Uczenie się poprzez dzielenie się - INSPIR@CJE 2015

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trzy lata temu z okazji pięciolecia portalu Edunews.pl zorganizowaliśmy konferencję pod tytułem INSPIR@CJE, chcąc szerzej włączyć w dyskusję o polskiej szkole tych, którzy najlepiej się na niej znają, czyli nauczycieli. Mówiliśmy wówczas, że żadne odgórne reformowanie polskiej szkoły nic nie da, i że dużo lepiej zmieniać ją od dołu. Nadal podtrzymujemy to stanowisko.

Żadna odgórnie wprowadzona reforma nie spowoduje tylu pozytywnych skutków, co oparcie się na fundamencie nauczycieli, którym się po prostu zwyczajnie chce. „Eduzmieniacze” szkolnej rzeczywistości - to jest punkt wyjścia do reformowania szkolnej rzeczywistości w każdej miejscowości. Z reguły - jeśli tylko mają wsparcie dyrekcji - mogą przyczynić się do wprowadzenia nowych metod pracy, innowacji dydaktycznych, poprawy jakości nauczania w szkole, a nawet podniesienia poziomu kompetencji dydaktycznych rady pedagogicznej.

Jesteśmy pewni, że w polskich szkołach nie brakuje wspaniałych nauczycieli. Chociaż nie zawsze są oni widoczni. Z reguły wiadomo (nie potrzeba tu Sherlocka Holmesa), żeby zobaczyć, kto się wybija w szkole, komu się chce i próbuje zmieniać rzeczywistość. Problem jednak w tym, że system wyrównuje w dół – to taka jego fundamentalna zasada – potrafi działaniami i komentarzami „życzliwych” sprowadzić takiego „orła” na ziemię, bo wywyższanie i wybijanie się jest przecież bardzo niebezpieczne dla ciała pedagogicznego… Jeszcze trzeba będzie coś zmieniać, napracować się, zerwać z rutyniarstwem, które ułatwia pracę, itp. Czy ktoś spotkał się z takimi sytuacjami w swojej szkole? To oczywiście bardzo demotywuje i sprawia, że nawet osoby energiczne tracą moc i chęć do działania. Inaczej mówiąc – wspaniali nauczyciele są w każdej szkole, ale nie w każdej mają dostatecznie dużo siły, aby oprócz walki z wszechogarniającą biurokracją systemu oświaty, marnować jeszcze energię na przepychanki w pokoju nauczycielskim.

Dziś ci „Eduzmieniacze” z polskich szkół spotykają się w Warszawie na trzeciej już konferencji – „INSPIR@CJE 2015, czyli jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą”. Prowadząc duży portal edukacyjny przyglądamy się wielu ich działaniom. Przez te trzy lata naprawdę wiele się zmieniło. Powoli przybywa w szkołach osób, którym się chce i widać coraz więcej pozytywnych efektów ich pracy w szkołach. Regularnie projekty polskich nauczycieli zdobywają nagrody i wyróżnienia w konkursach europejskich (np. eTwinning). Chcemy ich pokazywać w Edunews.pl i dlatego na naszym Facebooku uruchomiliśmy akcję ZWYKLI-NIEZWYKLI NAUCZYCIELE. Chcemy promować takie osoby, które będąc "zwyczajnymi" osobami, dzięki swojej pasji i zaangażowaniu dokonują w szkołach rzeczy "niezwykłych". Chcemy też w ten sposób przekazywać dobre wiadomości o polskich nauczycielach, a nie skupiać się tylko na tematach medialnych (i politycznych) dotyczących nauczycieli, najczęściej w negatywnym kontekście. Chcemy w Edunews.pl promować dobre wzorce, a nie tylko komentować złe praktyki, które w polskich szkołach nie powinny mieć miejsca. Zdecydowanie bowiem jest zbyt mało „dobrych wiadomości” o polskiej szkole i nauczycielach. Staramy się to zmienić. Zachęcamy do udziału w akcji - tu więcej informacji.

Wracając do samej konferencji – tegoroczne wystąpienia i dyskusje INSPIR@CJI mają na celu szersze spojrzenie na edukację szkolną i stymulowanie zmiany myślenia o edukacji i uczeniu się w świecie, w którym wokół nas wszystko się zmienia. Zwracamy uwagę na nowe zagadnienia, które do tej pory nie były przedmiotem szerszej refleksji w szkołach, m.in.: neurodydaktykę; wpływ przestrzeni edukacyjnej na uczenie się; indywidualizację nauczania; modele wykorzystania technologii edukacyjnych w celu podnoszenia jakości uczenia (się); wewnątrzszkolny system doskonalenia nauczycieli. Nie zabraknie też prezentacji nowych narzędzi TIK, które pomogą nauczycielom w organizacji nieszablonowych i interaktywnych zajęć z uczniami. Dużo miejsca poświęcimy różnym formom komunikacji w ramach społeczności szkolnej.

Z wielu badań i prognoz wynika, że powinniśmy się uczyć nowego języka: programowania. Dlatego podjęliśmy strategiczną współpracę z programem Mistrzowie Kodowania. Ten flagowy program edukacyjny Samsung Electronics Polska, realizowany we współpracy ze szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi i ponadgimnazjalnymi, ma na celu wspieranie rozwoju nowoczesnego systemu edukacji w Polsce. W program zaangażowało się już ponad 630 szkół, 1300 nauczycieli i 50 000 uczniów z całej Polski. Więcej informacji można znaleźć na www.mistrzowiekodowania.pl.

Przesłanie konferencji jest takie samo od początku: Inspirujmy i dzielmy się wiedzą (nie tylko dziś), podchwytujmy od siebie sprawdzone metody nauczania – przyniesie to korzyść nie tylko szkole jako instytucji, ale i całemu społeczeństwu. Jest to swoista forma uczenia się przez dzielenie się, która naszym zdaniem jest jedną z najlepszych metod promowania i stosowania nowoczesnej edukacji w polskich szkołach.

Zapraszamy na łamy Edunews.pl do oglądania wystąpień z konferencji INSPIR@CJE 2015 – będziemy je sukcesywnie publikować przez całe wakacje.

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

Filmowe relacje z wystąpień Inspir@cji 2015 zamieszczone będą w YouTube – już teraz można w nim znaleźć ponad 180 filmów i prezentacji dotyczących edukacji szkolnej.

W sieciach społecznościowych można znaleźć wiele informacji poświęconych konferencji – hasztag: #Inspiracje2015

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie