Edukacja uszyta na miarę

fot. SP nr 27 w Gdańsku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Szwecji uczniowie już od pierwszej klasy podstawówki obowiązkowo uczęszczają na lekcje szycia lub prac w drewnie oraz gotowania. W Norwegii program obfituje w zajęcia praktyczne, w tym również takie „przygotowujące do życia”, jak gotowanie, szycie czy prace stolarskie (bez podziału na płeć). I mowa tu nie o szkołach zawodowych, lecz ogólnokształcących. Program obowiązkowej edukacji w Finlandii obejmuje liczne przedmioty nauczania, wśród których jest miejsce na muzykę i plastykę (przedmioty uważane w innych krajach za zbędne), a także naukę gotowania, szycia czy obróbki drewna prowadzoną w ramach lekcji gospodarstwa domowego. Finowie nie dzielą zajęć na „męskie” i „żeńskie”, dlatego dziewczęta uczą się stolarki, a chłopcy poznają podstawy krawiectwa.

W Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku od 3 lat funkcjonuje szkolna pracownia krawiecka CraftRoom. Pracownia wyposażona jest w profesjonalne maszyny do szycia – część z nich została zakupiona przez Szkołę, 5 zostało przekazanych przez Uczniowski Klub Sportowy EUROPEJCZYK (po obozie letnim, na którym jednymi z zajęć były zajęcia krawieckie), 5 przekazało szkole Stowarzyszenie Przyjaciół SP 27 EUROPEJCZYK, które pozyskało fundusze na projekt „Klub Szyjących Mam” w ramach Gdańskiego Funduszu Sąsiedzkiego.

CraftRoom jest miejscem, które łączy pokolenia – organizowane są tu warsztaty dla mam z dziećmi, na sobotnie spotkania przychodziły osoby starsze, młodsze – pracownia jest otwarta dla wszystkich. Na zajęciach pozalekcyjnych korzystają z niej ucznennice SP 27, około 50 młodych adeptek szycia.

Pomysł na stworzenie autorskiego projektu „Edukacja szyta na miarę” dla klas 0-3 zrodził się podczas zajęć krawieckich, które prowadzę dla uczennic klas 3-7. Na jednym ze spotkań, wyciągając centymetry, rozrysowując wykroje i ucząc moje dziewczynki przenoszenia ich na materiał w mojej głowie zaświeciła się lampeczka – przecież szyjąc można uczyć matematyki!
Długo nie trwało, gdy projekt doczekał się realizacji. Jak to możliwe, że podczas szycia uczę dzieci matematyki? Jak łączę działania praktyczne z matematycznymi?

Uczniowie klas 0-3 najlepiej uczą się poprzez twórcze działanie. Projekt „Edukacja szyta na miarę” składał się z kilku etapów. Najtrudniejszy był wybór materiałów – tu pole do popisu miały wychowawczynie. Następnie uczniowie mieli za zadanie pociąć materiał na worki – w ruch poszły mydełka krawieckie, centymetry i nożyczki. Każdy musiał mieć przygotowane dwa kawałki materiału, dwa półtorametrowe sznurki i dwa sznurki 10-centymetrowe. Maluszki otrzymały części worka już gotowe, musiały porównać ich wielkość i długość, dzieci z klas 2 i 3 wszystkie komponenty musiały przygotować same. Rozplanowanie, mierzenie, porównywanie – to wszystko, czego dzieci mogły nauczyć się z zadań w książkach, robiły w praktyce.

Najwięcej emocji przyniósł ostatni etap projektu – szycie. Jak zawsze mogłam liczyć na pomoc moich uczennic z klas 4-7, które uczęszczają na prowadzone przeze mnie zajęcia krawieckie już od 3 lat. Uczestnicy projektu dobierali się w pary, wykazując się umiejętnością współpracy. Po zapoznaniu się z budową maszyny do szycia, zasadami jej działania i przede wszystkim – zasadami bezpieczeństwa podczas szycia, dzieci przy pomocy starszych koleżanek rozpoczęły naukę szycia.

Chłopcy niczym kierowcy formuły 1 żwawo naciskali pedały od maszyn, prowadzili materiał tak, żeby szwy wychodziły równe. Potwierdziło się, że dobrzy krawcowie są…. płci męskiej! Dziewczynki z gracją zasiadły do maszyn, rozmyślały jak worek można ulepszyć, dyskutowały – jak to dziewczyny. Czas w szkolnym CraftRoomie leciał bardzo szybko, nim się obejrzeliśmy worki były uszyte. I tak kilka sesji w szkolnej pracowni krawieckiej zaowocowało tym, że prawie wszyscy uczniowie z klas 0-3 mają swoje najlepsze, bo własnoręcznie uszyte i niepowtarzalne worki na buty.

Dzieci mają ogromną satysfakcję, że stworzyły coś samodzielnie. Starsze dziewczynki, ekipa CraftRoomowa, mogły działać na rzecz młodszych koleżanek i kolegów, po raz kolejny pokazały jakimi są świetnymi organizatorkami czasu i jak doskonale potrafią zaplanować działania.

Przed moją najstarszą ekipą CraftRoomową największy projekt - Kraftuś, czyli szycie węży dla grup trzylatków z gdańskich przedszkoli. Do uszycia mamy około 60 spacerowych gadów, według autorskiego projektu.


Zachęcamy wszystkich do organizowania w szkołach zajęć krawieckich! To świetna zabawa, przy której uczniowie mogą się wiele nauczyć.

 

Notka o autorce: Anna Krause jest wicedyrektorem w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Pomysłodawca i autor innowacji pedagogicznych dla klas młodszych. Pasjonatka szycia, inicjatorka stworzenia pracowni krawieckiej CraftRoom w szkole. Prezes UKS Europejczyk oraz Stowarzyszenia Przyjaciół SP 27 EUROPEJCZYK.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie