Mnożenie z piłką

fot. Dorota Dankowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka połączona z ruchem jest ekscytująca. Ostatnio zaproponowałam moim uczniom zabawę ruchową z piłką. Zainspirowałam się starą dziecięca zabawą podwórkową: "Wywołuje naprzeciwko jasne piwko". Zmodyfikowałam ją do potrzeb edukacyjnych i w ten sposób powstała zabawa "Mnożenie z piłką".

Cele zabawy:
- ćwiczenia w mnożeniu;
- utrwalenie pojęć: czynnik, iloczyn;
- koncentracja uwagi i refleks;
- ćwiczenia w rzucaniu do celu;
- integracja zespołu klasowego

Do zabawy potrzebne: kartki z wielokrotnościami różnych liczb ( to zależy jaki zakres liczbowy w mnożeniu chcemy utrwalać) i piłka. Przykładowo, moi uczniowie utrwalali mnożenie przez 1,2,3,4, a zatem zakres do 40. Uczestnicy otrzymali kartki z liczbami : 2,4,6,8,9,10,12,14,16,19,20,21,24,27,28,30,32,36,40. Każdy uczeń musiał zapamiętać swoją liczbę i odłożyć .

Przebieg zabawy:

Uczestnicy ustawiają się w kręgu. Osoba z piłką wchodzi do środka. Podrzucając dwa razy piłkę wypowiada słowa:"czynnik, czynnik iloczyn". Za trzecim razem podrzuca piłkę bardzo wysoko wykrzykując wybrany przez siebie iloczyn, np. 3x6 i wraz z innymi uczestnikami ucieka jak najdalej albo do miejsca, gdzie można się ukryć. Uczestnik, który otrzymał liczbę 18 musi złapać piłkę i krzyknąć "stop". Wówczas wszyscy zatrzymują się. Zadaniem ucznia jest trafić piłką innego uczestnika. Jeżeli trafi, to trafiony daje fant do banku, jeśli nie trafi, to on oddaje fant do banku. Piłkę przejmuje ten, do którego rzucano i zabawę rozpoczynamy od początku.

Na koniec trzeba fanty wykupić. Uczniowie muszą zdać egzamin z mnożenia. Tyle ile fantów, tyle pytań z tabliczki mnożenia. Staramy się, aby uczeń zdał egzamin. Zabawa ma sprawiać przyjemność.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie