Więcej portali edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieWe współczesnym świecie edukacja nieformalna decyduje nieraz o życiowym sukcesie lub porażce. Nie wystarczy to, czego uczymy się w szkołach i na uczelniach - zbyt często przekazywane podczas zajęć wiedza i umiejętności są zbyt oderwane od rzeczywistości pędzącego naprzód świata. Powinniśmy więc sami dbać o uzupełnianie edukacyjnych braków, i to od najwcześniejszych lat.
 
Wczoraj odbyła się premiera nowego edukacyjnego serwisu internetowego www.uniwersytetdzieci.pl. Jest on kolejnym krokiem rozwoju inicjatywy edukacyjnej, która już zdobyła zainteresowanie wielu najmłodszych uczniów – Uniwersytetu Dzieci. Jego organizatorzy postanowili zsumować dotychczasowe doświadczenia i konsultacje z uczestnikami dziecięcych studiów i zamierzają rozwinąć interaktywną witrynę, która będzie potrafiła zaspokajać u dzieci ciekawość świata.

„Istotą twórczego życia naukowego jest wymiana myśli.” – mówi Agata Wilam, założycielka Uniwersytetu Dzieci. „W obecnych czasach największym medium wymiany myśli jest internet, który szybko dostarcza wiedzy na każdy temat. Trzeba tylko wiedzieć, czego się szuka. Łatwość komunikacji, powszechność dostępu do informacji demokratyzuje swiat życia umysłowego i obniża granicę wiekową. W dzisiejszym świecie nie można pominąć internetu, także w sferze edukacji.”

W nowym portalu jego użytkownicy będą mogli zakładać kluby naukowe, dzielić się swoją wiedzą, dyskutować na forach. Za pomocą mechanizmu sondy można będzie badać opinie rówieśników na różne tematy. W części rozrywkowej można będzie nie tylko rozwiązywać krzyżówki i quizy, ale i samemu je tworzyć. Duża wagę położono na przejrzystość oraz intuicyjną nawigację serwisu.

„Portal Uniwersytetu Dzieci uczy obchodzić się z informacją: wyszukiwać, selekcjonować, opracowywać.” – wyjaśnia Agata Wilam. „Jest przygotowany w taki sposób, by już 7-letnie dzieci potrafiły aktywnie i bezpiecznie z niego korzystać edytując tekst, dołaczając zdjęcia, tworząc aktywne linki i komunikując się z innymi dziećmi. Umiejetność korzystania z komputera i internetu obecnie jest niemal tak podstawowa, jak czytanie i pisanie. Edukacyjny portal Uniwersytetu Dzieci jest takim zeszytem ćwiczeń, poprzez który dzieci mogą nauczyć się prawidłowych nawyków w cyfrowym świecie”.

Organizatorzy portalu z krakowskiej fundacji Paideia postawili na dostępność jego zasobów - ma on charakter otwarty, zaś dostęp do niego mają wszystkie dzieci (nie tylko najmłodsi studenci Uniwersytetu z trzech ośrodków – Krakowa, Warszawy i Wrocławia), co będzie mieć znaczenie w przypadku mieszkańców małych miejscowości, w których Internet jest jedyną drogą do korzystania z nowoczesnej edukacji.

Symboliczna jest data startu krakowskiego portalu. Zainteresowanie Polaków edukacją (własną i własnych dzieci) jeszcze ciągle jest niewielkie, jak wynika z różnych badań. Nie ma świadomości, że w społeczeństwie wiedzy, do jakiego zmierzamy, edukacja (przez całe życie) jest głównym czynnikiem decydującym o być albo nie być na rynku pracy. Internet jest jednym z najlepszych i najlepiej dostępnych nośników wiedzy. Dlatego trudno zrozumieć, dlaczego tak mało mamy w Polsce dobrych serwisów edukacyjnych. Niejednokrotnie gdy porównujemy w Edunews.pl edukacyjne osiągnięcia w Internecie polskie z angielskimi czy amerykańskimi, wypadamy bardzo, bardzo blado. Stokroć wolałbym, aby zamiast organizować 14 października uroczyste akademie i apele, uruchamiać lokalne i ponadlokalne, małe i duże portale edukacyjne. Mogłyby to być „żywe” pomniki wspierających ich nauczycieli, w których o wiele łatwiej i częściej możnaby wyrażać im wdzięczność za ich ciężką pracę.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie