Stawiajmy wyzwania, czyli dzieciaki główkują

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kolejny rok szkolny, nowa pierwsza klasa i nowe wyzwania. Szybko orientuję się, że trafiła mi się bardzo zróżnicowana grupa uczniów. Od początku chcę stawiać przed nimi wyzwania i sprawić, aby same szukały rozwiązania problemów, cieszyły się ze swoich osiągnięć.

Wyłapuję kilkoro dzieci płynnie czytających i bardzo dobrze radzących sobie z rozwiązywaniem różnych zadań i obliczeniami matematycznymi. Spora grupka zna litery i powoli składa z nich wyrazy, wykonuje obliczenia w zakresie 10, ale jest też kilkoro dzieci, które ledwo liczą na palcach i nie znają ani jednej litery. Pierwsze co robimy to przenosimy się z ławek na dywan. W ruch idą kostki, karty, gry planszowe. Uczymy się, że błędy są ok.

Na macie Mistrzów Kodowania ćwiczymy orientację przestrzenną, rozróżnianie pojęć (prawa/lewa, na prawo od, na lewo od), przeliczanie, rachunek pamięciowy, technikę czytania, koncentrację uwagi, proste kodowanie drogi przy pomocy strzałek ruchu, tworzenie i skracanie skryptów, współpracę i komunikowanie się ze sobą. Bawimy się symetrią. Potwierdzają się słowa Andre Sterna, że „pogrążone w zabawie dzieci, nawet tego nie dostrzegając, przekraczają własne granice, których nigdy by nie przekroczyły, gdyby im coś takiego nakazać.”

W klasie pojawia się „Krzesełko Mam Głos.” Z pozoru zwykłe krzesło osłonięte specjalnym „ubrankiem” w sowy dodaje dzieciakom mocy. Uczeń zasiadając na nim nabiera poczucia własnej wartości i odwagi. Chętniej wypowiada się na forum klasy.

W październiku moje pierwszaki dostają do ręki swój pierwszy zeszyt. Format A4 sprawia, że od pierwszej chwili uczniowie lubią w nim pracować. Ćwiczenia wykorzystujące elementy kodowania i sudoku sprawiają, że pisanie i czytanie kojarzy się z ciekawymi wyzwaniami i zabawą. Sięgamy po nowoczesne technologie. Praca na tabletach (kody qr, tworzenie animacji poklatkowych, programowanie w aplikacji scratch jr…) zadania w postaci gier interaktywnych, takie formy pracy sprzyjają nabywaniu wielu szkolnych umiejętności w przyjazny dla dziecka sposób. Aby lepiej zrozumieć zasady rządzące prawami natury eksperymentujemy. Wykonując nawet najprostsze doświadczenia uczymy się nowych pojęć z różnych dziedzin wiedzy: chemii, biologii, fizyki...

Jeden z największych pisarzy starożytnej Grecji, Plutarch z Cheronei powiedział „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić.” Marzeniem moim jest aby każdy nauczyciel był taką zapałeczką dla swoich uczniów.

***

Zapraszamy na wystąpienie Moniki Walkowiak podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

Notka o autorce: Monika Walkowiak jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim i członkinią grupy Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie