Dziś uczniowie potrzebują edukacji opartej na technologiach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieGdy edukatorzy zrozumieją, w jaki sposób uczniowie - cyfrowi tubylcy - korzystają z technologii, aby się komunikować i współpracować, zacznie się prawdziwe uczenie się. Nauczyciele muszą być otwarci na technologie w szkole, aby efektywniej uczyć – mówił Don Tapscott, autor książki "Grown Up Digital" w webinarze Consortium for School Networking poświęconym pokoleniu netu.
 
Edukatorzy muszą pojąć znaczenie nowych technologii w codziennym życiu, aby spojrzeć inaczej na potrzeby edukacyjne młodzieży. „Nasze społeczeństwo jest w punkcie zwrotnym.“ – powiedział Tapscott. „Wiele instytucji, które służyły nam przez dekady lub wieki – także edukacyjnych – zmierza do końca ich istnienia w dotychczasowym kształcie i muszą być przekształcone lub wymyślone od nowa, aby służyć [społeczeństwu] w nowej epoce.“

publikacjeW 1998 roku Tapscott napisał książkę „Growing Up Digital“, poświęconą dorastaniu i dojrzewaniu młodzieży uczącej się w amerykańskich szkołach podstawowych i średnich w otoczeniu technologii cyfrowych. Pod koniec 2008 r. wyszła kontynuacja tego dzieła, książka „Grown Up Digital“, która analizuje, w jaki sposób ta sama grupa osób "dojrzałych cyfrowo", cyfrowych tubylców – kiedyś uczniów, dziś już pracowników wielu przedsiębiorstw i instytucji, funkcjonuje w społeczeństwie informacyjnym.

Dwanaście lat temu, napisał on, że uczniowie już wówczas wykorzystują sieć odmiennie niż ich rodzice i osoby dorosłe: głównie do dyskusji i komunikowania się. "Żyjemy w czasach, w których komunikacja człowieka jest możliwa na skalę globalną. (...) To jest istota internetu – nie prezentacja treści czy zarządzanie wiedzą, ale przede wszystkim nowa płaszczyzna komunikowania się, współpracy i tworzenia społeczności. Mamy do czynienia z Pokoleniem Sieci, na którego kształt oddziałowują komputery, internet i technologie."

Starsze pokolenie zwykło przyrównywać korzystanie z Internetu do niekończącego się oglądania telewizji, ale to nie koniecznie jest to samo. Korzystanie z Internetu nie uniemożliwia uczniom jednoczesnej rozmowy z rodzicami, odrabiania pracy domowej, albo równoczesnego udziału w pozaprogramowych zajęciach. No i oczywiście odciąga od oglądania telewizji.

"Wiele osób uważa, że wirtualny świat czyni ludzi głupszymi, że przykleja do ekranu komputera, prowadzi do utraty umiejętności i kontaktów społecznych, uzależnia od gier wideo i internetu." – zauważa Tapscott. "W rzeczywistości dzisiejsi cyfrowi tubylcy uczynili z technologii naturalny i niezbędny element w codziennych formach komunikowania się."

Oto po raz pierwszy w historii dzieci wychowane w towarzystwie cyfrowych urządzeń są autorytetem w bardzo istotnej dziedzinie. Poraz pierwszy w historii dzieci wyprzedzają tak zdecydowanie swoich rodziców, jeśli chodzi o umiejętności związane z technologiami. "I to pokolenie ma jeden podstawowy problem: nas, którzy nie do końca rozumieją, [co się zmieniło.]"

"Główny nacisk we współczesnej edukacji nie powinien skupiać się na tym, co wiemy, gdy kończymy szkołę – bowiem i tak musimy uczyć się przez całe życie." – mówił Tapscott. "Potrzebujemy osób wchodzących na rynek pracy, które mają jakąś wiedzę, ale potrafią również myśleć, rozwiązywać problemy, komunikować się i współpracować."

Nie możemy również zdaniem Tapscotta pozwolić sobie, aby po prostu wyposażyć szkoły w nowoczesne urządzenia cyfrowe i liczyć na dobre efekty. Powinniśmy zredukować liczbę wykładów oraz zwiększyć wykorzystanie przez uczniów technologii do rozwiązywania realnych problemów świata, gdyż wówczas edukatorzy będą w stanie przygotować uczniów do nauki przez całe życie, a nie tylko do końcowego testu.

Don Tapscott jest kanadyjskim przedsiębiorcą, konsultantem i ekspertem od strategii rozwoju biznesu, przekształceń organizacyjnych oraz technologii w życiu biznesu i społeczeństwa. Kieruje think tankiem nGenera Insight, zajmującym się badaniami nad generacją sieci.


(Żródło: eSchoolNews)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...
Słuchowiec może słuchać z zamkniętymi oczami i w dziwnej pozycji ciała - co nie oznacza nieuwagi. Ta...
Tak jest w bardzo wielu dziedzinach. Nawet wielki sukces raz w roku zostanie zapomniany po kilku tyg...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Jak sprawić, by dzieci polubiły matematykę?
Mam podobne obserwacje.
Ppp napisał/a komentarz do Stosowanie humoru w klasie
Jak kultury osobistej brakuje, to lepiej nie próbować. "Dowcip" mojej anglistki z liceum: "Jak kilku...
Nigdy nie umiałem trygonometrii, algebry i kilku innych działów, teoretycznie wymaganych w szkole. N...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie