Gdzie nie spojrzysz, tam młodzi z pasją

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prowadzą teatr dobrych słów, sztafety dyskusji, czytają maluchom książki, zakładają ogródki z ziołami, opiekują się pszczołami, sprzedają zdrową żywność, rozmawiają ze świadkami historii, uwieczniają w kronikach sportowych dawne aktywności fizyczne. A przy tym uczą się współpracy, wyrażania głośno swojego zdania, radzenia sobie z wyzwaniami, wrażliwości na innych. Tak działają uczniowie i uczennice z całej Polski, którzy spotkali się w Warszawie na XVII Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO).

 

W działaniu sens…

Nie rozumieją zdziwienia dorosłych tym, ile młodzież robi na co dzień. – Przecież jest to zupełnie normalne, że jesteśmy aktywni – mówi Kinga z Ćmińska, która prezentowała
z kolegami i koleżankami efekt projektu „Szkolny dotleniacz – pszczeli ogród”, realizowany wspólnie z CEO w ramach programu Zgodnie z naturą. – U nas wszyscy dookoła, bez względu na wiek, angażują się w dbanie o ogródek, który założyliśmy i opiekę nad pszczołami – dodaje opiekun grupy Grzegorz Szlefarski ze Szkoły Podstawowej w Ćmińsku. – To nasza wspólna przestrzeń i poczucie odpowiedzialności za nią integruje lokalną społeczność – dodaje. I tak
w Ćmińsku nie tylko uprawia się zioła, rośliny miododajne, zakłada się ule, ale także młodzież prowadzi zajęcia zwiększające świadomość ekologiczną i organizuje imprezy plenerowe dla sąsiadów.

Rozmawiając z przedstawicielami ponad pięćdziesięciu zespołów uczniowskich, którzy przyjechali do Warszawy, by w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim świętować efekty całorocznej pracy, można stwierdzić, że takie aktywne podejście to standard. W każdym zakątku Polski znajdzie się grupa ludzi pełnych energii, pasji, chęci zmieniania na lepsze swojego najbliższego otoczenia. – OPPM organizujemy już po raz 17. Co roku odwiedzają nas nowe zespoły, które mają wspólny mianownik – wolę działania – mówi Joanna Gus, koordynatorka tegorocznej edycji OPPM. – W programach CEO stawiamy na podmiotowość uczniów i uczennic, chcemy, żeby ich doświadczenia szkolne były dla nich budujące i dawały im poczucie sprawczości – dodaje Joanna Gus.

56 zespołów uczestniczących w OPPM to tylko wybrani przedstawiciele uczniów i uczennic współpracujących z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Każdego roku blisko pół miliona młodych ludzi angażuje się w programy edukacji obywatelskiej, kulturalnej, historycznej, globalnej, ekonomicznej, kulturalnej.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Z dobrym słowem

Dobrymi słowami dzielili się uczniowie i uczennice z Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Osiecku, którzy realizowali projekty „Pokolenie cudów” i „Ulice wyobraźni” w ramach programu CEO - Kulthurra! – To niesamowite, ile radości dają małe rzeczy oraz jak kultura i sztuka budują lepszy świat – cieszy się Justyna, jedna z uczestniczek projektu. – Nauczyliśmy się, że dawanie jest lepsze od brania i przynosi piękne efekty – ludzie, których doceniamy, rosną wręcz w oczach, a uśmiech nie schodzi im z twarzy – dodaje Weronika.

W ramach projektu „Pokolenie cudów” młodzież organizowała wyjazdy do teatru dla osób
w każdym wieku. Równolegle czwartoklasiści prowadzili przedsięwzięcie „Ulice wyobraźni”. Jednym z jego elementów było zrobienie filmu o dobrych słowach i warsztaty z zapisywania dobrych słów. – Uczniowie tak naprawdę zintegrowali szkołę, rozpowszechnili modę na miłe gesty, a ich działania stworzyły bardziej życzliwą atmosferę – przyznaje Marta Żach, opiekunka grupy. – Każdy, kto chce na co dzień obcować z dobrym słowem, może obserwować profile na Facebooku: Pokolenie Cudów i Ulice Wyobraźni – dodaje.

Z przedsiębiorczością za pan brat

Uczniowie i uczennice goszczący w Warszawie imponowali swoją wszechstronnością. Młodzież z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie dzieliła się swoim doświadczeniem z prowadzenia własnej firmy. Z sukcesem założyła BIOSTYL, który zajmuje się sprzedażą produktów żywnościowych. Specjalizuje się w produkcji świeżych soków oraz sałatek owocowych i warzywnych. W asortymencie ich sklepu znajdują się również warzywa, owoce i woda mineralna. Ponadto firma oferuje usługi w zakresie poradnictwa dietetycznego, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.– Przyjemnie widzieć, że nasz pomysł spotkał się z zainteresowaniem rówieśników, ale i nauczycieli i rodziców – mówi Ola, jedna z młodych przedsiębiorczyń. - Uczniowie i uczennice chcą dalej rozwijać swoje przedsiębiorstwo - zamierzają nawiązać współpracę z lokalnymi gospodarzami
i sadownikami, aby zaopatrzać się w ekologiczne produkty – warzywa i owoce. Planują stworzyć również własny ogródek ekologiczny przy szkole – mówi Joanna Jaworska, nauczycielka opiekująca się zespołem, który zaangażował się w program CEO - Młodzi Przedsiębiorczy.

Książki, które mówią

Uczniowie i uczennice z Prywatnej Szkoły Podstawowej Gaudium Et Studium w Poznaniu wykazali się wyjątkową wrażliwością społeczną, podejmując się wyzwania, jakim było zorganizowanie „żywej biblioteki” z udziałem osób o różnych narodowościach. – Nie zgadzamy się na agresję, na to, że jeden człowiek atakuje drugiego tylko dlatego, że ma inny kolor skóry czy wyznanie – mówi Jakub, jeden z autorów projektu. – Młodzież pierwotnie chciała propagować czytelnictwo wśród najmłodszych. Jednak po pobiciu na tle rasowym, do jakiego doszło w naszym mieście, sami zaproponowali, żeby rozmawiać o tolerancji – mówi Katarzyna Kłopska, opiekunka zespołu, który realizował program CEO - PoczytajMy. Zamiast tradycyjnych książek młodzi ludzie „czytali” żywe historie zaproszonych gości – przedstawicieli innych narodowości mieszkających w Polsce. – Na jednym spotkaniu jeden
z uczniów zapytał się Palestyńczyka, czy jest terrorystą. Dzięki otwartości i ciekawości poznawczej dzieci ze szkół podstawowych konfrontowały stereotypy z rzeczywistością, uczyły się tolerancji i poszanowania inności – dodaje Katarzyna Kłopska.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Ruch z sensem

Uczniowie i uczennice angażujący się w program CEO Młody Obywatel pokazali, jak poprzez aktywności sportowe można pomagać innym, integrować pokolenia, wzmacniać swoją przedsiębiorczość. Młodzież z Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Dębnicy zorganizowała charytatywny festyn rodzinny, na którym zbierano pieniądze dla chorych na nowotwór - matki samotnie wychowującej ośmioletniego syna oraz jeszcze jednej osoby związanej ze szkołą. – Oni nie tylko zorganizowali piękne wydarzenie, ale także zaangażowali rówieśników, rodziców, nauczycieli, władze gminy, mieszkańców, księży z pobliskich parafii, firmy, przedsiębiorców – mówi Jolanta Pawłowska, nauczycielka. – Cieszymy się, że mogliśmy pomóc osobom, które tego potrzebowały, ale też dużo się nauczyliśmy – mówi Julia, młoda organizatorka. – Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – byliśmy zespołem, w którym każdy miał swój wkład, ale też swoją odpowiedzialność za powierzone zadania – dodaje Julia.

Natomiast uczniowie i uczennice Gimnazjum w Zaniemyślu przywracali do życia dawne gry i zabawy, przygotowując widowiskową Kronikę sportową. – Wskrzesiliśmy dawno już zapomniane zabawy naszych dziadków i pradziadków. Kto dziś pamięta, co to jest sztekiel czy pierścieniówka? – pyta Maciek z gimnazjum. – My nie tylko przywróciliśmy pamięć o tych grach, ale przygotowaliśmy odpowiedni sprzęt i wprowadziliśmy zabawy na lekcje WF-u – dodaje z dumą. – Młodzi z niesamowitą pasją wkroczyli do działania. Doskonale wcielili się w rolę kronikarzy i odkryli np. grę z dwudziestolecia międzywojennego, którą zapoczątkowali rybacy (pierścieniówka – czyli rzucanie piłką przez dziury w siatce). Sami znaleźli sponsorów, którzy przeznaczyli materiały na sprzęt sportowy i tak powstało profesjonalne wyposażenie do gry w sztekiel – mówi Anna Gogojewicz, opiekunka uczniów. – Dziś z efektów ich pracy cieszą się wszyscy mieszkańcy Zaniemyśla. Zamiast siedzieć przy smartfonach wolimy na świeżym powietrzu wspólnie porobić coś przyjemnego i zdrowego – dodaje Anna Gogojewicz.

Tyle energii w jednym miejscu

Arkady Kubickiego przez jeden dzień rozbrzmiewały gwarem rozmów blisko 300 młodych ludzi, którzy brali udział w tegorocznym OPPM. Jak arkady długie i szerokie, wszędzie spotkać można było młodych pełnych pasji i energii do działania. – Takie spotkania utwierdzają nas w przekonaniu, że to, co robi Centrum Edukacji Obywatelskiej, jest ważne i potrzebne – mówi Joanna Gus, koordynatorka OPPM. Efekty pracy uczniów i uczennic z całej Polski pokazują, że młodzi ludzie interesują się tym, co dzieje się wokół nich. Jak pozwoli się im działać, odpowiedzialnie biorą inicjatywę w swoje ręce i zmieniają swój świat na lepsze.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie