W trakcie roku szkolnego uczniowie dokonują wielu wyborów dotyczących między innymi przyborów szkolnych, przekąsek na drugie śniadanie, dojazdu do szkoły itd. Po kilku latach niektóre stają się prawdopodobnie ich zwyczajami konsumenckimi. Portal edukacji konsumenckiej Consumer Classroom na początek nowego roku szkolnego przygotował zestaw ćwiczeń i materiałów, które pomogą kształtować umiejętności uczniów przydatne im w codziennym życiu.
Przygotowany przez zespół Consumer Classroom pakiet na powrót do szkoły pt. „Wybory konsumenckie” zawiera ogólne informacje i praktyczne ćwiczenia, dzięki którym uczniowie staną się bardziej świadomi własnych decyzji konsumenckich. Pakiet obejmuje trzy istotne zagadnienia: etykiety na produktach spożywczych, praktyki stosowane w reklamie oraz wpływ transportu na środowisko. Przeznaczony jest dla młodzieży szkolnej w wieku 12-18 lat.
Pakiet zawiera zastępujące elementy:
- Lekcję poświęconą konkretnym zagadnieniom związanym z wyborami konsumenckimi z dwoma zadaniami
- Lekcję poświęconą zwyczajom zakupowym z trzema zadaniami
- Ćwiczenia do oceny i ewaluacji uczniów
- Powiązane zasoby z witryny internetowej Consumer Classroom dla każdego kraju
Materiały mogą być wykorzystane na różnych przedmiotach szkolnych, np. biologii, podstawach przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie, godzinie wychowawczej.
Pakiet można pobrać ze strony Consumer Classroom. Zapraszamy do korzystania!
Rozwijany przez Komisję Europejską portal dla nauczycieli Consumer Classroom jest ogólnoeuropejską i wielojęzyczną platformą wsparcia nauczycieli w realizacji zajęć szkolnych z młodymi konsumentami. Zgromadzono w nim zasoby edukacyjne wokół szeroko rozumianej tematyki konsumenckiej, obejmującej ponad 10 obszarów, w tym prawa konsumenta, finanse osobiste, zdrowe odżywianie, zrównoważoną konsumpcję, edukację medialną. Dostępne są one również w języku polskim, umożliwiając natychmiastowe skorzystanie z nich podczas lekcji. Nauczycielom stworzono możliwość zorganizowania lekcji online i udostępniania jej uczniom ("Moja klasa").
W Polsce opiekę nad portalem Consumer Classroom sprawuje Fundacja Think!.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).