Obserwacje i inspiracje z zajęć ze studentami

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja znajduje się dziś w głębokiej transformacji, przy czym trudno jest stwierdzić, w którą stronę powinniśmy zmierzać. Można tworzyć katalog kompetencji przyszłości, ale za kilka lat może się okazać, że to jednak nie o to chodzi. To nie jest tak, że tylko szkoła czy uczelnia jest zła i wszystkie winy można zrzucić na te instytucje. Problem leży także po stronie uczniów/studentów – zwłaszcza ich motywacji i wychowania, czy szerzej ujmując – przygotowania do samodzielnego życia.

Swego czasu usłyszałem, jak przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mówią o potrzebie kształcenia informatyków, rozwijaniu zamiłowania do programowania od najmłodszych lat, gdyż na rynku brakuje w tym momencie kilkudziesięciu tysięcy przedstawicieli tej profesji. Parę dni później poprosiłem o objęcie przez ministerstwo patronatem naszego konkursu informatycznego, który kształci właśnie powyższe kompetencje u uczniów od podstawówki, po szkołę średnią - odpowiedź była odmowna.

Jako wykładowca i pracownik firmy z branży TIK widzę, że brak całościowego podejścia do edukacji skutkuje nie tylko nieprzygotowaniem uczniów do bycia studentami, ale też studentów do bycia pracownikami. Uczymy, żeby uczyć, dociągnąć do średniej i puścić dalej - "niech się dzieje wola nieba". Uczmy też zwykle w sposób, który nijak ma się do współczesności, do potrzeb przebodźcowanego pokolenia Z, a także do znanych od kilkudziesięciu lat badań, a które mówią, że tylko poprzez eksperymentowanie, doświadczanie, pokazywanie teorii w codzienności, możemy wpłynąć na zainteresowanie uczniów przedmiotem. O tym właśnie starałem się mówić - a czy mi się udało? - zapraszam do oglądania mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Lech Wikaryjczyk jest dyrektorem marketingu w Learnetic SA oraz wykładowcą akademickim w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Z wykształcenia grafik, socjolog i marketingowiec. Z edukacją związany od ponad 8 lat, wcześniej był odpowiedzialny za komunikację marketingową w firmie Young Digital Planet. Zrealizował nagradzane kampanie reklamowe (m.in. Kamera, akcja, nowoczesna edukacja, która został wybrana na najlepsza polską kampanię w social media w 2014 roku) i PR'owe (m.in. Sztorm roku dla Learnetic SA w 2018 roku). Współtworzył takie marki edukacyjne jak np. Lekcjotek@, Kosmikus, eduSensus, LaboLAB, mTalent, Dzwonek.pl czy MPP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie