Jak odkrywać matematykę?

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka matematyki od początku szkoły podstawowej powinna prowadzić do rozwijania myślenia matematycznego. Pewnym sposobem na osiąganie tego celu jest pozwolenie, aby dzieci same „odkrywały” prawidłowości matematyki. Żeby zrozumieć, czym jest „odkrycie” w matematyce, warto przybliżyć trzy aspekty: samodzielność poznawczą, pracę we wspólnocie oraz piękno matematyki – przekonywała podczas Inspiracji Wczesnoszkolnych 2022 prof. dr hab. Alina Kalinowska-Iżykowska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

„Odkrycie” można rozumieć w wieloraki sposób. Np. odkrycie czegoś, co może służyć wielu ludziom. Ale może być też odkrycie dla mnie, indywidualne (jako odkrycie czegoś tylko dla siebie). W kontekście edukacji wczesnoszkolnej przez odkrywanie będziemy rozumieć pewien długi proces, w którym nie chodzi o wynik, ale o myślenie. Jak uważa prof. Kalinowska-Iżykowska, właśnie to myślenie powinno być gratyfikowane w szkole. Odkrywanie w nauce matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej będzie zatem konstruowaniem znaczeń matematycznych. Ale uwaga, ma to swoją konsekwencję – skoro nagradzamy myślenie matematyczne, to również wiedzę negatywną powinniśmy pozytywnie gratyfikować. Uczeń musi nauczyć się rozpoznawać, gdzie jest granica między wiedzą błędną a poprawną, aby móc korzystać z wiedzy matematycznej (za: Aiso Heinze [1]). W ten sposób uczniowie rozbudowują osobiste znaczenia nadawane pojęciom oraz zakresy wiedzy poprawnej i niepoprawnej. Rozwijanie samodzielnej aktywności poznawczej ma na celu budowanie umiejętności uczenia się matematyki - przekonywała prof. Kalinowska-Iżykowska.

Zapraszamy do wysłuchania ciekawego wystąpienia z INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022:

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SA, Fundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Przypisy:

[1] Heinze A. (2005), Mistake-Handling Activities in German Mathematics Classroom. W: H.L. Chick, J.L. Vincent (eds.), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME). Melbourne, Melbourne University.

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Jan
    Popyt na wiedzę faktycznie jest coraz bardziej ograniczony i nie będzie żadnego runięcia z hukiem - ...
  • Written by Jan
    Niech Pani zostanie w nauczycielstwie, również i po to żeby właśnie właśnie swoją postawą i życiowym...
  • Written by Jan
    Nie zgadzam się z oceną sytuacji. Mieszkam na wsi, dojeżdżam do pracy w szkole w 40 tys. miasteczku....
  • Written by Ania
    Ja również po 36 latach pracy w szkole odchodzę, choć nie miałam na początku roku szkolnego takiego ...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytałem (i pisałem) o tym wszystkim tak wiele razy, że naprawdę ciężko jest znaleźć jakąś oryginaln...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie