5249 – tyle razy tylko w sierpniu dzieci i młodzież kontaktowali się z telefonem zaufania 116 111 prowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. W tym samym okresie konsultanci i konsultantki podjęli 60 interwencji ratujących zdrowie i życie. Dzieci i młodzież rozmawiali najczęściej o zdrowiu psychicznym i relacjach rówieśniczych. Od początku 2023 roku interwencji było już 587, a kontaktów ponad 38 tysięcy. Stoimy na progu nowego roku szkolnego, który jest źródłem wyzwań i stresów zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę apeluje do MEiN o szerokie informowanie dzieci i rodziców – także w szkołach – o telefonie zaufania 116 111, by dzieci i młodzież wiedzieli, że nie są sami i zawsze jest ktoś, kto słucha.
Link do apelu: Apel o dostęp do informacji o telefonie zaufania 116111
W roku szkolnym 2023/2024 do szkół będzie uczęszczać ponad 4 mln młodych ludzi, którzy w najbliższych dniach i tygodniach będą musieli odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości. Z okresu wakacyjnego powracają do rutyny, nauki, która nie zawsze jest bezproblemowa, i konfrontacji z grupą rówieśniczą, która może być źródłem radości, ale też stresu. Według danych z raportu Dzieci się liczą Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę aż 57% dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej. Dorośli powinni pomóc dzieciom i młodzieży radzić sobie z tymi sytuacjami nie tylko przez wspieranie, ale też dostarczanie im narzędzi takich jak m.in. informacja o telefonie zaufania.
Każde dziecko niezależnie od tego, z jakim problemem się mierzy, ma prawo otrzymać wsparcie, a my dorośli mamy obowiązek to wsparcie zapewnić. Obowiązek szkolny dotyczy ponad 4 milionów młodych ludzi, a szkoła to miejsce, gdzie wiedza i informacje docierają do nich wszystkich, nawet tych, których domy rodzinne nie zapewniają wystarczającej pomocy. Tym bardziej istotne jest, żeby to właśnie w szkołach dzieci i młodzież dostawali informacje o telefonie zaufania 116 111, tak aby dotrzeć do wszystkich, dać nadzieję i szansę na rozmowę każdemu bez wyjątku. Młodzi ludzie nie mogą zostać ze swoimi trudnościami i smutkiem sami, liczymy więc, że nasz apel dotrze do MEiN i wiedza o telefonie będzie dostępna dla każdego ucznia – mówi Renata Szredzińska, członkini zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Czasem łatwiej dzieciom porozmawiać z kimś, kogo nie znają, więc dzwonią do telefonu zaufania. Jednak niezależnie od możliwości, jakie daje rozmowa w telefonie zaufania, ważne jest, żeby wszyscy dorośli mieli świadomość, że początek roku szkolnego to trudny czas dla ich dzieci. Dlatego warto słuchać i pomóc uczniom. Jeśli nie wiesz jak, poniżej kilka rad, które sprawią, że początek roku stanie się nieco łatwiejszy:
- Zaplanuj rozmowę z dzieckiem o tym, co je czeka w szkole.
- Zapytaj o to, na co czeka, z czego cieszy się w związku z pójściem do szkoły, oraz czy jest coś, co go/ją martwi lub stresuje.
- Jeśli zmienią się nauczyciele, sale lub zabraknie ulubionego kolegi lub koleżanki, porozmawiaj z dzieckiem o jego obawach i uczuciach związanych ze zmianami.
- Pomóż dziecku we wdrożeniu się do szkolnej rutyny. Zakup dodatkowych przyborów zaplanuj tak, by na początku nowego roku szkolnego panowało jak najmniej chaosu.
- Zaproponuj szkolny rytm dnia. Wytłumacz dziecku, że podobnie jak ty, ma ono swoje obowiązki – chodzenie do szkoły, odrabianie lekcji, zajęcia pozalekcyjne, dbanie o porządek w pokoju itp. Pomóż dziecku zorganizować czas w ciągu dnia, nie zapominajcie o czasie na wspólną zabawę, odpoczynek czy relaks.
- Pamiętaj, że i nam dorosłym jest trudno wrócić do codziennych obowiązków po czasie błogiego wakacyjnego odpoczynku.
***
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od blisko 15 lat prowadzi 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linię tę w 2008 roku powołało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach zobowiązań Polski wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej. Decyzją MSWiA i Urzędu ds. Komunikacji Elektronicznej prowadzenie telefonu powierzono Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Gdy telefon był dofinansowany ze środków MSWiA (do 2021 roku, z przerwą w latach 2017-2019), ministerstwo kontrolowało jego działanie, sprawdzało zasady funkcjonowania, kwalifikacje personelu. Nigdy nie zgłosiło żadnych zastrzeżeń.