Stwarzajmy warunki do eksperymentowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy kształcić kreatywnych i myślących uczniów i absolwentów szkół, musimy stwarzać im odpowiednie warunki do rozwoju: odkrywania, eksperymentowania, projektowania i tworzenia – uważa prof. Mitch Resnick z Uniwersytetu Technicznego Massachusetts (MIT) w rozmowie z redakcją Edunews.pl. Twórca programu Scratch zachęca do przemyślenia celów dzisiejszej edukacji.© MIT - Mitch Resnick

Dzisiaj w szkole wszyscy bez wyjątku musimy się uczyć. Także nauczyciele. Jest to bardzo ważne, aby i oni eksperymentowali, odkrywali, próbowali nowego, nie bali się także porażek, jeśli coś nie wyjdzie. Dzięki temu uczniowie będą widzieli, że ich nauczyciel też stara się, poszukuje, a to zawsze działa motywująco. Potrzebujemy nowego podejścia do celów nauczania, ale najważniejsza zmiana musi się dokonać w głowach nauczycieli.

To, co mówi prof. Resnick, oznacza tak naprawdę konieczność zerwania z kulturą błędu. Nie da się wymyśleć czegoś nowego, odkryć nieznanego, jeśli będziemy myśleć tylko o nie popełnianiu błędów. Bo właśnie dzięki nim poszukujemy najlepszej drogi wiodącej do przyjętego celu. Uczenie się jest trochę jak gra – nie od razu wygrywam – muszę pokonać najpierw drogę do celu, ekserymentować i wielokrotnie próbować, jak najlepiej osiągnąć cel.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z prof. Mitchem Resnickiem:

Rozmowa zarejestrowana została podczas konferencji WCCE 2013 – Światowej Konferencji Komputery w Edukacji - w lipcu br. w Toruniu.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie