Wokół nas. O (powtórnym) odkrywaniu małej ojczyzny

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy do podróżowania potrzeba całego worka pieniędzy? A może wystarczy tylko rozejrzeć się wkoło? Nasze małe ojczyzny są często nieodkrytymi lądami, przez które podróżowanie może okazać się wspaniałą przygodą dla nas i naszych uczniów. Wystarczy tylko zrobić krok do przodu, a nogi same poniosą ku tajemniczym światom, pełnym zapachów, smaków i barw. Ale też bogatym w niezwykłe historie samych mieszkańców. Tych, których znamy i tych, którzy byli przed nami.

Pochylenie się nad nieznanym, by stało się znane, pomaga nam odkryć i zrozumieć samych siebie, nasze zachowania, sposób myślenia czy podejścia do różnych spraw. Podczas „żywych lekcji historii” pozwalamy na kształtowanie się szeregu kompetencji, dajemy poczucie sprawczości działania i uczymy samodzielności w podejmowaniu decyzji.

Jest takie powiedzenie: „czym skorupka za młodu nasiąknie…”, dlatego inspirujmy do poszukiwań naszych uczniów. Może się okazać, że z początku błahe wydarzenie może wywołać prawdziwą lawinę świetnych tematów do kolejnych wypraw, którym nie będzie końca. Może nie każda z nich będzie łatwa, może czasem padnie wiele trudnych pytań albo niezrozumienia. Ale czy to oznacza, że nie było warto? Zawsze jest warto.

Jeśli za tym idzie nauka szacunku do innych i własnych korzeni, dbanie o pamięć oraz przywiązanie do miejsca, to uczymy naszych uczniów zrozumienia takich pojęć, jak społeczeństwo i ojczyzna. Zapewniamy poczucie przynależności i bezpieczeństwa tak potrzebne w dzisiejszych, bardzo dynamicznie zmieniających się czasach.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Agnieszka Herszel-Pościk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Pabianicach. Oligofrenopedagog i ekspertka w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach. Trenerka w programie Zaprogramuj Przyszłość (2019/2021). Instruktorka ZHP. Należy do grupy Superbelfrzy Mini. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie