Uczymy się słuchania dzieci przez Internet

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy lepszej komunikacji można uczyć się bez wychodzenia z domu? Teraz już tak. W ramach projektu „Listening to young children” powstała platforma e-learningowa przeznaczona dla pedagogów pracujących z dziećmi do 6 roku życia.

Żeby się porozumieć z drugą osobą, trzeba jej przede wszystkim słuchać - to podstawowa zasada komunikacji, którą wszyscy znają. Jednak w sytuacjach edukacyjnych nie zawsze jest to proste do zrealizowania – jak słuchać dzieci w dużej grupie przedszkolnej? Jak porozumiewać się z dziećmi, które nie mówią, ponieważ są jeszcze zbyt małe lub nie znają języka, którym posługuje się nauczyciel?

Aby wesprzeć pedagogów stających wobec podobnych problemów, grecka organizacja pozarządowa, Society for the Development and Creative Occupation of Children, opracowała kurs dotyczący właśnie słuchania dzieci. W ramach programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”, została przygotowana nowa wersja kursu dostosowana do warunków szkolenia e-learningowego w językach: greckim, bułgarskim, polskim i angielskim. Kurs składa się z następujących modułów: podstawy komunikacji, komunikacja werbalna i niewerbalna oraz „podejście mozaikowe”.

„Podejście mozaikowe”, opracowane przez Petera Mossa i Alison Clark, stanowi jedną z podstaw teoretycznych szkolenia. Wykorzystuje ono pracę indywidualną i grupową po to, aby kontakt między dziećmi a dorosłymi przekształcić w nieprzerwaną rozmowę na temat życia podopiecznych – odwiedzanych codziennie miejsc, zainteresowań, więzi itp. Przy takim podejściu dorosły przestaje być osobą, która zna wszystkie odpowiedzi, a staje się kimś, kto uzyskuje informacje od dzieci. Narzędzia jakie są tu wykorzystywane to obserwacja i wywiad, ale też na przykład robienie przez dzieci zdjęć ich ulubionych miejsc w przedszkolu, oprowadzanie dorosłych przez dzieci po placówce czy przygotowywanie jej mapy. Dzięki temu dzieci i dorośli wspólnie zbierają informacje a następnie je opracowują i wykorzystują do kolejnych działań. W tym podejściu to dzieci są ekspertami od swoich własnych doświadczeń – zadaniem dorosłych jest im towarzyszyć w poszukiwaniu najlepszych metod na wyrażanie swoich przeżyć czy potrzeb.

Dzięki takiemu podejściu nie tylko mamy możliwość poznania rzeczywistości „oczami dzieci”, ale też kształtujemy w dzieciach poczucie własnej wartości i tożsamości - dowiadują się, że to, jak one spostrzegają świat jest dla nas ważne i że wszystkie ich spostrzeżenia mają swoją wartość. Ważne jest nie tylko, aby uważnie słuchać dzieci, ale traktować z szacunkiem ich przeżycia, emocje i potrzeby. Jeżeli pójdziemy dalej w dialogu z dziećmi i spróbujemy wspólnie podjąć decyzję, na przykład o zmianie aranżacji sali, którą zaplanowały, będziemy wzmacniać w nich również poczucie sprawstwa i odpowiedzialności.

Więcej informacji o kursie i podejściu metodologicznym „Listening to young children” można znaleźć na stronie projektu http://www.welisten2y.eu/ [brak dostępu - aktualizacja 20.09.2015]. 

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.

Informacja o autorce: Barbara Röhrborn jest koordynatorką projektu „Listening to young children” w Fundacji Rozwoju Dzieci im.J.A. Komeńskiego, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie