Nie ma jednej strategii uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

5. profilu inteligencji wielorakich

Profil ten jest w pewnym stopniu także uwarunkowany programem neurologicznym – danym przez naturę, ale w dużej mierze jest efektem wpływu środowiska, w którym przyszło się dziecku wychowywać. Każdy z nas ma osobisty profil inteligencji, w którym w określonym, wyjątkowym dla każdego układzie układają się: inteligencja ligwistyczno-językowa, logiczno-matematyczna, kinestetyczna, muzyczna, wizualo-przestrzenna, interpersonalna i intrapersonalna. Typów profili jest nieskończoność i w tym znaczeniu każdy z nas jest absolutnie wyjątkowy! Nie ma profilów lepszych ani gorszych. Jedynie można powiedzieć iż jakiś profil lepiej pasuje do oczekiwań danej instytucji, zestawu kompetencji zawodowych itd. 

Profile inteligencji wielorakich – prawdopodobnie, powstają na fundamencie preferencji sensorycznych i funkcji dominującej półkuli mózgowej – przy współpracy środowiska, konfigurując nasze predyspozycje, zdolności, talenty i zainteresowania. Profile inteligencji wielorakich nie są tak stałe jak preferencje sensoryczne i dominacja półkuli mózgowej; są podatne i wrażliwe na wpływ środowiska. Znajomość swego profilu inteligencji wielorakich pomaga w świadomym wyborze  odpowiednio inteligentnych metod (technik) nauczania/uczenia się. Z kolei im bardziej wielointeligentnie się uczymy lub nauczamy, tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać. 

Każdy z nas ma własną strategię uczenia, swoje menu uczenia się, które w dużej mierze jest uwarunkowane neurologicznie (tak jest zbudowane i tak działa nasz mózg i nasze ciało). Znając własne preferencje i ograniczenia możemy świadomie tworzyć sytuacje uczenia się, która nam najbardziej odpowiada i osiągać świetne rezultaty. Każdy może się nauczyć wszystkiego – jeśli dobierze odpowiednie „narzędzia” uczenia się odpowiadające jego preferencjom. Każdego można nauczyć wszystkiego, jeśli się rozpozna jego styl uczenia się i dopasuje odpowiednio techniki (metody) nauczania. Światu potrzebne są wszystkie style uczenia się.

I tą optymistyczną wiadomością zachęcam do dalszego zgłębiania tej tematyki.
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie