Archiwa pełne edukacyjnych inspiracji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na relacjonowanie tego, co wydarzyło się podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 przyjdzie jeszcze czas, ponieważ wątków do poruszenia jest co najmniej kilkanaście albo i kilkadziesiąt. Szukając pomysłu na wzbogacenie mojego wystąpienia na otwarcie konferencji, przeszukiwałem archiwa Cyfrowej Biblioteki Narodowej POLONA. Nauczyciele koniecznie powinni tam zaglądać.fot. sxc.hu

CBN Polona (www.polona.pl) to polska biblioteka cyfrowa uruchomiona w 2006 roku i założona przez Bibliotekę Narodową. To poważny zbiór zdigitalizowanych zbiorów Biblioteki Narodowej, z których większość jest już w domenie publicznej. 

CBN Polona składa się z kolekcji tematycznych. Znajdziemy tu utwory największych polskich twórców: Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Kochanowskiego, pierwodruki literatury polskiej, wydawnictwa konspiracyjne okresu II wojny światowej, książki, druki, rysunki, obrazki, słowem wszystko, co dotyczy kultury polskiej początku XX wieku lub wcześniej. Kolekcja nie jest jedynie zbiorem publikacji elektronicznych na dany temat, jej integralną częścią jest wprowadzenie, charakterystyka danej kategorii zbiorów i omówienie najciekawszych pozycji.

Poszukując inspiracji na Inspir@cje natrafiłem na tekst Wincentego Dawida, Metoda początkowego nauczania z 1868 roku. Postanowiłem stworzyć remiks tej treści ze współczesnymi zdjęciami i muzyką. Czy jego przesłanie jest nadal aktualne?

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: Paul Cantrell, Song for Lost Things, licencja Royaltee Free.

Postanowiłem także stworzyć drugi remiks do tekstu Wincentego Dawida, który jeszcze mocniej uwspółcześniłem. W tym wypadku wykorzystałem słowa autora z wprowadzenia do wspomnianej publikacji:

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: D-Alternative, Happiness classical, licencja Royaltee Free.

Polecam przejrzenie zasobów Polony. Zachwycić się można wieloma zbiorami, na przykład kolekcją polskich elementarzy, jeszcze grubo przed Falskim.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie