Mnożenie z piłką

fot. Dorota Dankowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka połączona z ruchem jest ekscytująca. Ostatnio zaproponowałam moim uczniom zabawę ruchową z piłką. Zainspirowałam się starą dziecięca zabawą podwórkową: "Wywołuje naprzeciwko jasne piwko". Zmodyfikowałam ją do potrzeb edukacyjnych i w ten sposób powstała zabawa "Mnożenie z piłką".

Cele zabawy:
- ćwiczenia w mnożeniu;
- utrwalenie pojęć: czynnik, iloczyn;
- koncentracja uwagi i refleks;
- ćwiczenia w rzucaniu do celu;
- integracja zespołu klasowego

Do zabawy potrzebne: kartki z wielokrotnościami różnych liczb ( to zależy jaki zakres liczbowy w mnożeniu chcemy utrwalać) i piłka. Przykładowo, moi uczniowie utrwalali mnożenie przez 1,2,3,4, a zatem zakres do 40. Uczestnicy otrzymali kartki z liczbami : 2,4,6,8,9,10,12,14,16,19,20,21,24,27,28,30,32,36,40. Każdy uczeń musiał zapamiętać swoją liczbę i odłożyć .

Przebieg zabawy:

Uczestnicy ustawiają się w kręgu. Osoba z piłką wchodzi do środka. Podrzucając dwa razy piłkę wypowiada słowa:"czynnik, czynnik iloczyn". Za trzecim razem podrzuca piłkę bardzo wysoko wykrzykując wybrany przez siebie iloczyn, np. 3x6 i wraz z innymi uczestnikami ucieka jak najdalej albo do miejsca, gdzie można się ukryć. Uczestnik, który otrzymał liczbę 18 musi złapać piłkę i krzyknąć "stop". Wówczas wszyscy zatrzymują się. Zadaniem ucznia jest trafić piłką innego uczestnika. Jeżeli trafi, to trafiony daje fant do banku, jeśli nie trafi, to on oddaje fant do banku. Piłkę przejmuje ten, do którego rzucano i zabawę rozpoczynamy od początku.

Na koniec trzeba fanty wykupić. Uczniowie muszą zdać egzamin z mnożenia. Tyle ile fantów, tyle pytań z tabliczki mnożenia. Staramy się, aby uczeń zdał egzamin. Zabawa ma sprawiać przyjemność.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie