Archiwa pełne edukacyjnych inspiracji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na relacjonowanie tego, co wydarzyło się podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 przyjdzie jeszcze czas, ponieważ wątków do poruszenia jest co najmniej kilkanaście albo i kilkadziesiąt. Szukając pomysłu na wzbogacenie mojego wystąpienia na otwarcie konferencji, przeszukiwałem archiwa Cyfrowej Biblioteki Narodowej POLONA. Nauczyciele koniecznie powinni tam zaglądać.fot. sxc.hu

CBN Polona (www.polona.pl) to polska biblioteka cyfrowa uruchomiona w 2006 roku i założona przez Bibliotekę Narodową. To poważny zbiór zdigitalizowanych zbiorów Biblioteki Narodowej, z których większość jest już w domenie publicznej. 

CBN Polona składa się z kolekcji tematycznych. Znajdziemy tu utwory największych polskich twórców: Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Kochanowskiego, pierwodruki literatury polskiej, wydawnictwa konspiracyjne okresu II wojny światowej, książki, druki, rysunki, obrazki, słowem wszystko, co dotyczy kultury polskiej początku XX wieku lub wcześniej. Kolekcja nie jest jedynie zbiorem publikacji elektronicznych na dany temat, jej integralną częścią jest wprowadzenie, charakterystyka danej kategorii zbiorów i omówienie najciekawszych pozycji.

Poszukując inspiracji na Inspir@cje natrafiłem na tekst Wincentego Dawida, Metoda początkowego nauczania z 1868 roku. Postanowiłem stworzyć remiks tej treści ze współczesnymi zdjęciami i muzyką. Czy jego przesłanie jest nadal aktualne?

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: Paul Cantrell, Song for Lost Things, licencja Royaltee Free.

Postanowiłem także stworzyć drugi remiks do tekstu Wincentego Dawida, który jeszcze mocniej uwspółcześniłem. W tym wypadku wykorzystałem słowa autora z wprowadzenia do wspomnianej publikacji:

Filmik zaprezentowany ku inspiracji nauczycieli podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? w Warszawie (3-4 lipca 2014). Tekst: domena publiczna. Zdjęcia: Fotolia.com; Muzyka by: D-Alternative, Happiness classical, licencja Royaltee Free.

Polecam przejrzenie zasobów Polony. Zachwycić się można wieloma zbiorami, na przykład kolekcją polskich elementarzy, jeszcze grubo przed Falskim.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie