Ale się działo..., czyli Zamiast kserówki podpowiada (1)

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Półmetek szkoły za nami. Jedni już zakończyli ferie, inni jeszcze wypoczywają, ale połowa roku szkolnego za nami. Dla pierwszaków i ich nauczycieli pierwszy semestr z nowym ministerialnym elementarzem. Bez pakietów, ćwiczeń, wycinanek, wyklejanek. Jak sobie poradzili nauczyciele? Czy obawy, że szkolne kserokopiarki dostana zadyszki produkując tony szaroburych kart pracy dla maluchów się spełniły?

U Superbelferek wczesnoszkolnych w klasach i na zajęciach pozalekcyjnych kreatywnie, kolorowo, ruchliwie, z piosenką i przytupem. Od września 2014 roku gromadzą swoje pomysły na rozwijanie swoich uczniów na zespołowo redagowanym blogu Zamiast kserówki. Zajrzyjmy zatem przez uchylone drzwi ich sal lekcyjnych i zobaczmy, co ostatnio proponują swoim uczniom?

Usprawnianie dłoni to podstawa zajęć przygotowujących do pisania. Na opuszkach palców znajduje się więcej zakończeń nerwowych niż w którymkolwiek innym miejscu skóry i warto dzieci tak stymulować. Zanim zaczną rysować szlaczki, można pobawić się kolorowymi frotkami lub gumkami. Wystarczy wzór, gumeczki i do dzieła. Dokładny opis, wzory do druku i zdjęcia zabawy: Frotki paluszkowe.

Joanna Apanasewicz, nauczycielka wczesnoszkolna, czerpie wiele inspiracji z portalu społecznościowego Pinerest, gdzie jest niewyczerpalne źródło gotowych pomysłów. W najnowszym poście pokazuje jak zaadoptowała pomysły z USA na grunt szkoły w Koninie Żagańskim, a kolorowe teczki z gumką na File Folder games.

Jeśli posiadacie karty do gry, a rzadko w nie gracie ze swoimi dziećmi to niewątpliwie zaraz się przydadzą. Gry karciane trenują mnóstwo funkcji poznawczych, pamięć, koncentrację uwagi, myślenie logiczne, percepcję i oczywiście uczą liczenia. Tabliczka mnożenia, dodawanie, odejmowanie? Oto pomysł Joanny na Gry karciane do nauki matematyki.

Jeśli ktoś poszukuje zabaw muzycznych, śpiewu, tańca i pląsów to na pewno może liczyć na Barbarę Benisz. Ostatnio w jej klasie Śpiewają… i nie śpiewają. Barbara, nauczycielka wczesnoszkolna z Rybnika pokazuje filmik klasowy, który najlepiej ilustruje tę zabawę.

U Sabiny Piłat, nauczycielki wczesnoszkolnej z Warszawy drugoklasiści do przeczytanej lektury stworzyli własne, fantastyczne gry planszowe, w które później grali na lekcji. I wielkokrotnie do nich wracają. Na blogu o tym, jak sprawić aby Spotkanie z lekturą na lekcji stało się zaskakująco emocjonująca przygodą.

To zaledwie mała próbka propozycji zabaw edukacyjnych sprawdzonych na lekcjach, zilustrowanych zdjęciami, filmami, z materiałymi do druku do pobrania. Na Zamiast kserówki Superbelferki opublikowały już prawie sto postów. Jest z czego czerpać.

Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedką, terapeutką dysleksji, nauczycielką wczesnoszkolną. Prowadzi Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną "Logofigle" oraz własny serwis edukacyjny Logofigle.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RP.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie