nowym roku szkolnym. To właśnie z wakacji letnich można by odciąć paręnaście dni i użyć je rozsądniej w ciągu roku szkolnego, celem uporządkowania poszczególnych etapów wymienionych przeze mnie powyżej.

Jak można próbować zmienić kalendarz roku szkolnego?

Stosując zasugerowane przeze mnie w powyższym tekście zmiany, ponownie na przykładzie trwającego właśnie roku szkolnego, mogłoby to wszystko wyglądać mniej więcej tak:

ETAP 1.
1 września – 30 października = 8 tygodni zajęć, brak dni wolnych w tym okresie
31 października – 6 listopada = NOWOŚĆ – 1 tydzień ferii jesiennych (połączone zawsze z Zaduszkami)

ETAP 2.
7 listopada – 23 grudnia = 7 tygodni zajęć (pojedyncze wolne na 11 listopada)
24 grudnia – 1 stycznia = 1 tydzień ferii świątecznych
2 stycznia – 29 stycznia = 4 tygodni zajęć, w tym jeden wolny dzień na Trzech Króli (idealnie byłoby zrezygnować z wolnego w ten dzień, rozbijającego początek stycznia)

ETAP 3.
30 stycznia – 26 lutego = 2 tygodni zajęć i 2 tygodnie ferii zimowych (zależy od województwa)
27 lutego – 12 kwietnia = 6,5 tygodni zajęć
13 kwietnia – 18 kwietnia = 1 tydzień ferii wielkanocnych
19 kwietnia – 30 kwietnia = 1,5 tygodnia zajęć (okres egzaminów S.P. i Gimnazjum)

ETAP 4.
1 maja – 7 maja = NOWOŚĆ - 1 tydzień ferii wiosennych (nowa forma, zawsze ok. jednotygodniowa). Choć w omawianym roku wyjątkowo szybko po Wielkanocy, to w latach gdy ta wypada w marcu byłaby to nieoceniona przerwa.
8 maja – 14 czerwca = 5,5 tygodni zajęć w tym (matury),
15 czerwca – 18 czerwca = mini ferie Boże Ciało
19 czerwca – 7 lipca = 3 spokojne tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego w pierwszy piątek lipca (a nie ostatni piątek czerwca jak obecnie)

ETAP 5.
8 lipca – 31 sierpnia = ponad 7,5 tygodnia wakacji

Jak widać, poza drobną kosmetyką w paru etapach roku szkolnego, najwięcej spokoju i rozsądnego wyważenia dni wolnych z dniami zajęć dydaktycznych udałoby się więc osiągnąć poprzez późniejsze rozpoczęcie wakacji letnich, i rozsądne rozdysponowanie tych zaoszczędzonych dwóch tygodni wolnego w postaci ferii jesiennych i wiosennych. Zyskają na tym wszyscy związani z edukacją młodzieży. Uczniowie, bo zagwarantujemy im odpoczynek równomiernie rozłożony w ciągu całego roku szkolnego, jednocześnie minimalizując momenty chaotycznych okresów pojedynczych dni wolnych, co wpłynie na zwiększenie efektywności w nauce. Rodzice, bo łatwiej będzie im zaplanować czas wolny swoich pociech równomiernie rozłożony w ciągu całego roku. I w końcu nauczyciele, bowiem łatwiej będzie im motywować uczniów do pracy oraz skuteczniej będą oni mogli przygotowywać coroczny plan dydaktyczno-wychowawczy oraz rozkład materiału na poszczególne etapy roku szkolnego.

Ważne jest także utrzymanie status quo jeśli chodzi o samą ilość dni wolnych w ciągu całego roku, bowiem przedstawione powyżej rozwiązania ani ich przesadnie nie dokładają, ani nie zabierają, a jedynie rozdzielają je w bardziej przemyślany sposób na całe 365 dni roku szkolnego.

 

Notka o autorze: Tomasz Miszewski jest nauczycielem języka angielskiego w szkole podstawowej i gimnazjum w Gdyni

 

Komentarze (26)
This comment was minimized by the moderator on the site
Świetny pomysł. Faktycznie polski rok szkolny jest bardzo chaotyczny, dni wolne i dni szkolne są bardzo nierównomiernie rozłożone, co na 100% wpływa na jakość pracy i dzieci i nauczycieli. Moje dziecko przez rok chodziło do zerówki w Zurychu....
Świetny pomysł. Faktycznie polski rok szkolny jest bardzo chaotyczny, dni wolne i dni szkolne są bardzo nierównomiernie rozłożone, co na 100% wpływa na jakość pracy i dzieci i nauczycieli. Moje dziecko przez rok chodziło do zerówki w Zurychu. Początek roku był 17 sierpnia, następnie w październiku 2 tygodnie ferii jesiennych, potem przerwa świąteczna, w lutym 2 tyg. ferii zimowych, w kwietniu 2 tyg. ferii wiosennych, koniec roku przypadał na 10 lipca i było 5 tyg. wakacji. Uważam, że dla wszystkich (i dzieci, i nauczycieli i rodzicow) było to bardzo korzystne.
More
Marta
This comment was minimized by the moderator on the site
Zdecydowanie najgorsze są dwie wspomniane w artykule rzeczy:

1 - brak ferii jesiennych i "przegrzewanie się" umysłów uczniów na przełomie października i listopada
2 - pourywane okresy uczenia się / wolnego gdy obok siebie skumulują się dłuższe...
Zdecydowanie najgorsze są dwie wspomniane w artykule rzeczy:

1 - brak ferii jesiennych i "przegrzewanie się" umysłów uczniów na przełomie października i listopada
2 - pourywane okresy uczenia się / wolnego gdy obok siebie skumulują się dłuższe ferie świateczne, 3 Króli, ferie zimowe i zaraz Wielkanoc...

Tak więc zmiany są bez wątpienia potrzebne.
More
Tomasz
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Tomaszu, gratuluje pomyslu. Przedstawiona przez pana koncepcja jest logiczna, wszyscy o tym wiedza. Szkoda tylko, ze nie dociera to do Rządu.
Kamil
This comment was minimized by the moderator on the site
Bravo Tomasz
Grzesław
This comment was minimized by the moderator on the site
Wakacje jesienne to bardzo dobry I ogolnie rozpowszechniony pomysl. Czas teraz na wdrozenie przez MEN w ramach dobrej zmiany.
Pawel
This comment was minimized by the moderator on the site
"13 kwietnia – 18 kwietnia = 1 tydzień ferii wielkanocnych" - panie Tomaszu, święta wielkanocne nie zawsze przypadają w tym czasie.
Co z obowiązkowymi dniami wolnymi od zajęć w związku z rekolekcjami wielkopostnymi?
Mnie się marzy, aby zajęcia...
"13 kwietnia – 18 kwietnia = 1 tydzień ferii wielkanocnych" - panie Tomaszu, święta wielkanocne nie zawsze przypadają w tym czasie.
Co z obowiązkowymi dniami wolnymi od zajęć w związku z rekolekcjami wielkopostnymi?
Mnie się marzy, aby zajęcia dydaktyczne kończyły się tydzień wcześniej niż dzień rozdania świadectw.
More
teresa
This comment was minimized by the moderator on the site
W artykule wyraźnie zaznaczyłem, iż daty są jedynie syboliczne na przykładzie trawjącego oraz przyszłego roku szkolnego. Wiadomo bowiem, że część świąt jest ruchomych i tego faktu nie przeskoczymy.

Co do wolnych od zajęć dni rekolekcji...
W artykule wyraźnie zaznaczyłem, iż daty są jedynie syboliczne na przykładzie trawjącego oraz przyszłego roku szkolnego. Wiadomo bowiem, że część świąt jest ruchomych i tego faktu nie przeskoczymy.

Co do wolnych od zajęć dni rekolekcji wielkopostnych, to jestem ich ABSOLUTNYM przeciwnikiem. Kto to słyszał, żeby w cywilizowanym kraju zamykać państwowe szkoły w całym kraju aż na 2-3 dni tylko po to, by część młodzieży mogła pójść na godzinkę lub dwie na rekolekcje, zamiast to zrobić PO lekcjach, jeśli mają taką wolę.
More
Tomasz
This comment was minimized by the moderator on the site
Rekolekcje nie są dniami wolnymi od zajęć, owszem od dydaktycznych tak. To nie są ferie. W pozostałych kwestiach zgadzam się:)
Anna
This comment was minimized by the moderator on the site
W mojej szkole nie ma czegoś takiego jak dni wolne z powodu rekolekcji. Jest wyjście do kościoła na godzinę i powrót na lekcje. Uczniowie nie uczęszczający na religię mają w tym czasie zapewnioną opiekę w szkole.
I faktycznie zajęcia mogłyby...
W mojej szkole nie ma czegoś takiego jak dni wolne z powodu rekolekcji. Jest wyjście do kościoła na godzinę i powrót na lekcje. Uczniowie nie uczęszczający na religię mają w tym czasie zapewnioną opiekę w szkole.
I faktycznie zajęcia mogłyby kończyć się oficjalnie w dniu wystawienia ocen, czyli np. 1 lipca 2016 r. (wg zaprezentowanego w artykule pomysłu). Potem tydzień na papierologię i rada plenarna mogłaby być w tym czasie (czyli jeszcze więcej papierologii ;-) ). A rozdanie świadectw 8 lipca. Uczę w szkole zawodowej i po wystawieniu ocen uczniowie i tak już nie przychodzą do szkoły. Część wyjeżdża, np. do pracy, a świadectwa odbierają we wrześniu.
More
Katarzyna
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo piękne poprawki! a ja przeniosłabym maturę na ostatni tydzień czerwca i ten pierwszy tydzień lipca

pytanie do teresy - tydzień przed rozdaniem świadectw koniec zajęć dydaktycznych? a w czasie tego tygodnia? może wycieczki szkolne? a jak...
Bardzo piękne poprawki! a ja przeniosłabym maturę na ostatni tydzień czerwca i ten pierwszy tydzień lipca

pytanie do teresy - tydzień przed rozdaniem świadectw koniec zajęć dydaktycznych? a w czasie tego tygodnia? może wycieczki szkolne? a jak kwestia wynagrodzenia nauczycieli?
More
Hanka
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Pokaż więcej
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

PEŁNA ZGODA, a nawet "oczywista oczywistość". "Matematyka potrzebna w życiu" kończy się u nas gdzieś...
Ppp napisał/a komentarz do Czy AI szkodzi edukacji szkolnej?
Jest jeszcze jednak opcja: AI ujawnia lub potwierdza nieprawidłowości/bezsensy/patologie, ale sama i...
Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie