Na tropach nie tylko przyrodniczych

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Dlatego szacunku dla otaczającego nas świata warto uczyć dzieci od samego początku.

Czy pszczoły mają krwinki? Ile pszczół mieszka w ulu? Co jedzą rysie? Dlaczego niedźwiedź polarny jest biały? Dlaczego marchewka rośnie zielonym do góry?
Poszukiwanie wspólnie na lekcjach odpowiedzi na trudne pytania pozwala zaszczepić w dzieciach przyrodniczą pasję. Długie rozmowy podczas lekcji o tym, dlaczego mrówka tak pracowicie dźwiga sosnową igłę, a dzięcioł stuka w drzewo, jak wygląda największy motyl na świecie, oglądanie razem owadów na trawniku, poszukiwanie na wiosennych ptaków, zwracanie uwagi na różne kształty liści i kolor kory drzew czy zapach wiosennych kwiatów, pozwala uświadomić dzieciom, że otaczająca nas przyroda jest ważnym elementem naszego życia.

Jeśli chcemy wychować pokolenie, które kocha przyrodę, chroni środowisko i walczy o przyszłość naszej planety, to musimy zastanowić się, w jaki sposób możemy uczyć dzieci ekoempatii, postawy szacunku do świata roślin, zwierząt, ale i drugiego człowieka. Kiedy dziecko rozwija się i wzrasta w harmonii z otaczającym je światem przyrody, żyje też w harmonii z samym sobą i drugim człowiekiem. Kluczem do wpajania zasad ekologii jest uwrażliwianie dzieci na potrzeby i uczucia innych. Jeśli będą potrafiły przejąć się czyimś losem, okazywać współczucie, troszczyć się o słabszych to będą też rozumiały, że wszystkie żywe istoty potrzebują naszej opieki.

Obcowanie z przyrodą, zgłębianie tajników świata roślin i zwierząt stanowi najlepszą bazę do kształtowania właściwych postaw proekologicznych i wrażliwości na otaczający je świat. Jeśli zaczniemy podejmować systematycznie, wartościowe i angażujące uczniów aktywności, możemy realnie wpłynąć na zmianę ich postaw. Dzięki projektom przyrodniczym dzieci mają bardzo dużo okazji do rozwijania swoich pasji, zainteresowań przyrodniczych, mogą rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, swoją dziecięcą ciekawość świata. Podczas pracy nad projektem mają okazję do rozwijania myślenia przyczynowo- skutkowego, odkrywania nieszablonowych rozwiązań ucząc się jednocześnie odpowiedzialności za swoje zadania. Realizując projekty o tematyce proekologicznej uczymy dzieci jak bronić swojego zdania i dbać o sprawy, które są dla nas ważne.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Paulina Kurowska-Loryńska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi. Ambasadorka eTwinning, Ambasadorka Wakelet w Polsce, Microsoft Innovative Educator Expert. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Zrealizowała wiele międzynarodowych projektów eTwinning, które zostały nagrodzone Krajową oraz Europejską Odznaką Jakości. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie