Lekcja domowych finansów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Postawa wobec finansów, jaką mają rodzice, wpływa na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci. Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej.

Czego Jaś się nie nauczy…

Być może słyszałeś anegdotę o dziecku, które zapytane, skąd się biorą pieniądze, odpowiedziało, że „ze ściany”. Albo opowieści o sąsiedzie, który “tak się nakradł, że znowu kupił sobie nowy samochód”. Albo wręcz przeciwnie – stawiano Ci za wzór kuzynkę, która dzięki nauce, a później ciężkiej pracy i wytrwałości dorobiła się dużych pieniędzy.

Budowanie wspólnej przyszłości – w parze czy rodzinie z dziećmi – nie może się odbywać bez rozmowy o pieniądzach i wspólnego planowania domowego budżetu.

Ty decydujesz, czym skorupka za młodu nasiąknie

O finansach trzeba rozmawiać, dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje.

To, jaką postawę wobec finansów mają rodzice, będzie wpływać na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci.

Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej. W przyszłości będzie im łatwiej podejmować temat finansów, dzielić się wiedzą i wątpliwościami, szukać wspólnych rozwiązań, uczestniczyć w podejmowaniu decyzji i być skłonnym do dzielenia odpowiedzialności.

Odróbcie wspólnie tę lekcję

Nauka zarządzania domowym budżetem to ciekawa forma spędzania wspólnego czasu. Zarówno para, jak i rodzina z dziećmi, może i powinna aktywnie uczestniczyć w rozmowach o wspólnych finansach. Każdemu przydadzą się umiejętności w zakresie:

  • Wyznaczania konkretnego celu, który chcemy osiągnąć, oszczędzając pieniądze. Trudno jest oszczędzać dla samej idei, więc najlepiej wyznaczyć sobie konkretny cel, na który chcemy zaoszczędzić konkretną kwotę w określonym czasie.
  • Planowania wydatków tak, by nie przekraczały dochodów. Jeśli dziecko dostaje kieszonkowe, warto rozmawiać z nim o tym, na co chce je przeznaczyć, na co może mu wystarczyć, a na co może pieniędzy zabraknąć.
  • Decydowania, jaką część otrzymywanych pieniędzy przeznaczamy na jakie wydatki i kiedy one nastąpią.
  • Planowania budżetu na kolejny miesiąc.

Warto wspierać dziecko w planowaniu jego „małego” budżetu – pochodzącego z kieszonkowego czy świnki skarbonki, albo – w przypadku nastolatków – własnego konta, ale również włączać je w rozmowy o wspólnym budżecie domowym. Głośne planowanie wydatków, omawianie opłat, koniecznych zakupów, a także przyjemności, jakie nam się marzą, to nie tylko budowanie wiedzy o finansach, która przyda się w przyszłości. To również sposób budowania zdrowych i mądrych nawyków, które wszystkim ułatwią życie.

Podsumowując, rodzice są pierwszymi i często najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci w kwestii budowania postaw wobec pieniędzy, zarabiania i gospodarowania. Dzieci uczą się przez obserwację dorosłych - i czerpią z nich wzorce zachowań.

Warto poruszać na forum domowym temat finansów - dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje. Dzieci poczują się ważne i docenione, że szanujemy także ich zdanie w tych tematach.

Wspierajmy dzieci w rozsądnym wydawaniu ich pieniędzy - pokazujmy, że mogą wydać na przyjemności, ale także zaoszczędzić na kupno jakiejś bardziej wartościowej rzeczy.

***

Czy już po wszystkim, czy już wychodzimy na prostą, czy teraz już będzie lepiej? Co z naszym dobrostanem? Jeśli chcesz porozmawiać o tym, czego nauczyło nas ostatnie półtora roku i czy powrót do życia sprzed pandemii jest możliwy (i czy w ogóle ma sens!) - zapraszamy na webinar Wielki reset, czy nowy start?. Będzie to okazja do posłuchania ciekawego dwugłosu prowadzących - Eweliny Szeratics, coacha, w ostatnich miesiącach współpracującej z wieloma osobami próbującymi odnaleźć się w nowej “pandemicznej” rzeczywistości oraz dr Tomasza Sobierajskiego, socjologa, wakcynologa społecznego, adiunkta w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW.

Dołącz do wydarzenia - już w najbliższą środę 26.05 o godz. 18.30. Szczegóły i zapisy - https://bit.ly/3winHHe.

***

Artykuł pochodzi ze strony projektu #Zdrowie finansowe realizowanego przez Fundację Think! i ING Bank Śląski. Zajrzyj na: https://www.zdrowiefinansowe.pl/ 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie