Wyrównywanie różnic czy uznanie nierówności w edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczynamy publikację w portalu Edunews.pl serii wypowiedzi osób zajmujących się edukacją, które zostały zarejestrowane podczas ciekawej debaty "Edukacja i wiedza", zorganizowanej w grudniu 2009 r. przez Instytut Badań nad Gospodarkę Rynkową w ramach projektu „Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie“ finansowanego ze środków UE.PHOTO: SXC.HU

Pierwsza z sesji debaty „Edukacja i wiedza“ dotyczyła tematu: „Elitarność czy powszechność – jaki scenariusz rozwoju edukacji“ i dotyczyła ogólnych trendów w rozwoju edukacji, które już można zaobserwować. Wprowadzenie do tego zagadnienia uczynił prof. Tomasz Szkudlarek, pedagog, profesor, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

Zdaniem prof. Szkudlarka obecny system edukacji niewiele robi z wyrównywaniem nierówności edukacyjnych, które są konsekwencją innych nierówności, z którymi spotykamy się w rozwijających się społeczeństwach (ekonomicznych czy społecznych). Można sobie jednak wyobrazić również inne rozwiązanie, w którym nastąpi uznanie tych nierówności, jako pewnego stanu niemożliwego do przezwyciężenia, z którym trzeba po prostu umieć żyć i nie być nieświadomym ich obecności. Ta perspektywa w Polsce również nie jest dominująca. Jesteśmy zawieszeni gdzieś pomiędzy pierwszą i drugą koncepcją i najbliższe lata mogą przynieść decyzję, w którym kierunku możemy podążać. Istnieje też trzecie wyjście, ale jest dość radykalne i raczej niepopularne w świecie: zakładamy, że wszyscy są równi, bez względu na źródło i miejsce zdobywania kwalifikacji.

Zapraszamy do obejrzenia ciekawej, kilkunastominutowej wypowiedzi prof. Szkudlarka:

Druga część wypowiedzi:

(Źródło: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, projekt Pomorze 2030)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...
Michał napisał/a komentarz do Edukacja w dialogu z AI
Doceniam refleksyjne podeście do AI w edukacji :)
Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie