Polska szkoła 2030

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji.PHOTO: SXC.HU

Uczestnikami debaty byli przedstawiciele różnych sektorów: publicznych władz oświatowych województwa pomorskiego, szkół, ośrodków doskonalenia nauczycieli (CEN), firm sektora edukacji (m.in. Young Digital Planet), ośrodków badawczych (IBnGR) i uczelni (m.in. Uniwersytet Gdański), organizacji pozarządowych (Fundacja Nowoczesna Polska). Dzięki udziałowi ekspertów mających bardzo zróżnicowane i bogate doświadczenia z systemem edukacji, wywiązała się ciekawa dyskusja na temat tego, czy polska szkoła jest przygotowana do wyzwań współczesnego świata i co należałoby zmienić, aby w 2030 r. była instytucją nowoczesną, kształcącą osoby kompetentne i zdolne efektywnie funkcjonować w społeczeństwie i na rynku pracy.

Dyskusja na temat przyszłości polskiej szkoły jest od pewnego czasu łatwiejsza. Mamy bowiem możliwość odnoszenia się do strategicznych ram rozwojowych Polski, czym jest opracowany przez Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów Raport Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Daje on nam możliwość dalekiego spojrzenia w przyszłość i - w oparciu o przeprowadzone w nim analizy – otwiera szerokie pole do dyskusji na temat przyszłości polskiej edukacji. Dużą zaletą Raportu jest przegląd kluczowych obszarów rozwoju kraju i możliwość umiejscowienia edukacji w szerokim kontekście dylematów i wyzwań, jakie stoją przed naszym społeczeństwem i gospodarką.

Raport Polska 2030 może być punktem wyjścia do dyskusji na temat środowiska edukacyjnego i funkcji szkoły za 20 lat. Dokument jest próbą spojrzenia w przyszłość w perspektywie jednego pokolenia i przedstawieniem tych zadań, które powinny stanowić cele główne dla Polski. Bardzo cenne są rekomendacje, które zawiera i do nich musimy się odnosić próbując odpowiedzieć sobie na pytanie „jak to będzie”:

Edukacja ma dwa cele do zrealizowania. Pierwszy jest egalitarny, związany z dostępnością oraz wyrównywaniem szans – co wiąże się również z upowszechnieniem w Polsce wczesnej edukacji (od 3 lat) w perspektywie nie dłuższej niż najbliższa dekada. Drugim istotnym celem jest jednak także elitaryzacja w szkołach, czyli umiejętne nastawienie na talenty, wyławianie liderów innowacji i kreatywności. Musi to oznaczać także syntezę w programach szkolnych i w programach nauczania w szkołach wyższych wątków eksperymentalnych, technicznych i społeczno-humanistycznych.

Więcej informacji na temat debaty opublikowane zostanie wkrótce na stronie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie