Jak wspierać dziecko w przejściu z przedszkola do szkoły?

fot. Uniwersytet Dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczęcie nauki w szkole to ważny moment w życiu dziecka, wiążący się ze stresem dla niego, jak i rodziców. Nie jest to łatwy czas, ale do przejścia z etapu zabawy do etapu nauki można się przygotować.

Na początku zacznijmy od samych siebie. Dobre nastawienie to połowa sukcesu. Nasze obawy, lęki, zadowolenie czy ekscytacja z łatwością potrafią „zarazić” dzieci. Większy lęk przed rozpoczęciem nauki w szkole mają dzieci lękających się opiekunów i rodziców. Postarajmy się nie wzbudzać w dziecku takich emocji.

Zbudujmy w nim poczucie bezpieczeństwa, odwiedźmy razem szkołę, w której będzie się uczyło, pokażmy, gdzie znajduje się jego klasa, gdzie są toalety i szkolny plac zabaw. Opowiedzmy mu, jak będzie przebiegał pierwszy dzień nowej przygody — i co najważniejsze — pytajmy, jak ono się czuje, czego się obawia lub dlaczego chce, abyśmy byli z nim w szkole.

Podobnie zachowujmy się po rozpoczęciu roku szkolnego. Upewnijmy się, czy dziecko wie, kim jest jego wychowawca i zapytajmy, jak odnajduje się w szkole, np. czy potrafi znaleźć szatnię i sanitariaty. W oswajaniu szkoły mogą także przyjść nam z pomocą bajki terapeutyczne.

Na drugą połowę sukcesu — gotowość szkolną dziecka — składa się samodzielność funkcjonalna, samodzielność emocjonalno-społeczna i samodzielność poznawcza. Samodzielność funkcjonalna to nic innego jak samoobsługa: umiejętność spożywania posiłków i korzystania z toalety bez pomocy opiekuna. Samodzielność emocjonalno-społeczna to umiejętność współżycia w grupie i radzenia sobie z negatywnymi emocjami np. z odniesioną porażką, a także m.in. przestrzeganie reguł i zasad oraz odróżnianie złości od agresji. Samodzielność poznawcza to samodzielne myślenie przyczynowo skutkowe, własne opinie i decyzje, a także wytrwałość w działaniu.

Okres przedszkolny powinien rozwijać każdy z powyższych trzech obszarów tak, aby dziecko było gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. Wiemy jednak, że jest to kwestia indywidualna każdego dziecka i czasami trzeba mu pomóc w osiągnięciu odpowiedniego poziom samodzielności.

Co możemy zrobić? Po pierwsze, nauczyć dziecko samoobsługi przy stole i w toalecie. Po drugie, nie bądźmy nadopiekuńczy, pobłażliwi, ale i surowi. Dziecko powinno mieć poczucie bezpieczeństwa, które dają mu wspólnie ustalone granice i zasady. Po trzecie, dajmy mu możliwość zmierzenia się z porażką, wyrażenia własnego zdania, działania i eksperymentowania. Pytajmy je o marzenia i własne zdanie. Po czwarte, starajmy się wzbudzać w dziecku motywację wewnętrzną i nagradzajmy je poprzez przytulanie, dobre słowo oraz naszą radość z jego aktywności.

Nie porównujmy ze sobą dzieci, każde jest wyjątkowe i wymaga indywidualnej ilości czasu, aby się przyzwyczaić i dostosować do nowych warunków.

Tekst powstał na podstawie webinaru pt. "Jak wspierać dziecko w przejściu z przedszkola do szkoły?", który dr Agnieszka Lasota poprowadziła dla Fundacji Uniwersytet Dzieci. Zapraszamy do obejrzenia całego spotkania:

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na Uniwersytet Dzieci dla Dorosłych - cykl webinarów dla rodziców, nauczycieli i edukatorów – zobacz tutaj.

 

(Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie