Lekcja domowych finansów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Postawa wobec finansów, jaką mają rodzice, wpływa na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci. Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej.

Czego Jaś się nie nauczy…

Być może słyszałeś anegdotę o dziecku, które zapytane, skąd się biorą pieniądze, odpowiedziało, że „ze ściany”. Albo opowieści o sąsiedzie, który “tak się nakradł, że znowu kupił sobie nowy samochód”. Albo wręcz przeciwnie – stawiano Ci za wzór kuzynkę, która dzięki nauce, a później ciężkiej pracy i wytrwałości dorobiła się dużych pieniędzy.

Budowanie wspólnej przyszłości – w parze czy rodzinie z dziećmi – nie może się odbywać bez rozmowy o pieniądzach i wspólnego planowania domowego budżetu.

Ty decydujesz, czym skorupka za młodu nasiąknie

O finansach trzeba rozmawiać, dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje.

To, jaką postawę wobec finansów mają rodzice, będzie wpływać na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci.

Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej. W przyszłości będzie im łatwiej podejmować temat finansów, dzielić się wiedzą i wątpliwościami, szukać wspólnych rozwiązań, uczestniczyć w podejmowaniu decyzji i być skłonnym do dzielenia odpowiedzialności.

Odróbcie wspólnie tę lekcję

Nauka zarządzania domowym budżetem to ciekawa forma spędzania wspólnego czasu. Zarówno para, jak i rodzina z dziećmi, może i powinna aktywnie uczestniczyć w rozmowach o wspólnych finansach. Każdemu przydadzą się umiejętności w zakresie:

  • Wyznaczania konkretnego celu, który chcemy osiągnąć, oszczędzając pieniądze. Trudno jest oszczędzać dla samej idei, więc najlepiej wyznaczyć sobie konkretny cel, na który chcemy zaoszczędzić konkretną kwotę w określonym czasie.
  • Planowania wydatków tak, by nie przekraczały dochodów. Jeśli dziecko dostaje kieszonkowe, warto rozmawiać z nim o tym, na co chce je przeznaczyć, na co może mu wystarczyć, a na co może pieniędzy zabraknąć.
  • Decydowania, jaką część otrzymywanych pieniędzy przeznaczamy na jakie wydatki i kiedy one nastąpią.
  • Planowania budżetu na kolejny miesiąc.

Warto wspierać dziecko w planowaniu jego „małego” budżetu – pochodzącego z kieszonkowego czy świnki skarbonki, albo – w przypadku nastolatków – własnego konta, ale również włączać je w rozmowy o wspólnym budżecie domowym. Głośne planowanie wydatków, omawianie opłat, koniecznych zakupów, a także przyjemności, jakie nam się marzą, to nie tylko budowanie wiedzy o finansach, która przyda się w przyszłości. To również sposób budowania zdrowych i mądrych nawyków, które wszystkim ułatwią życie.

Podsumowując, rodzice są pierwszymi i często najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci w kwestii budowania postaw wobec pieniędzy, zarabiania i gospodarowania. Dzieci uczą się przez obserwację dorosłych - i czerpią z nich wzorce zachowań.

Warto poruszać na forum domowym temat finansów - dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje. Dzieci poczują się ważne i docenione, że szanujemy także ich zdanie w tych tematach.

Wspierajmy dzieci w rozsądnym wydawaniu ich pieniędzy - pokazujmy, że mogą wydać na przyjemności, ale także zaoszczędzić na kupno jakiejś bardziej wartościowej rzeczy.

***

Czy już po wszystkim, czy już wychodzimy na prostą, czy teraz już będzie lepiej? Co z naszym dobrostanem? Jeśli chcesz porozmawiać o tym, czego nauczyło nas ostatnie półtora roku i czy powrót do życia sprzed pandemii jest możliwy (i czy w ogóle ma sens!) - zapraszamy na webinar Wielki reset, czy nowy start?. Będzie to okazja do posłuchania ciekawego dwugłosu prowadzących - Eweliny Szeratics, coacha, w ostatnich miesiącach współpracującej z wieloma osobami próbującymi odnaleźć się w nowej “pandemicznej” rzeczywistości oraz dr Tomasza Sobierajskiego, socjologa, wakcynologa społecznego, adiunkta w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW.

Dołącz do wydarzenia - już w najbliższą środę 26.05 o godz. 18.30. Szczegóły i zapisy - https://bit.ly/3winHHe.

***

Artykuł pochodzi ze strony projektu #Zdrowie finansowe realizowanego przez Fundację Think! i ING Bank Śląski. Zajrzyj na: https://www.zdrowiefinansowe.pl/ 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie