Mnożenie z piłką

fot. Dorota Dankowska

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka połączona z ruchem jest ekscytująca. Ostatnio zaproponowałam moim uczniom zabawę ruchową z piłką. Zainspirowałam się starą dziecięca zabawą podwórkową: "Wywołuje naprzeciwko jasne piwko". Zmodyfikowałam ją do potrzeb edukacyjnych i w ten sposób powstała zabawa "Mnożenie z piłką".

Cele zabawy:
- ćwiczenia w mnożeniu;
- utrwalenie pojęć: czynnik, iloczyn;
- koncentracja uwagi i refleks;
- ćwiczenia w rzucaniu do celu;
- integracja zespołu klasowego

Do zabawy potrzebne: kartki z wielokrotnościami różnych liczb ( to zależy jaki zakres liczbowy w mnożeniu chcemy utrwalać) i piłka. Przykładowo, moi uczniowie utrwalali mnożenie przez 1,2,3,4, a zatem zakres do 40. Uczestnicy otrzymali kartki z liczbami : 2,4,6,8,9,10,12,14,16,19,20,21,24,27,28,30,32,36,40. Każdy uczeń musiał zapamiętać swoją liczbę i odłożyć .

Przebieg zabawy:

Uczestnicy ustawiają się w kręgu. Osoba z piłką wchodzi do środka. Podrzucając dwa razy piłkę wypowiada słowa:"czynnik, czynnik iloczyn". Za trzecim razem podrzuca piłkę bardzo wysoko wykrzykując wybrany przez siebie iloczyn, np. 3x6 i wraz z innymi uczestnikami ucieka jak najdalej albo do miejsca, gdzie można się ukryć. Uczestnik, który otrzymał liczbę 18 musi złapać piłkę i krzyknąć "stop". Wówczas wszyscy zatrzymują się. Zadaniem ucznia jest trafić piłką innego uczestnika. Jeżeli trafi, to trafiony daje fant do banku, jeśli nie trafi, to on oddaje fant do banku. Piłkę przejmuje ten, do którego rzucano i zabawę rozpoczynamy od początku.

Na koniec trzeba fanty wykupić. Uczniowie muszą zdać egzamin z mnożenia. Tyle ile fantów, tyle pytań z tabliczki mnożenia. Staramy się, aby uczeń zdał egzamin. Zabawa ma sprawiać przyjemność.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Disco-polo kojarzy mi się jak najgorzej, w warstwie "muzycznej" nie dorasta nawet do pięt swojemu źr...
  • Written by Anna Kołodko
    Pracuję z dorosłymi, których nauczam (na zasadzie współpracy - :) ) języka niemieckiego, prowadzę też ...
  • Written by Robert Raczyński
    Wyobraźnia to cenne i pożądane narzędzie. Jest jednak bezużyteczna, jeśli nie idzie w parze z wiedzą...
  • Written by Robert Raczyński
    Uczenie "pod test" jest zmorą szkolnictwa. Nie jest to jednak wina testu jako techniki, ani też jego...
  • Written by Jarosław Pytlak
    W pełni podzielam pogląd, który przedstawił Pan w komentarzu. Taki sens też był w założeniu mojego a...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie