Mama, tata, tablet i multimedia

Narzędzia
Typografia

Małe dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami – przed telewizorem lub monitorem, ale coraz częściej także popularnych w wielu domach urządzeń mobilnych: smartfony i tablety. Zazwyczaj rodzice cieszą się, że ich maleństwa „uczą się” obsługiwać urządzenia, „miziają” je palcem i same włączają. No przecież wreszcie rodzice mają trochę czasu dla siebie… Jest jedno ale…

Według badań Millward Brown S.A. [1], przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje (FDN), ponad 40% dzieci w Polsce do drugiego roku życia korzysta z tabletów i smartfonów, a wśród nich blisko 30% dzieci korzysta z tych urządzeń codziennie. W przedziale wiekowym: 5-6 lat odsetek dzieci korzystających z urządzeń mobilnych wzrasta aż do 84%. Czy to aby nie za dużo?

Jakie pierwsze słowa wypowiada Twoje dziecko? Mama? Tata? Tablet? – pytają się przewrotnie organizatorzy nowej kampanii „Mama, tata, tablet”, organizowanej przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN). Jeśli słowo "tablet" wcześnie pojawia się w słowniku malucha, być może wychowujemy właśnie w domu tzw. Homo Tabletis.

Fakt, tablet czy telewizor to bardzo użyteczne narzędzia w domu. 60% rodziców, którzy udostępniają dzieciom tablet lub smartfon, robi to, żeby zająć się swoimi sprawami, co czwarty po to, żeby dziecko zjadło posiłek, 18% – żeby dziecko zasnęło.

Kampania „Mama, Tata, tablet” zwraca uwagę na zagrożenia związane ze zbyt wczesnym i niekontrolowanym korzystaniem z urządzeń elektronicznych przez małe dzieci. Większość polskich rodziców udostępniających media mobilne dzieciom do 6. roku życia przyznaje, że robi to, aby zapewnić im rozrywkę i żeby w tym czasie móc zająć się „swoimi sprawami”. Nie mają świadomości, że zbyt wczesne i niekontrolowane korzystanie z urządzeń elektronicznych przez dzieci, może okazać się szkodliwe dla ich rozwoju.

Jako rodzice musimy zrozumieć, że w pierwszych sześciu latach dziecka mózg rozwija się najintensywniej. Dziecko potrzebuje doświadczać otaczającego go świat wszystkimi zmysłami, aby poczuć, usłyszeć, zobaczyć, dotknąć, posmakować jak najwięcej. Ważne są kontakty bezpośrednie z rodzicami i innymi dziećmi. Jeśli zbyt często dziecko korzysta z przekazów multimedialnych (telewizja, internet, aplikacje w urządzeniach mobilnych) rozwój mózgu może nie przebiegać prawidłowo. Dlatego na tym etapie życia rodzice powinni kontrolować korzystanie z multimediów przez swoje maleństwa.

„Za dostępnymi badaniami przyjęliśmy w FDN założenie, że zbyt wczesne i niekontrolowane korzystanie przez dzieci z urządzeń mobilnych może być dla nich szkodliwe, podczas gdy odpowiednio dobrane treści, dostosowane do wieku dzieci i odpowiednio dawkowane, mogą pozytywnie wpłynąć na ich rozwój. Kluczem, jak zwykle, jest umiar” – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje. „Rekomendujemy, by dzieci do 2. roku życia, nie korzystały z urządzeń typu tablet czy smartfon, później mówimy rodzicowi: sprawuj kontrolę, towarzysz dziecku, wybieraj tylko odpowiednie treści, unikaj przesady, nawet jeżeli bardzo CI to ułatwia życie. Nie bądź tabletowym rodzicem.” – dodaje Wojtasik.

To dobry i potrzebny apel. Wydaje się jednak, że organizatorzy akcji mogliby szerzej podejść do tematu – wszak problem mamy w ogóle z włączaniem ekranów, aby uspokoić malucha. Nie zapominajmy, że to nie urządzenie (w tym wypadku tablet) jest głównym winowajcą, bo to tylko narzędzie, źle wykorzystane przez rodziców.

Niemniej jednak warto zapoznać się z przekazem kampanii. Podstawowym jej elementem jest kilkuminutowa, humorystyczna animacja stylizowana na film przyrodniczy, prezentująca nowy gatunek „Homo Tabletis”. Głosu projektowi użyczyła Krystyna Czubówna:

Dla rodziców przygotowano specjalną broszurę edukacyjną – można i trzeba ją pobrać.

Więcej na temat kampanii na www.mamatatatablet.pl.

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

[1] Badanie „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 24 czerwca – 2 lipca 2015 r na ogólnopolskiej próbie (N=1011) rodziców dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat. Pełna wersja raportu tutaj.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie