Jak podnosić poczucie własnej skuteczności u dzieci?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, ile dziecko jest w stanie wyciągnąć korzyści z edukacji szkolnej, wynika z jego wewnętrznej motywacji. Z tą w polskiej szkole nie jest najlepiej. Zbyt wielu nauczycieli oczekuje, że dziecko będzie podążało za nauczycielem i jego wywodem w ciszy i skupieniu. Podawczy styl nauczania nie sprzyja umacnianiu motywacji do nauki.

Czego potrzebuje dziecko w szkole? Po pierwsze potrzebne jest poczucie sensu i celu: po co się uczę i do czego się to mi przyda. Druga istotna rzecz to pewien zakres autonomii. Kiedy dziecko samo może zdecydować, że się uczy, czego, kiedy i w jaki sposób się uczę. Wreszcie – samosprawczość. To czy dziecko będzie nadążać za nauczycielem, w dużej mierze zależy od tego, jak nauczyciel będzie dostrzegał i wzmacniał rozwój talentów ucznia.

O tym, jakimi sposobami wzmacniać w dzieciach przekonanie „wiem, że potrafię” oraz dlaczego warto to robić, opowiada dr Łukasz Srokowski z Centrum Innowacyjnej Edukacji Navigo – trener, edukator specjalizujący się w innowacyjnych metodach edukacyjnych oraz tematyce wzmacniania skuteczności edukacji. Posłuchajmy:

Materiał filmowy powstał w ramach międzynarodowego projektu Steam4U z programu Erasmus+ mającego na celu podnoszenie poczucia własnej skuteczności u dzieci.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

(Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie