Koleje polskiej edukacji

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Patrzenie na zmiany w oświacie z pozycji ucznia, gdyby tylko miał on chęć i możliwość spojrzenia na nie z pewnej perspektywy, z lotu ptaka, nie daje nam zbyt wiele optymizmu. Można powiedzieć, że prawo i rodzice wstawiają takiego ucznia na tory (dla uproszczenia i wizualizacji przyjmijmy, że „kolejowe”) i mówią: jedziesz, jedziesz... dalej, dalej... No i jedzie, ale gdzie te tory go poniosą skoro ci, co kładą takie tory, bardzo często zmieniają ich układ i siatkę?

Choć co innego wynika ze słów uśmiechniętych ministrów edukacji stojących przed kamerami, a także z różnych badań krajowych i międzynarodowych, ci, którzy mają głębszą refleksję na temat szkoły (i swojego zawodu nauczycielskiego) chyba (przynajmniej czasem) czują, że w tej szkole coś nie gra, coś jest nie tak poukładane, jak być powinno. Problem taki, że ministrowie i politycy nie bardzo mają ochotę zapytać faktycznie nauczycieli, rodziców i uczniów, co powinniśmy zmienić, aby było lepiej. A potem faktycznie to zrobić. Widzieliśmy to wyraźnie przy tzw. debacie edukacyjnej prowadzonej przez minister Annę Zalewską – nawet jak padały propozycje i oczekiwania faktycznie dobrych zmian, to i tak koniec końców te głosy w większości zostały pominięte, aby realizować plan polityczny, a nie poprawę polskiej szkoły.

Czy jest szansa, aby tory polskiej szkoły prowadziły faktycznie do dobrej edukacji, która przygotuje ucznia do życia w świecie nieustającej zmiany? Czy jest szansa na to, że każdy kolejny minister nie zrywał torów kładzionych przez poprzednika i zaraz wytyczał nowe „żelazne drogi”? COŚ tam zmieniają ciągle, a co? Po co? Dlaczego? Tego nie wie pewnie nawet maszynista…

Polecamy ciekawe i wielowątkowe wystąpienie Jacka Ścibora, nauczyciela z Zespołu Szkół w Chrząstawie Wielkiej i lidera grupy Superbelfrzy RP podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017. Warto o tych kolejach, torach, zwrotnicach i parowozach polskiej edukacji posłuchać i zastanowić się, czy można coś zrobić, aby uczeń faktycznie korzystał z edukacji szkolnej w długiej perspektywie.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

  

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie