Dzień Kropki 2022

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

15 września. Na ten dzień, Dzień Kropki, czekam od początku roku szkolnego. Mimo, że celebruję ten niesamowity dzień od 10 lat, niezmiennie mnie cieszy i porusza najdelikatniejsze struny mojej nauczycielskiej duszy.

Jestem wdzięczna losowi, że kiedyś podsunął mi informację o “Kropce” Petera Reynoldsa, bo od tego dnia zmieniło się moje myślenie o sobie samej i moim wpływie na uczniów. To międzynarodowe święto w tym roku będzie obchodzone w ponad 200 krajach i od 2011 roku zaangażowało do działań 25,941,596 osób. Niesamowite ile dobra musiało się zadziać w życiu dzieci dzięki opowieści Petera Reynoldsa.

Z roku na rok zdobywałam nowe doświadczenia i zbierałam pomysły w jaki sposób odkrywać talenty moich uczniów i wspierać ich w rozwoju, pobudzać do kreatywnych rozwiązań, wzmacniać i dawać moc sprawczą. Wiem, że Dzień Kropki ma jedynie przypominać nam, nauczycielom, że powinniśmy każdego dnia pracować w taki sposób, by rozwijać talenty naszych uczniów. A co ważniejsze, pomagać im je odkrywać. Ma to polegać na stwarzaniu okazji do próbowania coraz to nowych rzeczy, organizowaniu spotkań z inspirującymi ludźmi, warsztatów z zakresu poznawania siebie, pozwalaniu na popełnianie błędów i poszukiwanie swoich ścieżek rozwoju. Nic innego, jak po prostu towarzyszenie młodym ludziom w odkrywaniu świata i braniu dla siebie tego, co ich zainteresuje. Wtedy mają szansę na odkrycie własnego talentu.

Dzień Kropki to zabawa, kropkowe stroje, spędzanie czasu na rozmowach i czytanie książki. Vashti może być dla nas wzorem wspierającej osoby, która oddaje dobro otrzymane od nauczycielki. Powiedzenie, że “dobro powraca” jest pięknie zobrazowane na kartach książki.

Musimy pamiętać, że KROPKA jest jedynie symbolem, znaczkiem. Tytułowa KROPKA to początek zmian w życiu Vashti, która dzięki słowom nauczycielki odkrywa w sobie talent plastyczny. KROPKA pokazuje nam, nauczycielom jak wielką mamy moc i jak wielką siłę możemy dać naszym uczniom, by mieli odwagę podejmować wyzwania. To nic innego jak pomoc w otwieraniu skrzydeł.

Jestem bardzo szczęśliwa, że jutro historia Vashti na nowo odżyje w szkołach, przedszkolach, bibliotekach, domach kultury i innych miejscach, gdzie pracują ludzie z KROPKĄ w sercu.

Miałam to szczęście, że rok temu mogłam porozmawiać z autorem „Kropki” i dowiedzieć się nie tylko o genezie tej książki, ale o wielu innych, które opowieść o Vashti mogą dopełnić.

Zobacz też Przewodnik po Dniu Kropki, który przygotowały nauczycielki z grupy Superbelfrzy Mini. 

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest Honorowym Profesorem Oświaty. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Finalistka konkursu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016. Nauczyciel Innowator 2017, trzykrotnie na liście 100 osób zasłużonych dla rozwoju cyfryzacji w Polsce. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Post ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie