Sidebar

09
Pt, Maj

Stawiajmy wyzwania, czyli dzieciaki główkują

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kolejny rok szkolny, nowa pierwsza klasa i nowe wyzwania. Szybko orientuję się, że trafiła mi się bardzo zróżnicowana grupa uczniów. Od początku chcę stawiać przed nimi wyzwania i sprawić, aby same szukały rozwiązania problemów, cieszyły się ze swoich osiągnięć.

Wyłapuję kilkoro dzieci płynnie czytających i bardzo dobrze radzących sobie z rozwiązywaniem różnych zadań i obliczeniami matematycznymi. Spora grupka zna litery i powoli składa z nich wyrazy, wykonuje obliczenia w zakresie 10, ale jest też kilkoro dzieci, które ledwo liczą na palcach i nie znają ani jednej litery. Pierwsze co robimy to przenosimy się z ławek na dywan. W ruch idą kostki, karty, gry planszowe. Uczymy się, że błędy są ok.

Na macie Mistrzów Kodowania ćwiczymy orientację przestrzenną, rozróżnianie pojęć (prawa/lewa, na prawo od, na lewo od), przeliczanie, rachunek pamięciowy, technikę czytania, koncentrację uwagi, proste kodowanie drogi przy pomocy strzałek ruchu, tworzenie i skracanie skryptów, współpracę i komunikowanie się ze sobą. Bawimy się symetrią. Potwierdzają się słowa Andre Sterna, że „pogrążone w zabawie dzieci, nawet tego nie dostrzegając, przekraczają własne granice, których nigdy by nie przekroczyły, gdyby im coś takiego nakazać.”

W klasie pojawia się „Krzesełko Mam Głos.” Z pozoru zwykłe krzesło osłonięte specjalnym „ubrankiem” w sowy dodaje dzieciakom mocy. Uczeń zasiadając na nim nabiera poczucia własnej wartości i odwagi. Chętniej wypowiada się na forum klasy.

W październiku moje pierwszaki dostają do ręki swój pierwszy zeszyt. Format A4 sprawia, że od pierwszej chwili uczniowie lubią w nim pracować. Ćwiczenia wykorzystujące elementy kodowania i sudoku sprawiają, że pisanie i czytanie kojarzy się z ciekawymi wyzwaniami i zabawą. Sięgamy po nowoczesne technologie. Praca na tabletach (kody qr, tworzenie animacji poklatkowych, programowanie w aplikacji scratch jr…) zadania w postaci gier interaktywnych, takie formy pracy sprzyjają nabywaniu wielu szkolnych umiejętności w przyjazny dla dziecka sposób. Aby lepiej zrozumieć zasady rządzące prawami natury eksperymentujemy. Wykonując nawet najprostsze doświadczenia uczymy się nowych pojęć z różnych dziedzin wiedzy: chemii, biologii, fizyki...

Jeden z największych pisarzy starożytnej Grecji, Plutarch z Cheronei powiedział „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić.” Marzeniem moim jest aby każdy nauczyciel był taką zapałeczką dla swoich uczniów.

***

Zapraszamy na wystąpienie Moniki Walkowiak podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

Notka o autorce: Monika Walkowiak jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim i członkinią grupy Superbelfrzy RP.

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie