O wielu inteligencjach w klasie szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyNie wszystkie dzieci w klasie są takie same - różnice są dostrzegalne gołym okiem. Różnią się także stylemi uczenia się, są bowiem w różny sposób inteligentne, niekoniecznie tylko językowo, czy matematyczno-logicznie. Niestety, nauczyciele starają się narzucać całej klasie styl uczenia się, który im jest najbliższy. Cierpią na tym ci, którzy potrafią i lubią się uczyć inaczej niż nauczyciel.
 
Teoria Howarda Gardnera o wielorakich inteligencjach ma już kilkadziesiąt lat i przez wielu pedagogów jest uznawana za najważniejsze odkrycie pedagogiczne w XX wieku. Mimo tego szkoła funkcjonuje często tak, jakby nadal był wiek XIX, zaś funkcją szkoły wypuszczenie na rynek pracy osób, które będą potrafiły czytać, pisać, liczyć i rozumieć instrukcje potrzebne do realizacji Wielkich Zadań w fabrykach. Konsekwencją tego ciągle jest uznawanie tych uczniów, którzy sobie nie radzą z matematyką lub językami, za gorszych jakościowo od innych. W efekcie często bywa tak, że uczniowie ci czują się niejako naznaczeni swoją edukacyjną "odmiennością", co rzutuje na ich dalsze losy na ścieżce kariery. 
 
To podejście należy zmienić. Jest o tym przekonana Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, członek Grupy Edukacyjnej XXI, z którą rozmawiamy o wielorakich inteligencjach w szkolej klasie. Każde dziecko ma w sobie geniusza i każde ma szansę rozwinąć tkwiące w nim talenty. Oczywiście jeśli w szkole trafi na właściwą osobę, która pomoże mu rozwinąć się, a nie zepchnie do kąta, uważając, że nie pasuje ono do jej koncepcji nauczania. 
 
{mp3}wieleinteligencji{/mp3}
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie