Ekran 2.0 dla szkół ponadgimnazjalnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pakiet lekcji filmowych EKRAN 2.0, opracowany przez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym od 26 marca można znaleźć w sieci. Multimedialny pakiet edukacyjny przeznaczony dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce dostępny będzie po zalogowaniu, równolegle na stronach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (NHEF) oraz w edukacyjnej bibliotece multimedialnej NINATEKA EDU.sxc.hu

W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej wydały bezpłatny zestaw materiałów dydaktycznych dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych  w formie książki i płyty DVD. Pozytywne recenzje i ogromne zainteresowanie skłoniły organizatorów do stworzenia wersji online. Od końca marca pakiet będzie dostępny w sieci.  

W skład zestawu wchodzą scenariusze lekcji, prezentacje multimedialne wraz z fragmentami filmów ilustrującymi tematy poruszane w EKRAN 2.0. Rozszerzona wersja materiałów dydaktycznych, stworzona przez ekspertów w dziedzinie filmu i edukacji filmowej obejmuje zagadnienia m.in.: struktury i narracji filmowej, zniekształceń rzeczywistości w obrazie filmowym, filmu jako źródła historycznego czy pojęcia audiowizualności. W oparciu o EKRAN 2.0 można poprowadzić zajęcia języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie czy godziny wychowawczej.

Scenariusze lekcji odwołują się do przykładów  filmowych i literackich. I tak m.in. zagadnienie „związków literatury i dzieła filmowego” nawiązuje do filmu Magdaleny Piekorz Pręgi i książki Wojciecha Kuczoka Gnój, z kolei temat „język filmu i specyfika filmowych środków wyrazu” do Miasta Boga Fernando Meirellesa i Sanatorium pod Klepsydrą Jerzego Hasa oraz źródeł literackich: powieści Miasto i psy Mario Vargasa Llosy i Trzech sióstr Antona Czechowa.  

Wszystkie tematy poruszane w scenariuszach korespondują z podstawą programową, a każdy element lekcji został rozpisany, umożliwiając sprawne przeprowadzenie zajęć w wyznaczonym czasie. Pakiet był przygotowany we współpracy z nauczycielami szkół ponadgimnazjalnych, praktykami edukacji, którzy proponują różnorodne i atrakcyjne formy pracy z młodzieżą, inicjują kontakt z ambitnym kinem, a także zaszczepiają w uczniach pasję do filmu. Przy pomocy elektronicznych zestawów nauczyciele wcielą się w rolę mentora oraz przewodnika po świecie sztuki filmowej. Zapoznają młodzież szkolną m.in. z rodzajami i gatunkami filmowymi, z zagadnieniami: przełamywania tych konwencji we współczesnym kinie, subiektywności przekazów dokumentalnych, a także z kolejnymi etapami powstawania filmu.

EKRAN 2.0 po premierze stanie się częścią edukacyjnej multimedialnej biblioteki Narodowego Instytutu Audiowizualnego, NINATEKI EDU, pierwszego w Polsce portalu dotyczącego kultury tworzonego z myślą o uczniach i nauczycielach.

W NINATECE EDU znajdują się filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, wywiady, animacje, filmy eksperymentalne, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne. To jednocześnie inspirujące narzędzie poszerzające kompetencje medialne i wprowadzające do szkół elementy edukacji audiowizualnej. Po marcowej odsłonie pakietu dla licealistów do Internetu trafią również materiały dydaktyczne przeznaczone dla nauczycieli gimnazjów.  

Premiera EKRANU 2.0 dla gimnazjalistów odbędzie się 17 kwietnia w Kinie Muranów w Warszawie. Wtedy też specjaliści w dziedzinie edukacji medialnej zaprezentują oba pakiety i dyskusję na temat: „Granice cyfryzacji w szkołach”. W wydarzeniu wezmą udział edukatorzy filmowcy, nauczyciele i uczniowie.
 
Więcej informacji na: www.nina.gov.pl oraz www.nhef.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie