Edutainment na świecie (1): The Archers

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentSaga rodziny Archers'ów znana jest najlepiej w świecie anglosaskim. To jeden z najważniejszych seriali radiowych, który na antenie BBC gości "od wieków", bawiąc i edukując kolejne pokolenia. Zdaniem badaczy Edutainment to najstarszy program tego typu na świecie. Pierwsze eksperymentalne odcinki programu, BBC nadało w Wielkiej Brytanii w 1950 roku.

 

Ówczesny producent programu Godfrey Baseley pracował w BBC nad programami informacyjnymi dla farmerów i postanowił spróbować nowej metody – słuchowiska. Miał on nadzieję, że farmerzy będą nie tylko słuchać audycji, ale również uczyć się nowoczesnych metod gospodarowania na roli, o których rozmawiali bohaterowie słuchowiska.

edutainment

„The Archers” to w gruncie rzeczy wielka saga rodzinna fikcyjnych bohaterów mieszkających w niewielkim miasteczku Ambridge. Na stronie internetowej słuchowiska można znaleźć pełną genealogię rodziny Archers, jak również wszystkie informacje o kolejach losów bohaterów audycji. Są tam też dostępne audycje i ich streszczenia, wywiady z aktorami, nieoficjalne informacje z planu nagrań, quizy, pocztówki i e-kartki z Cambridge i wiele innych materiałów.

Program emitowany jest bez przerwy od 1 stycznia 1951 r. i ciągle cieszy się olbrzymią popularnością wśród słuchaczy. Współtworzą go kolejne pokolenia aktorów i radiowców, a w Internecie powstają społeczności osób „uzależnionych” od serialu.

Aż do 1972 roku audycja miała typowo edukacyjny charakter, pogłębiający wiedzę farmerów na temat gospodarki i społeczeństwa. W kolejne odcinki wplecione były wątki, które pozwalały wielu osobom lepiej uprawiać rolę i rozwijać swoje gospodarstwa.

Słuchowisko nadaje dziś Program 4 BBC, ale obecnie jest to w większym stopniu audycja o charakterze rozrywkowym, choć i tak z dużym ładunkiem treści dotyczące życia mieszkańców terenów wiejskich. Scenariusz słuchowiska często nawiązuje do aktualnych wydarzeń w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym Wielkiej Brytanii, co daje praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju akcji.

Warto dodać, że sukces radiowy „The Archers” przyczynił się także do powstania polskich słuchowisk takich jak „Matysiakowie”, czy „W Jezioranach” na antenie Polskiego Radia, nie mówiąc już o "Motelu w pół drogi".

edutainment

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie