Ale się działo..., czyli Zamiast kserówki podpowiada (1)

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Półmetek szkoły za nami. Jedni już zakończyli ferie, inni jeszcze wypoczywają, ale połowa roku szkolnego za nami. Dla pierwszaków i ich nauczycieli pierwszy semestr z nowym ministerialnym elementarzem. Bez pakietów, ćwiczeń, wycinanek, wyklejanek. Jak sobie poradzili nauczyciele? Czy obawy, że szkolne kserokopiarki dostana zadyszki produkując tony szaroburych kart pracy dla maluchów się spełniły?

U Superbelferek wczesnoszkolnych w klasach i na zajęciach pozalekcyjnych kreatywnie, kolorowo, ruchliwie, z piosenką i przytupem. Od września 2014 roku gromadzą swoje pomysły na rozwijanie swoich uczniów na zespołowo redagowanym blogu Zamiast kserówki. Zajrzyjmy zatem przez uchylone drzwi ich sal lekcyjnych i zobaczmy, co ostatnio proponują swoim uczniom?

Usprawnianie dłoni to podstawa zajęć przygotowujących do pisania. Na opuszkach palców znajduje się więcej zakończeń nerwowych niż w którymkolwiek innym miejscu skóry i warto dzieci tak stymulować. Zanim zaczną rysować szlaczki, można pobawić się kolorowymi frotkami lub gumkami. Wystarczy wzór, gumeczki i do dzieła. Dokładny opis, wzory do druku i zdjęcia zabawy: Frotki paluszkowe.

Joanna Apanasewicz, nauczycielka wczesnoszkolna, czerpie wiele inspiracji z portalu społecznościowego Pinerest, gdzie jest niewyczerpalne źródło gotowych pomysłów. W najnowszym poście pokazuje jak zaadoptowała pomysły z USA na grunt szkoły w Koninie Żagańskim, a kolorowe teczki z gumką na File Folder games.

Jeśli posiadacie karty do gry, a rzadko w nie gracie ze swoimi dziećmi to niewątpliwie zaraz się przydadzą. Gry karciane trenują mnóstwo funkcji poznawczych, pamięć, koncentrację uwagi, myślenie logiczne, percepcję i oczywiście uczą liczenia. Tabliczka mnożenia, dodawanie, odejmowanie? Oto pomysł Joanny na Gry karciane do nauki matematyki.

Jeśli ktoś poszukuje zabaw muzycznych, śpiewu, tańca i pląsów to na pewno może liczyć na Barbarę Benisz. Ostatnio w jej klasie Śpiewają… i nie śpiewają. Barbara, nauczycielka wczesnoszkolna z Rybnika pokazuje filmik klasowy, który najlepiej ilustruje tę zabawę.

U Sabiny Piłat, nauczycielki wczesnoszkolnej z Warszawy drugoklasiści do przeczytanej lektury stworzyli własne, fantastyczne gry planszowe, w które później grali na lekcji. I wielkokrotnie do nich wracają. Na blogu o tym, jak sprawić aby Spotkanie z lekturą na lekcji stało się zaskakująco emocjonująca przygodą.

To zaledwie mała próbka propozycji zabaw edukacyjnych sprawdzonych na lekcjach, zilustrowanych zdjęciami, filmami, z materiałymi do druku do pobrania. Na Zamiast kserówki Superbelferki opublikowały już prawie sto postów. Jest z czego czerpać.

Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedką, terapeutką dysleksji, nauczycielką wczesnoszkolną. Prowadzi Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną "Logofigle" oraz własny serwis edukacyjny Logofigle.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RP.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie