Znacie kreatywne patyczki?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wybierając się na rodzinne spotkanie w plenerze kupiłam po drodze w sklepie papierniczym dwie paczki patyczków. Zwykłych patyczków jakie pamiętamy z lodów Bambino. W jednej paczce naturalne, drewniane, w drugiej intensywnie kolorowe. Cena bardzo przystępna – niecałe 4 zł za 50 sztuk w paczuszce. Mam dwie siostrzenice w wieku “młodszoszkolnym”, byłam bardzo ciekawa jak wykorzystają taki skromny prezencik.CC-BY-SA Superbelfrzy.edu.pl

W co się bawić?

Na początek podpowiedziałam dziewczynkom, że na szpatułkach można pisać wyrazy. Wtedy ich pomysły wysypały się jak drewienka z opakowania. Natychmiast zaproponowały, żeby pobawić się w rymy. Napisałyśmy na patyczkach rymujące się wyrazy, włożyłyśmy wszystkie do kubeczka. Po kolei losowałyśmy i układałyśmy w pary (kot – płot, niespodzianka – zapiekanka, czas – las, itd).

Kolejnym pomysłem były “rodzinki”. Dziewczyny wybrały kolorowe patyki, aby w każdej rodzinie było tęczowo. W kilka minut stworzyły barwne rodziny do słów “król”, “droga” i “kot”. Podobnie jak z rymami, wymieszałyśmy słówka, aby losując je po kolei pogrupować układając na trawie.

Prawdziwym hitem okazało się jednak wymyślanie wspólnej historii. Zabawa wciągnęła całą rodzinę. Na patyczkach napisaliśmy różne słowa podawane przez dzieciaki – rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki (Tu belferska dygresja. Siedmioletnia Hania: a co to jest przymiotnik? Iga lat 9: przymiotnik odpowiada na pytanie jaki, jaka, jakie. Hania: aha, to zapiszcie “zielony”). Każdy po kolei losował wyraz, dokładał jak w domino do poprzedniego i wymyślał ciąg dalszy opowieści. Najzabawniejsze było to, że jak zabrakło wyrazów, a dzieci rozkręciły się twórczo, to zdjęłam ze stołu kilka patyków ułożonych na początku, losowaliśmy je ponownie, a powstawały całkiem nowe losy bohaterów tej samej historyjki.

W wersji późniejszej napisałyśmy na szpatułkach wyrazy wieloznaczne i takie do tworzenia kolejnej opowieści okazały się najlepsze.

Prosta, tania zabawka, a niesamowicie wyzwala w dzieciach kreatywne myślenie. Na wakacjach, na łace, w lesie dzieciaki chcą czytać, pisać, wzbogacają słownictwo, układają zdania. Ogromnie podobało im się opowiadanie własnej historii, później do niej wracały i się nią cieszyły jak swoją osobistą baśnią. Możliwość jej wspólnego tworzenia niesłychanie integruje. Dostarcza emocji, śmieszy. Dziewczyny same wpadły na to, że do opowieści trzeba wprowadzić grozę na przykład, żeby nie było płasko i banalnie.
100 patyczków okazało się skromną ilością na jeden wakacyjny dzień. Co ciekawe, Iga i Hania wcale nie preferowały kolorowych patyczków, naturalne też im się bardzo podobały. Trzeba dokupić kolejne, bo moje twórcze siostrzenice już mają pomysły na dwustronne patyki:

  1. paronimy – czyli podobne brzmieniem, ale mające różne znaczenie ( szok – sok, żal – szal, życie – szycie, bułka – półka),
  2. homonimy – brzmiące tak samo, ale różniące się ortografią i znaczeniem (morze – może, kot – kod, karzę – każę).

Zachęcam, kupcie sobie i dzieciom tęczowe patyczki. Napiszcie mi później czego nauczyliście się od maluchów podczas zabawy.

Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedą w Szkole Podstawowej nr 182 w Łodzi i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi własny serwis edukacyjny logofigle.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i jest na licencji CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie