Z wizytą w edukacyjnej Fabryce Przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczestnictwo dorosłych Polaków (25-64 lat) w różnych formach kształcenia formalnego i nieformalnego jest bardzo niskie. Z danych Eurostatu (Europejskiego Urzędu Statystycznego) wynika, że dokształca się tylko 4,5% osób w tej grupie wiekowej[1]. Za nami są tylko takie kraje UE, jak Słowacja, Węgry, Grecja, Chorwacja, Rumunia. Komisja Europejska przekonuje, że władze publiczne w krajach UE powinny podjąć szerzej zakrojone działania na rzecz rozwoju umiejętności osób dorosłych.(C) Stowarzyszenie Miasta w Internecie

Działania te powinny być podejmowane nie tylko na poziomie krajowym, ale i lokalnym, przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Jednym z przykładów takich działań, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Komisji Europejskiej, jest otwarcie w dniu 28.02.2014 r. w Tarnowie Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej „Fabryka Przyszłości“.

Pomysłodawcą i twórcą Fabryki Przyszłości jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie“. W zamyśle organizatorów będzie to miejsce eksperymentów i realizacji twórczych pomysłów oraz podnoszenia kompetencji cyfrowych osób dorosłych (w tym seniorów), nauczycieli, edukatorów i uczniów.

„Wychodzimy z założenia, iż edukacja staje się procesem coraz bardziej nieformalnym, rozproszonym i „odcieleśnianym” dzięki gościnie w Sieci“ – mówił prezes stowarzyszenia Miasta w Internecie i pomysłodawca projektu Krzysztof Głomb w rozmowie z portalem Tarnow.pl. „Współczesna szkoła nie jest do końca przygotowana na taką jakościową zmianę, dlatego potrzebne są centra kompetencji, miejsca eksperymentu i codziennej pracy edukacyjnej - takie jak Fabryka Przyszłości, które będą pomagały nauczycielom, uczniom, rodzicom i decydentom w skutecznym przeprowadzaniu tej trudnej zmiany.“

O tym, czym jest tarnowska Fabryka Przyszłości i z jaką ofertą wychodzi do osób uczących się (przez całe życie) opowie Marcin Zaród, współtwórca Fabryki Przyszłości, nauczyciel z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, członek grupy Superbelfrzy RP:

Więcej informacji o Fabryce Przyszłości: https://www.facebook.com/fabrykaprzyszlosci.

[1] Adult and continuing education in Europe. Using public policy to secure a growth in skills, European Commission, Luxembourg, 2013, http://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/kina25943enc.pdf, s. 27. Dostęp: 9.03.2014.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie