W Polsce lubimy wiele mówić o osobach wykluczonych, najczęściej w kontekście społecznym. Ale rzadko kiedy uświadamiamy sobie, że dotyczy to w gruncie rzeczy niewielkiej części społeczeństwa. A dlaczego nie słychać rozmów o 20 milionach Polaków wykluczonych cyfrowo? Bo właśnie tyle osób nie korzysta jeszcze w Polsce - z różnych przyczyn - z Internetu.
Przecież za kilka lat umiejętność posługiwania się Internetem w celu na przykład: wyszukiwania potrzebnych informacji, załatwiania spraw urzędowych, płacenia podatków, zamawiania biletów, rejestracji do lekarza, uzupełnienia brakującej wiedzy z danej dziedziny, itp., będzie kluczową umiejętnością społeczną. W społeczeństwie wiedzy, bez posługiwania się Internetem nie możemy marzyć o odniesieniu sukcesu zawodowego, a może i osobistego. Niestety społeczeństwo polskie nie jest przygotowane do zmierzenia się z wyzwaniami, jakie niesie epoka cyfrowa.
Oznacza to przede wszystkim wielkie wyzwania dla edukacji i to wszystkich grup wiekowych bez wyjątku. Akurat młodzież szkolna i uniwersytecka, która wyrasta w środowisku cyfrowym, stosunkowo najlepiej posługuje się nowoczesnymi środkami technologii informacyjno-komunikacyjnej. Gorzej jest ze starszymi generacjami, które mają wiele zaniedbań, jeśli chodzi o znajomość i wykorzystanie Internetu w życiu osobistym i pracy.
O tym, jak wiele mamy do nadrobienia na drodze do budowy społeczeństwa wiedzy rozmawiamy z prof. Wojciechem Cellarym z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, koordynatorem prac nad raportem Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego (2002).
{mp3}wyzwaniaspolwiedzy{/mp3}
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym
Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując
projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i
międzynarodowym)