Powrót do szkoły – powrót do stresów

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

5249 – tyle razy tylko w sierpniu dzieci i młodzież kontaktowali się z telefonem zaufania 116 111 prowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. W tym samym okresie konsultanci i konsultantki podjęli 60 interwencji ratujących zdrowie i życie. Dzieci i młodzież rozmawiali najczęściej o zdrowiu psychicznym i relacjach rówieśniczych. Od początku 2023 roku interwencji było już 587, a kontaktów ponad 38 tysięcy. Stoimy na progu nowego roku szkolnego, który jest źródłem wyzwań i stresów zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę apeluje do MEiN o szerokie informowanie dzieci i rodziców – także w szkołach – o telefonie zaufania 116 111, by dzieci i młodzież wiedzieli, że nie są sami i zawsze jest ktoś, kto słucha.

Link do apelu: Apel o dostęp do informacji o telefonie zaufania 116111

W roku szkolnym 2023/2024 do szkół będzie uczęszczać ponad 4 mln młodych ludzi, którzy w najbliższych dniach i tygodniach będą musieli odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości. Z okresu wakacyjnego powracają do rutyny, nauki, która nie zawsze jest bezproblemowa, i konfrontacji z grupą rówieśniczą, która może być źródłem radości, ale też stresu. Według danych z raportu Dzieci się liczą Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę aż 57% dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej. Dorośli powinni pomóc dzieciom i młodzieży radzić sobie z tymi sytuacjami nie tylko przez wspieranie, ale też dostarczanie im narzędzi takich jak m.in. informacja o telefonie zaufania.

Każde dziecko niezależnie od tego, z jakim problemem się mierzy, ma prawo otrzymać wsparcie, a my dorośli mamy obowiązek to wsparcie zapewnić. Obowiązek szkolny dotyczy ponad 4 milionów młodych ludzi, a szkoła to miejsce, gdzie wiedza i informacje docierają do nich wszystkich, nawet tych, których domy rodzinne nie zapewniają wystarczającej pomocy. Tym bardziej istotne jest, żeby to właśnie w szkołach dzieci i młodzież dostawali informacje o telefonie zaufania 116 111, tak aby dotrzeć do wszystkich, dać nadzieję i szansę na rozmowę każdemu bez wyjątku. Młodzi ludzie nie mogą zostać ze swoimi trudnościami i smutkiem sami, liczymy więc, że nasz apel dotrze do MEiN i wiedza o telefonie będzie dostępna dla każdego ucznia – mówi Renata Szredzińska, członkini zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Czasem łatwiej dzieciom porozmawiać z kimś, kogo nie znają, więc dzwonią do telefonu zaufania. Jednak niezależnie od możliwości, jakie daje rozmowa w telefonie zaufania, ważne jest, żeby wszyscy dorośli mieli świadomość, że początek roku szkolnego to trudny czas dla ich dzieci. Dlatego warto słuchać i pomóc uczniom. Jeśli nie wiesz jak, poniżej kilka rad, które sprawią, że początek roku stanie się nieco łatwiejszy:

  1. Zaplanuj rozmowę z dzieckiem o tym, co je czeka w szkole.
  2. Zapytaj o to, na co czeka, z czego cieszy się w związku z pójściem do szkoły, oraz czy jest coś, co go/ją martwi lub stresuje.
  3. Jeśli zmienią się nauczyciele, sale lub zabraknie ulubionego kolegi lub koleżanki, porozmawiaj z dzieckiem o jego obawach i uczuciach związanych ze zmianami.
  4. Pomóż dziecku we wdrożeniu się do szkolnej rutyny. Zakup dodatkowych przyborów zaplanuj tak, by na początku nowego roku szkolnego panowało jak najmniej chaosu.
  5. Zaproponuj szkolny rytm dnia. Wytłumacz dziecku, że podobnie jak ty, ma ono swoje obowiązki – chodzenie do szkoły, odrabianie lekcji, zajęcia pozalekcyjne, dbanie o porządek w pokoju itp. Pomóż dziecku zorganizować czas w ciągu dnia, nie zapominajcie o czasie na wspólną zabawę, odpoczynek czy relaks.
  6. Pamiętaj, że i nam dorosłym jest trudno wrócić do codziennych obowiązków po czasie błogiego wakacyjnego odpoczynku.

***

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od blisko 15 lat prowadzi 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linię tę w 2008 roku powołało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach zobowiązań Polski wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej. Decyzją MSWiA i Urzędu ds. Komunikacji Elektronicznej prowadzenie telefonu powierzono Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Gdy telefon był dofinansowany ze środków MSWiA (do 2021 roku, z przerwą w latach 2017-2019), ministerstwo kontrolowało jego działanie, sprawdzało zasady funkcjonowania, kwalifikacje personelu. Nigdy nie zgłosiło żadnych zastrzeżeń.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie