Gdzie nie spojrzysz, tam młodzi z pasją

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prowadzą teatr dobrych słów, sztafety dyskusji, czytają maluchom książki, zakładają ogródki z ziołami, opiekują się pszczołami, sprzedają zdrową żywność, rozmawiają ze świadkami historii, uwieczniają w kronikach sportowych dawne aktywności fizyczne. A przy tym uczą się współpracy, wyrażania głośno swojego zdania, radzenia sobie z wyzwaniami, wrażliwości na innych. Tak działają uczniowie i uczennice z całej Polski, którzy spotkali się w Warszawie na XVII Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO).

 

W działaniu sens…

Nie rozumieją zdziwienia dorosłych tym, ile młodzież robi na co dzień. – Przecież jest to zupełnie normalne, że jesteśmy aktywni – mówi Kinga z Ćmińska, która prezentowała
z kolegami i koleżankami efekt projektu „Szkolny dotleniacz – pszczeli ogród”, realizowany wspólnie z CEO w ramach programu Zgodnie z naturą. – U nas wszyscy dookoła, bez względu na wiek, angażują się w dbanie o ogródek, który założyliśmy i opiekę nad pszczołami – dodaje opiekun grupy Grzegorz Szlefarski ze Szkoły Podstawowej w Ćmińsku. – To nasza wspólna przestrzeń i poczucie odpowiedzialności za nią integruje lokalną społeczność – dodaje. I tak
w Ćmińsku nie tylko uprawia się zioła, rośliny miododajne, zakłada się ule, ale także młodzież prowadzi zajęcia zwiększające świadomość ekologiczną i organizuje imprezy plenerowe dla sąsiadów.

Rozmawiając z przedstawicielami ponad pięćdziesięciu zespołów uczniowskich, którzy przyjechali do Warszawy, by w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim świętować efekty całorocznej pracy, można stwierdzić, że takie aktywne podejście to standard. W każdym zakątku Polski znajdzie się grupa ludzi pełnych energii, pasji, chęci zmieniania na lepsze swojego najbliższego otoczenia. – OPPM organizujemy już po raz 17. Co roku odwiedzają nas nowe zespoły, które mają wspólny mianownik – wolę działania – mówi Joanna Gus, koordynatorka tegorocznej edycji OPPM. – W programach CEO stawiamy na podmiotowość uczniów i uczennic, chcemy, żeby ich doświadczenia szkolne były dla nich budujące i dawały im poczucie sprawczości – dodaje Joanna Gus.

56 zespołów uczestniczących w OPPM to tylko wybrani przedstawiciele uczniów i uczennic współpracujących z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Każdego roku blisko pół miliona młodych ludzi angażuje się w programy edukacji obywatelskiej, kulturalnej, historycznej, globalnej, ekonomicznej, kulturalnej.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Z dobrym słowem

Dobrymi słowami dzielili się uczniowie i uczennice z Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Osiecku, którzy realizowali projekty „Pokolenie cudów” i „Ulice wyobraźni” w ramach programu CEO - Kulthurra! – To niesamowite, ile radości dają małe rzeczy oraz jak kultura i sztuka budują lepszy świat – cieszy się Justyna, jedna z uczestniczek projektu. – Nauczyliśmy się, że dawanie jest lepsze od brania i przynosi piękne efekty – ludzie, których doceniamy, rosną wręcz w oczach, a uśmiech nie schodzi im z twarzy – dodaje Weronika.

W ramach projektu „Pokolenie cudów” młodzież organizowała wyjazdy do teatru dla osób
w każdym wieku. Równolegle czwartoklasiści prowadzili przedsięwzięcie „Ulice wyobraźni”. Jednym z jego elementów było zrobienie filmu o dobrych słowach i warsztaty z zapisywania dobrych słów. – Uczniowie tak naprawdę zintegrowali szkołę, rozpowszechnili modę na miłe gesty, a ich działania stworzyły bardziej życzliwą atmosferę – przyznaje Marta Żach, opiekunka grupy. – Każdy, kto chce na co dzień obcować z dobrym słowem, może obserwować profile na Facebooku: Pokolenie Cudów i Ulice Wyobraźni – dodaje.

Z przedsiębiorczością za pan brat

Uczniowie i uczennice goszczący w Warszawie imponowali swoją wszechstronnością. Młodzież z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie dzieliła się swoim doświadczeniem z prowadzenia własnej firmy. Z sukcesem założyła BIOSTYL, który zajmuje się sprzedażą produktów żywnościowych. Specjalizuje się w produkcji świeżych soków oraz sałatek owocowych i warzywnych. W asortymencie ich sklepu znajdują się również warzywa, owoce i woda mineralna. Ponadto firma oferuje usługi w zakresie poradnictwa dietetycznego, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.– Przyjemnie widzieć, że nasz pomysł spotkał się z zainteresowaniem rówieśników, ale i nauczycieli i rodziców – mówi Ola, jedna z młodych przedsiębiorczyń. - Uczniowie i uczennice chcą dalej rozwijać swoje przedsiębiorstwo - zamierzają nawiązać współpracę z lokalnymi gospodarzami
i sadownikami, aby zaopatrzać się w ekologiczne produkty – warzywa i owoce. Planują stworzyć również własny ogródek ekologiczny przy szkole – mówi Joanna Jaworska, nauczycielka opiekująca się zespołem, który zaangażował się w program CEO - Młodzi Przedsiębiorczy.

Książki, które mówią

Uczniowie i uczennice z Prywatnej Szkoły Podstawowej Gaudium Et Studium w Poznaniu wykazali się wyjątkową wrażliwością społeczną, podejmując się wyzwania, jakim było zorganizowanie „żywej biblioteki” z udziałem osób o różnych narodowościach. – Nie zgadzamy się na agresję, na to, że jeden człowiek atakuje drugiego tylko dlatego, że ma inny kolor skóry czy wyznanie – mówi Jakub, jeden z autorów projektu. – Młodzież pierwotnie chciała propagować czytelnictwo wśród najmłodszych. Jednak po pobiciu na tle rasowym, do jakiego doszło w naszym mieście, sami zaproponowali, żeby rozmawiać o tolerancji – mówi Katarzyna Kłopska, opiekunka zespołu, który realizował program CEO - PoczytajMy. Zamiast tradycyjnych książek młodzi ludzie „czytali” żywe historie zaproszonych gości – przedstawicieli innych narodowości mieszkających w Polsce. – Na jednym spotkaniu jeden
z uczniów zapytał się Palestyńczyka, czy jest terrorystą. Dzięki otwartości i ciekawości poznawczej dzieci ze szkół podstawowych konfrontowały stereotypy z rzeczywistością, uczyły się tolerancji i poszanowania inności – dodaje Katarzyna Kłopska.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Ruch z sensem

Uczniowie i uczennice angażujący się w program CEO Młody Obywatel pokazali, jak poprzez aktywności sportowe można pomagać innym, integrować pokolenia, wzmacniać swoją przedsiębiorczość. Młodzież z Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Dębnicy zorganizowała charytatywny festyn rodzinny, na którym zbierano pieniądze dla chorych na nowotwór - matki samotnie wychowującej ośmioletniego syna oraz jeszcze jednej osoby związanej ze szkołą. – Oni nie tylko zorganizowali piękne wydarzenie, ale także zaangażowali rówieśników, rodziców, nauczycieli, władze gminy, mieszkańców, księży z pobliskich parafii, firmy, przedsiębiorców – mówi Jolanta Pawłowska, nauczycielka. – Cieszymy się, że mogliśmy pomóc osobom, które tego potrzebowały, ale też dużo się nauczyliśmy – mówi Julia, młoda organizatorka. – Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – byliśmy zespołem, w którym każdy miał swój wkład, ale też swoją odpowiedzialność za powierzone zadania – dodaje Julia.

Natomiast uczniowie i uczennice Gimnazjum w Zaniemyślu przywracali do życia dawne gry i zabawy, przygotowując widowiskową Kronikę sportową. – Wskrzesiliśmy dawno już zapomniane zabawy naszych dziadków i pradziadków. Kto dziś pamięta, co to jest sztekiel czy pierścieniówka? – pyta Maciek z gimnazjum. – My nie tylko przywróciliśmy pamięć o tych grach, ale przygotowaliśmy odpowiedni sprzęt i wprowadziliśmy zabawy na lekcje WF-u – dodaje z dumą. – Młodzi z niesamowitą pasją wkroczyli do działania. Doskonale wcielili się w rolę kronikarzy i odkryli np. grę z dwudziestolecia międzywojennego, którą zapoczątkowali rybacy (pierścieniówka – czyli rzucanie piłką przez dziury w siatce). Sami znaleźli sponsorów, którzy przeznaczyli materiały na sprzęt sportowy i tak powstało profesjonalne wyposażenie do gry w sztekiel – mówi Anna Gogojewicz, opiekunka uczniów. – Dziś z efektów ich pracy cieszą się wszyscy mieszkańcy Zaniemyśla. Zamiast siedzieć przy smartfonach wolimy na świeżym powietrzu wspólnie porobić coś przyjemnego i zdrowego – dodaje Anna Gogojewicz.

Tyle energii w jednym miejscu

Arkady Kubickiego przez jeden dzień rozbrzmiewały gwarem rozmów blisko 300 młodych ludzi, którzy brali udział w tegorocznym OPPM. Jak arkady długie i szerokie, wszędzie spotkać można było młodych pełnych pasji i energii do działania. – Takie spotkania utwierdzają nas w przekonaniu, że to, co robi Centrum Edukacji Obywatelskiej, jest ważne i potrzebne – mówi Joanna Gus, koordynatorka OPPM. Efekty pracy uczniów i uczennic z całej Polski pokazują, że młodzi ludzie interesują się tym, co dzieje się wokół nich. Jak pozwoli się im działać, odpowiedzialnie biorą inicjatywę w swoje ręce i zmieniają swój świat na lepsze.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie