Sezon ogórkowy

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sezon ogórkowy jest latem. Jest to sezon na robienie ogórków w słoikach, czyli na zamykanie w nich lata. Nie wiem, czy lato lubi być zamykane, ale otwierane zimą z radością rozsyła swoje korniszonowe zapachy po całym domu. Taki sezon ogórkowy lubię bardzo...

Sezon ogórkowy jest jeszcze w dziennikarstwie. Letnie wyszukiwanie tematów z serii – pomidor chciał ją zabić. Bo latem zwykle nic ciekawego się nie dzieje i nie ma o czym pisać. Tego lata tematów dostarczył Mundial, dla nas niemal ogórkowych. No i polityka, ale ten temat do słoików nie wchodzi.

Ogórkowo na blogu

Dziś o gazecie tworzonej przez uczniów. Dzięki takiej pracy wzrosną ich kompetencje związane z pisaniem, tworzeniem.

Jeśli zaplanujemy gazetkę związaną z opracowaną lekturą, dodatkowo utrwalimy wiadomości o bohaterach, miejscu akcji, poruszanych problemach. Dodamy do tego informacje o autorze i rys historyczny epoki. Tak naprawdę gazetka może być tematycznie związana z każdą dziedziną wiedzy, nie należy rezerwować jej wyłącznie na lekcje języka polskiego.

Najlepiej żeby uczniowie pracowali nad gazetką w zespole. Dodatkowo będą doskonalić umiejętność pracy grupowej i kompetencje komunikacyjne, argumentowanie, wzajemną pomoc, koleżeńską korektę, czyli uczenie się od siebie. Uczenie się od siebie nawzajem to jedna z najlepszych metod sprzyjająca uczeniu się, zapamiętywaniu wiedzy dzięki wielokrotnemu jej powtarzaniu, czyli przetwarzaniu. Powinniśmy jak najczęściej z tej metody korzystać. Zamiast nudnego powtórzenia wiadomości z kończącego się działu, praca nad stroną gazety.

Online czy offline

Gazetę można tworzyć w sieci. Taka praca sprawdzi się ze starszymi uczniami. Platformą wykorzystującą język polski jest Junior Media.

Może być wykorzystywana do przygotowania gazety tematycznej, kwartalnika dotyczącego życia szkoły lub klasy. Portal oferuje różne szablony gazetowej strony, zawiera poradnik tworzenia, publikowania, informacje o prawie prasowym, podpowiedzi dla młodych dziennikarzy.

Warto na początku przejrzeć opublikowane gazetki szkolne i zerknąć na przykładowy scenariusz pracy z uczniami. Platforma wymaga zarejestrowania. Gdy chcesz założyć szkolną Redakcję gazetki musisz wypełnić wszystkie wymagane pola łącznie z adresem mailowym dyrektora, który otrzymując link aktywuje wasze konto na portalu.

Następnie z panelu użytkownika dodajesz nową gazetę. Wystarczy kliknąć na plus z prawej strony panelu. Po wpisaniu nazwy gazety klikasz przycisk DALEJ i decydujesz jaką wielkość ma mieć gazeta. Do druku wygodniejsza jest wersja A4. Możesz użyć szablon gotowy, lub stworzyć swój własny.

Praca na portalu jest intuicyjna, a język polski stanowi duże ułatwienie i umożliwia wykorzystanie narzędzia przez nauczycieli, którzy nie znają żadnego języka obcego.

Gazeta z szablonu

Dobrą możliwością jest praca w szablonie popularnego edytora Word. Możemy samodzielnie przygotować taki szablon dla uczniów i po wydrukowaniu poprosić ich o stworzenie przykładowej strony. Dzieci chętnie pracują indywidualnie, jest to świetne narzędzie na rozpoczęcie przygody z klasową gazetą, bo na dalszym etapie uczniowie podejmą się określonych zadań i wybiorą specjalizację. Niektórzy wolą ilustrować gazetę, inni zajmą się przygotowaniem tekstów.

Warto dzielić zadania w taki sposób, by wszyscy mieli możliwość doskonalić kompetencje związane z tworzeniem wypowiedzi pisemnych współpracując w zespole redakcyjnym.

Strony z szablonami znajdziemy pod tym linkiem.

Można z tymi szablonami pracować na zajęciach z wykorzystaniem komputerów. Uczniowie pobiorą szablon i będą pracować z nim wykorzystując edytor tekstu. Po zapisaniu pracy mogą przesłać ją na Dysk Google lub mailem na konto nauczyciela. Po wydrukowaniu strony gazety posłużą do dalszej pracy lub przygotowania wystawy.

Świetnym przykładem będzie stworzenie w zespołach gazety poświęconej wybranemu zwierzęciu. Następnie nauczyciel tworzy kartę zadań, inną dla każdego zespołu i przygotowuje ekspozycję z przygotowanych wcześniej gazet.

Uczniowie muszą zapoznać się z informacjami i znaleźć odpowiedzi na pytania. Należy pamiętać, żeby pytania były otwarte, wymagały porównania wiadomości, weryfikowania danych, wyciągania wniosków. Pytania mogą również ułożyć uczniowie, jednak wtedy najczęściej pojawią się pytania zamknięte. Taką sytuację też należy wykorzystać i znaleźć sposób na doskonalenie kompetencji dzieci.

Sezon ogórkowy w pełni. Słoiki czekają, a szablony kuszą, by zaraz stworzyć gazetę… może przepisy na lato w słoikach?

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, wieloletnia ambasadorka międzynarodowego programu eTwinning, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016, Nauczyciel Innowator 2017, w roku 2017 i 2018 na liście 100 SPRUC, Honorowy Profesor Oświaty. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie