Dzień dobry zmiany

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja wczesnoszkolna może być źródłem nowatorskich i praktycznych pomysłów dla nauczania także na późniejszych etapach kształcenia, choćby ze względu na zintegrowany i interdyscyplinarny charakter zajęć, który pozwala równomiernie i spójnie rozwijać kompetencje młodych uczniów. Warto rozmawiać z nauczycielami wczesnoszkolnymi i próbować poszukiwać dobrych pomysłów do wykorzystania na przykład w nauczaniu w klasach IV-VI szkoły podstawowej.

Uczestnicy trwającej w Warszawie konferencji „Szkoła pierwsza klasa! – Inspir@cje wczesnoszkolne“ nie mają raczej wątpliwości, że ich zadaniem jest stwarzanie jak najbardziej różnorodnych doświadczeń edukacyjnych dzieci oraz jak najszersze wspieranie ich w rozwoju. To już trzecie organizowane przez Edunews.pl, Fundację Think! i Think Global, przy strategicznym wsparciu nauczycieli z grupy Superbelfrzy RP, spotkanie praktyków świata edukacji. Tym razem poświęcone zostało wczesnoszkolnemu etapowi rozwoju dziecka, ale w istocie dotyczy w ogóle debaty o jakości edukacji w naszych szkołach. Jakości, którą musimy nauczyć się zapewniać w świecie pełnym dynamicznych zmian.

Od powstania Edunews.pl, czyli od 2008 roku, staramy się pokazywać, jak zmienia się edukacja na całym świecie, a tak dokładnie jak zmienia się uczenie się małego lub większego człowieka we współczesnym świecie oraz środowisko, w którym on / ona uczy się. Staramy się tłumaczyć trendy i zjawiska, z którymi my wszyscy mamy do czynienia. Próbujemy zgadywać, w jakich warunkach przyjdzie żyć i uczyć się dzisiejszym uczniom (i nam) za lat pięć, dziesięć albo dwadzieścia. Nie dajemy gotowych recept, za pewnik uznajemy natomiast, że możemy się mylić w naszych przewidywaniach.

Jednego jesteśmy pewni – jedyną stałością we współczesnej edukacji jest nieustanna zmiana. Zmiana ta może nas wszystkich męczyć, drażnić, smucić, ale tak naprawdę nie mamy wpływu na to, że ona następuje i że coś wokół nas ciągle się zmienia. Kiedyś zmiany cywilizacyjne dokonywały się przez lat sto, pięćdziesiąt, ale od ostatniej dekady XX wieku – mam takie wrażenie – dokonują się znacznie szybciej, co kilka lat. Musimy nauczyć się żyć w warunkach tej „stałej“ zmiany, a co więcej, nauczyć naszych uczniów, nasze dzieci, uczyć się i dostosowywać do tych nieustannych zmian. Możemy się jej obawiać i uciekać przed nią lub próbować ją oswajać i przetwarzać w rozwój.

Pojawia się oczywiście pytanie o to, jak w tym szybko zmieniającym się świecie ma funkcjonować szkoła, nauczyciel, uczniowie. Nie ma i nie będzie zapewne nigdy jednej odpowiedzi, recepty na szkołę w dynamicznie zmieniającym się świecie. Jedno jest pewne – edukacja szkolna też powinna się zmieniać, aby dopasowywać się do zmian w społeczeństwie, gospodarce, polityce, technologii... Pewne jest także to, że szkoła sama się nie zmieni i nie nadąży za uciekającym światem. Takiej zmiany nie dokonają także odgórne reformy przeprowadzane przez rządy. Skuteczna i dobra dla uczniów zmiana jest możliwa jedynie dzięki nauczycielom. Trwałą poprawę jakości edukacji moim zdaniem można osiągnąć tylko poprzez działania oddolne, podejmowane w codziennej pracy nauczycieli. Być może także przy wsparciu mądrych rodziców (których wszystkim nauczycielom życzę).

Wczesny etap kształcenia wyposaża uczniów w podstawowy bagaż umiejętności i postaw, które będą rozwijane w następnych latach. Pierwsze lata szkoły mogą okazać się kluczowe dla rozwoju dziecka i tego, w jaki sposób będzie uczyć się i funkcjonować w społeczności szkolnej. Jeśli będziemy uczyć dzieci korzystać z bogactwa różnorodności współczesnego świata, pomagać im zdobywać różne kompetencje społeczne, naukowe, cyfrowe, będą oni lepiej przygotowani do zmian, które będą następowały także w ich życiu.

Nie sposób już teraz zaprezentować Państwu wszystkich wątków, które były poruszane pierwszego dnia konferencji „Inspir@cje wczesoszkolne“. Będziemy to jednak czynić w nadchodzących tygodniach publikując materiały wideo ze wspaniałych wystąpień, których byliśmy uczestnikami.

Dziś natomiast mogę już polecić rozmowę w radiu TOK FM, która poświęcona była edukacji wczesnoszkolnej i odbyła się w piątkowy wieczór. Zapraszam do słuchania:

***

Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest program Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są: Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń WCIES.

Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partnerzy medialni: pierwsze radio informacyjne TOK FM oraz Głos Nauczycielski.

Filmowe relacje z wystąpień podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 zamieszczone zostaną w kanale edukacyjnym TerazEdukacja w YouTube – już teraz można w nim znaleźć ponad 150 filmów i prezentacji o nowoczesnej edukacji.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie