Multimedia w edukacji (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologie w edukacjiMultimedia w edukacji należy wykorzystywać przede wszystkim świadomie i celowościowo. Są doskonałe w wizualizacji wszelkich procesów, które rozciągnięte są w czasie. Pozwalają także na wniknięcie w głąb, na zobaczenie czegoś z bliska - bądź przeciwnie - pozwalają na ogarnięcie procesów rozgrywających się na wielką skalę, na ogromnej przestrzeni.
 
Co wiemy o multimediach?
Jeśli rozważane dotąd aspekty kształcenia skłaniają nas do przygotowania multimedialnego materiału edukacyjnego, powinniśmy bliżej poznać naturę multimediów. Sięgnijmy zatem do Wikipedii ─ największej encyklopedii świata ─ by poznać definicję multimediów:

Multimedia (z łac. Multum + Medium) to media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych technik mieszanych i sztuk pięknych, jednak mają szerszy zakres. Termin bogate media jest synonimem terminu multimedia interaktywne.

Definicja ta de facto niewiele wyjaśnia, czym multimedia są, jednak przez swe liczne wady (jest nieadekwatna, nieprecyzyjne sformułowana, obejmuje zbyt szerokie spektrum zjawisk) wskazuje niewątpliwie pewien kierunek myślenia o multimediach. Trudność w zdefiniowaniu multimediów wynika bowiem z ich niezwykle bogatej natury, różnorodności zastosowań, z przenikania się sztuki z technologią, nauki z rozrywką, treści z formą.

Wobec tak złożonego problemu musimy przyjąć pewną perspektywę porządkującą. Spróbujmy zatem sięgnąć do źródła i zrozumieć multimedia, patrząc na zjawiska określane tym mianem z perspektywy artystycznej. Dogłębną analizę multimediów znajdziemy na stronie ArtMuseum.Net, która poświęcona jest sztuce w dobie technologii. Zamieszczony tam materiał edukacyjny „Multimedia: From Wagner to Virtual Reality” autorstwa Randalla Packera stanowi znakomity przewodnik po historii multimediów, a dzięki wnikliwym analizom odkrywa przed odbiorcą naturę multimedialnej formy przekazu w szerokim kontekście kulturowym.

Czego zatem możemy nauczyć się o multimediach od ludzi sztuki? Krytycy sztuki unikają ostrego definiowania zjawiska, które nieuchronnie wymyka się klasycznym kategoryzacjom. Można natomiast wyłowić zestaw od słów kluczowych, poprzez które nieodłącznie charakteryzuje się multimedia.

Multimedia są zatem ze swej natury (Packer, 2007):
- otwarte,
- demokratyczne,
- niezhierarchizowane,
- płynne,
- różnorodne,
- włączające.

Wymienione cechy wskazują nie tyle na formę przekazu czy aspekty technologiczne, ale podkreślają przede wszystkim społeczno-kulturowy charakter tego wszechogarniającego współczesną rzeczywistość zjawiska. Otwarcie na człowieka, wyjście na ulicę, włączenie publiczności w proces tworzenia, zerwanie z elitarnością to idee przyświecające artystycznym eksperymentom rozpoczętym już w latach 20. XX wieku.

Na poziomie konstrukcji, formy i funkcji multimedia są definiowane przez:
- hybrydyczność,
- interaktywność,
- hipermedialność,
- zanurzenie,
- narracyjność.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie