Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji.
Uczestnikami debaty byli przedstawiciele różnych sektorów: publicznych władz oświatowych województwa pomorskiego, szkół, ośrodków doskonalenia nauczycieli (CEN), firm sektora edukacji (m.in. Young Digital Planet), ośrodków badawczych (IBnGR) i uczelni (m.in. Uniwersytet Gdański), organizacji pozarządowych (Fundacja Nowoczesna Polska). Dzięki udziałowi ekspertów mających bardzo zróżnicowane i bogate doświadczenia z systemem edukacji, wywiązała się ciekawa dyskusja na temat tego, czy polska szkoła jest przygotowana do wyzwań współczesnego świata i co należałoby zmienić, aby w 2030 r. była instytucją nowoczesną, kształcącą osoby kompetentne i zdolne efektywnie funkcjonować w społeczeństwie i na rynku pracy.
Dyskusja na temat przyszłości polskiej szkoły jest od pewnego czasu łatwiejsza. Mamy bowiem możliwość odnoszenia się do strategicznych ram rozwojowych Polski, czym jest opracowany przez Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów Raport Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Daje on nam możliwość dalekiego spojrzenia w przyszłość i - w oparciu o przeprowadzone w nim analizy – otwiera szerokie pole do dyskusji na temat przyszłości polskiej edukacji. Dużą zaletą Raportu jest przegląd kluczowych obszarów rozwoju kraju i możliwość umiejscowienia edukacji w szerokim kontekście dylematów i wyzwań, jakie stoją przed naszym społeczeństwem i gospodarką.
Raport Polska 2030 może być punktem wyjścia do dyskusji na temat środowiska edukacyjnego i funkcji szkoły za 20 lat. Dokument jest próbą spojrzenia w przyszłość w perspektywie jednego pokolenia i przedstawieniem tych zadań, które powinny stanowić cele główne dla Polski. Bardzo cenne są rekomendacje, które zawiera i do nich musimy się odnosić próbując odpowiedzieć sobie na pytanie „jak to będzie”:
Edukacja ma dwa cele do zrealizowania. Pierwszy jest egalitarny, związany z dostępnością oraz wyrównywaniem szans – co wiąże się również z upowszechnieniem w Polsce wczesnej edukacji (od 3 lat) w perspektywie nie dłuższej niż najbliższa dekada. Drugim istotnym celem jest jednak także elitaryzacja w szkołach, czyli umiejętne nastawienie na talenty, wyławianie liderów innowacji i kreatywności. Musi to oznaczać także syntezę w programach szkolnych i w programach nauczania w szkołach wyższych wątków eksperymentalnych, technicznych i społeczno-humanistycznych.
Więcej informacji na temat debaty opublikowane zostanie wkrótce na stronie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)