Jak procentuje edukacja wczesnoszkolna?

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W klasach 1-3 spędzamy z uczniami kilkanaście godzin tygodniowo. To, jakie stosujemy metody nauczania, jakim językiem mówimy i jakie mamy w klasie zasady kształtuje naszych uczniów - nie tylko rozwija ich wiedzę i umiejętności, ale też wpływa na to, jakimi stają się ludźmi.

Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej, ale też języka angielskiego w starszych klasach. Dzięki temu widzę, jak radzą sobie moi uczniowie na II etapie edukacji. Co więcej, mogę porównać moich byłych wychowanków z innymi uczniami, ponieważ pracuję z różnymi klasami. Widzę wyraźną zależność między tym, jacy są, a metodami, które stosowałam w klasach 1-3. Co szczególnie ich ukształtowało?

Zawsze ważne było dla mnie zdanie uczniów - rozmawiałam z nimi, słuchałam ich opinii i pomysłów i brałam je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Razem planowaliśmy pracę, analizowaliśmy też różne metody nauki i ocenialiśmy, co się sprawdza, w jaki sposób uczniowie się uczą oraz co lubią. Zachęcałam ich do komentowania, do mówienia otwarcie o swoich odczuciach, do dzielenia się pomysłami - oczywiście, zgodnie z ustalonymi zasadami, czyli przede wszystkim z szacunkiem wobec innych.

Bardzo często pracowaliśmy metodą projektu, który razem planowaliśmy. Dużo działaliśmy w zespołach, gdyż nauczyliśmy się tak przydzielać zadania, aby każdy mógł wykorzystać swój potencjał. Czasami pozwalałam na popełnianie błędów, aby moi uczniowie zrozumieli, że błąd jest niezbędnym elementem procesu uczenia się. Wszędzie tam, gdzie to możliwe starałam się zostawiać chociaż kawałek przestrzeni na decyzję dzieci. To wszystko sprawiło, że moi uczniowie stali się samodzielni, odpowiedzialni, aktywni, otwarci, odważni w próbowaniu nowych rzeczy. Jak to procentuje? W wystąpieniu opowiadam o tym, jak działają na skalę ogólnopolską, a nawet światową, chociaż są dopiero w klasie szóstej. Jedno wyzwanie wywołuje następne - jak kostki domina. Tylko że kostki domina upadają, a moi uczniowie wznoszą się coraz wyżej z każdą nową aktywnością. Opowiadałam o nich podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Joanny Komorek: 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Ambasador Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynator warsztatów językowych TEIP oraz projektu Erasmus+; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com, w którym ukazał się niniejszy artykuł; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły. 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie