Szkoła Dobrostanu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Szkole Dobrostanu Fundacji Szkoła z Klasą ważne są prawdziwe relacje, oparte na zaufaniu. Liczy się też dbałość o małe rzeczy, które dużo znaczą: od uważnego wysłuchania odpowiedzi na pytanie "jak się masz?", po chwile nieskrępowanej radości robienia czegoś wspólnie, w przyjemnej atmosferze. Dobrostan oznacza też dawanie sobie, nauczycielom i nauczycielkom, ale też uczniom i uczennicom, przestrzeni na zatrzymanie się, refleksję, przyzwolenie na gorsze dni i trudne momenty, dzielenie się inspiracjami i energią. Dobrostan to też udzielanie sobie nawzajem wsparcia. Szkoła nie jest samoistną wyspą, a my w Fundacji Szkoła z Klasą jesteśmy dla Was, bo zależy nam na edukacji, nauczycielach i nauczycielkach, uczniach i uczennicach.

Zachęcamy Was do zastanowienia się: co możecie zrobić dla siebie w codzienności szkolnej, żeby zmiana w Was, nawet ta niewielka, zmieniała też codzienność Waszych klas kropelka po kropelce? Zachęcamy do zadania sobie pytania: jakie szkolne wspomnienie czy wydarzenie, ładuje twoje baterie, daje ci energię i sprawia, że łatwiej jest ci radzić sobie z przeciwnościami: ważna rozmowa, rysunek ucznia, uśmiech drugiego nauczyciela? Złap tę chwilę i pobądź w niej, zatrzymaj ją. Kontakt z takimi wspomnieniami dodaje sił.

Czasem, by poczuć się dobrze lub wzmocnić swój dobrostan, potrzebujemy nie wyciszenia, ale energii, koloru, faktur, zapachów czy dotyku. Przydatne okazać się mogą proste narzędzia, takie jak piłeczki sensoryczne, o których zapominamy, gdy dzieci idą z przedszkola do szkoły. Kolorowe, fantazyjne, o różnych strukturach – do zabawy i (auto)masażu, służącego autoregulacji. Proste i tanie rozwiązanie, służące wielu różnorodnym celom. Korzystając z nich puśćcie wodze wyobraźni, dajcie się ponieść radości i przypomnijcie sobie swoje zabawy z piłką z dzieciństwa. Sięgajcie po nie w różnych nieoczywistych momentach Waszej codziennej pracy. Pamiętajcie, by zadbać o siebie, bo nie ma dobrostanu dzieci i młodzieży bez Waszego dobrostanu w szkole.

To zaproponowałyśmy Wam podczas naszego wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023. Zachęcamy Was i zapraszamy do Fundacji Szkoła z Klasą, w której przygotowujemy materiały profilaktyczne i edukacyjne i mówimy o roli szkoły jako ważnego gracza w temacie zdrowia psychicznego i dobrostanu. Więcej informacji o naszych programach znajdziecie na naszej stronie: www.szkolazklasa.org.pl

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Marta Puciłowska jest wiceprezeską Fundacji Szkoła z Klasą, kulturoznawczynią, tłumaczką ustną, trenerką i nauczycielką. Współautorka raportu Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczyciele (2021), współtwórczyni Szkoły Dobrostanu, kompleksowego programu wspierania zdrowia psychicznego w szkole. Agnieszka Chmielecka jest Dyrektorką Programową Fundacji Szkoła z Klasą. Od ponad 15 lat tworzy, koordynuje i konsultuje projekty społeczne, edukacyjne i monitoringowe. Autorka programów edukacyjnych, m.in. "Weź kurs na wielokulturowość" i "Lekcje o prawach człowieka". Trenerka i ekspertka w obszarze praw człowieka, przeciwdziałania dyskryminacji, kompetencji międzykulturowych, realizacji działań publicznych/społecznych. Współautorka podręcznika "Wokół dyskryminacji" (PRKE, 2018), interaktywnego e-podręcznika trenera "Weź kurs na wielokulturowość (HFPC, 2011) i scenariuszy zajęć m.in. na potrzeby "Tygodnia Konstytucyjnego".

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie