O wielu inteligencjach w klasie szkolnej

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyNie wszystkie dzieci w klasie są takie same - różnice są dostrzegalne gołym okiem. Różnią się także stylemi uczenia się, są bowiem w różny sposób inteligentne, niekoniecznie tylko językowo, czy matematyczno-logicznie. Niestety, nauczyciele starają się narzucać całej klasie styl uczenia się, który im jest najbliższy. Cierpią na tym ci, którzy potrafią i lubią się uczyć inaczej niż nauczyciel.
 
Teoria Howarda Gardnera o wielorakich inteligencjach ma już kilkadziesiąt lat i przez wielu pedagogów jest uznawana za najważniejsze odkrycie pedagogiczne w XX wieku. Mimo tego szkoła funkcjonuje często tak, jakby nadal był wiek XIX, zaś funkcją szkoły wypuszczenie na rynek pracy osób, które będą potrafiły czytać, pisać, liczyć i rozumieć instrukcje potrzebne do realizacji Wielkich Zadań w fabrykach. Konsekwencją tego ciągle jest uznawanie tych uczniów, którzy sobie nie radzą z matematyką lub językami, za gorszych jakościowo od innych. W efekcie często bywa tak, że uczniowie ci czują się niejako naznaczeni swoją edukacyjną "odmiennością", co rzutuje na ich dalsze losy na ścieżce kariery. 
 
To podejście należy zmienić. Jest o tym przekonana Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, członek Grupy Edukacyjnej XXI, z którą rozmawiamy o wielorakich inteligencjach w szkolej klasie. Każde dziecko ma w sobie geniusza i każde ma szansę rozwinąć tkwiące w nim talenty. Oczywiście jeśli w szkole trafi na właściwą osobę, która pomoże mu rozwinąć się, a nie zepchnie do kąta, uważając, że nie pasuje ono do jej koncepcji nauczania. 
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie