Jeśli chcemy kształcić kreatywnych i myślących uczniów i absolwentów szkół, musimy stwarzać im odpowiednie warunki do rozwoju: odkrywania, eksperymentowania, projektowania i tworzenia – uważa prof. Mitch Resnick z Uniwersytetu Technicznego Massachusetts (MIT) w rozmowie z redakcją Edunews.pl. Twórca programu Scratch zachęca do przemyślenia celów dzisiejszej edukacji.
Dzisiaj w szkole wszyscy bez wyjątku musimy się uczyć. Także nauczyciele. Jest to bardzo ważne, aby i oni eksperymentowali, odkrywali, próbowali nowego, nie bali się także porażek, jeśli coś nie wyjdzie. Dzięki temu uczniowie będą widzieli, że ich nauczyciel też stara się, poszukuje, a to zawsze działa motywująco. Potrzebujemy nowego podejścia do celów nauczania, ale najważniejsza zmiana musi się dokonać w głowach nauczycieli.
To, co mówi prof. Resnick, oznacza tak naprawdę konieczność zerwania z kulturą błędu. Nie da się wymyśleć czegoś nowego, odkryć nieznanego, jeśli będziemy myśleć tylko o nie popełnianiu błędów. Bo właśnie dzięki nim poszukujemy najlepszej drogi wiodącej do przyjętego celu. Uczenie się jest trochę jak gra – nie od razu wygrywam – muszę pokonać najpierw drogę do celu, ekserymentować i wielokrotnie próbować, jak najlepiej osiągnąć cel.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z prof. Mitchem Resnickiem:
Rozmowa zarejestrowana została podczas konferencji WCCE 2013 – Światowej Konferencji Komputery w Edukacji - w lipcu br. w Toruniu.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)