Droga do osobistego mistrzostwa

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mistrzem stajemy się wtedy, gdy o najbardziej skomplikowanych sprawach możemy mówić w sposób prosty, żeby wszyscy zrozumieli i mogli za tym pójść. Przez pierwsze 50 lat życia człowiek się uczy, a potem już można zacząć o spuściźnie… I to ma związek z byciem Mistrzem - mówiła Iwona Majewska-Opiełka podczas III Kongresu Tutoringu w Warszawie. Mistrz musi mieć jakąś spuściznę. A to łączy się z potrzebą sensu życia, nadania mu jakiejś wyższej wartości.

To, na co nauczyciele (i nie tylko zresztą) powinni zwracać szczególną uwagę, to spójność wewnętrzna, integralność (ang. integrity). To ma duży związek z dążeniem do mistrzostwa. Nie może być tak, że ktoś nas zachwyci na scenie, ale zaraz rozczaruje poza nią.

W kontekście edukacji szkolnej powinniśmy myśleć o powrocie Mistrzów. Przez wiele lat nie było ich w szkole. I w wielu innych miejscach także – zauważyła prelegentka. Jej zdaniem, głównym powodem tej nieobecności jest chyba właśnie ten brak integralności wewnętrznej.

Iwona Majewska-Opiełka przyznała, że jej spuścizna to logodydaktyka – ale to nie jest dla niej teoria. Jest to raczej system rozwoju – układ pokazujący, w jaki sposób można wspierać człowieka i siebie samego, żeby działać na najwyższym poziomie swoich możliwości. Tak działając, każdy człowiek w jakimś obszarze może stać się Mistrzem.

Jak? Należy zwrócić uwagę na pięć aspektów:

1. Poczucie własnej wartości – głęboka zgoda na bycie sobą (także wdrukowana w świadomość pozytywna informacja o sobie). Odważnie stawać za tym, co czuję.

2. Proaktywność – przyjmowanie odpowiedzialności, za to co się dzieje wokół mnie, ale tylko tam, gdzie mam wpływ; działanie w zgodzie z własnymi wartościami i celami.

3. Spójność wewnętrzna – zgodność tego co myślę, z tym co robię i to co mówię. „Ty nie rób tego, co ja robię, tylko to co ja mówię...” – to nie działa! Takie podejście prowadzi do utraty wiarygodności. Posiadanie kilka wartości, pryncypiów – to, w co wierzę i czuję.

4. Poczucie obfitości – nie epatujmy negatywnymi informacjami. Pokażmy, co mamy dobrego. Mistrz przekazuje wszystko. Jak nie mamy czegoś – to poszukajmy, może jednak mamy, tylko trzeba wykonać jakiś (drobny) wysiłek.

5. Pozytywne myślenie – rozumiane jako zdolność wyciągania pozytywnych elementów z tego co widzimy. Umiejętność organizowania przestrzeni, co mi się może przydać, co mogę dostać (nawet z negatywnego doświadczenia)? Jeśli skoncentrujemy się na tym, co nie działa, to daleko nie dojdziemy.

Iwona Opiełka-Majewska przyznała jednak, że nie w każdej dziedzinie da się z człowieka zrobić Mistrza. Byłoby to bez sensu – trzeba odnaleźć to własne pole, żeby móc się w nim rozwijać. I to jest wyzwanie dla szkoły – trzeba pozwolić i mieć odwagę żeby ludzie mogli stawać się Mistrzami w swoich dziedzinach, ale z drugiej strony nie zaniedbajmy, aby stawali się także Mistrzami w dziedzinie człowieczeństwo. Spróbujmy w życiu znaleźć własną drogę rozwoju – nie ustawajmy w poszukiwaniach.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie