Na tropach nie tylko przyrodniczych

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Dlatego szacunku dla otaczającego nas świata warto uczyć dzieci od samego początku.

Czy pszczoły mają krwinki? Ile pszczół mieszka w ulu? Co jedzą rysie? Dlaczego niedźwiedź polarny jest biały? Dlaczego marchewka rośnie zielonym do góry?
Poszukiwanie wspólnie na lekcjach odpowiedzi na trudne pytania pozwala zaszczepić w dzieciach przyrodniczą pasję. Długie rozmowy podczas lekcji o tym, dlaczego mrówka tak pracowicie dźwiga sosnową igłę, a dzięcioł stuka w drzewo, jak wygląda największy motyl na świecie, oglądanie razem owadów na trawniku, poszukiwanie na wiosennych ptaków, zwracanie uwagi na różne kształty liści i kolor kory drzew czy zapach wiosennych kwiatów, pozwala uświadomić dzieciom, że otaczająca nas przyroda jest ważnym elementem naszego życia.

Jeśli chcemy wychować pokolenie, które kocha przyrodę, chroni środowisko i walczy o przyszłość naszej planety, to musimy zastanowić się, w jaki sposób możemy uczyć dzieci ekoempatii, postawy szacunku do świata roślin, zwierząt, ale i drugiego człowieka. Kiedy dziecko rozwija się i wzrasta w harmonii z otaczającym je światem przyrody, żyje też w harmonii z samym sobą i drugim człowiekiem. Kluczem do wpajania zasad ekologii jest uwrażliwianie dzieci na potrzeby i uczucia innych. Jeśli będą potrafiły przejąć się czyimś losem, okazywać współczucie, troszczyć się o słabszych to będą też rozumiały, że wszystkie żywe istoty potrzebują naszej opieki.

Obcowanie z przyrodą, zgłębianie tajników świata roślin i zwierząt stanowi najlepszą bazę do kształtowania właściwych postaw proekologicznych i wrażliwości na otaczający je świat. Jeśli zaczniemy podejmować systematycznie, wartościowe i angażujące uczniów aktywności, możemy realnie wpłynąć na zmianę ich postaw. Dzięki projektom przyrodniczym dzieci mają bardzo dużo okazji do rozwijania swoich pasji, zainteresowań przyrodniczych, mogą rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, swoją dziecięcą ciekawość świata. Podczas pracy nad projektem mają okazję do rozwijania myślenia przyczynowo- skutkowego, odkrywania nieszablonowych rozwiązań ucząc się jednocześnie odpowiedzialności za swoje zadania. Realizując projekty o tematyce proekologicznej uczymy dzieci jak bronić swojego zdania i dbać o sprawy, które są dla nas ważne.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Paulina Kurowska-Loryńska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi. Ambasadorka eTwinning, Ambasadorka Wakelet w Polsce, Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Zrealizowała wiele międzynarodowych projektów eTwinning, które zostały nagrodzone Krajową oraz Europejską Odznaką Jakości. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie