Edutainment na świecie (5): The Cost of Cool

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentAmerykańscy nastolatkowie wydają na konsumpcję 150 mld dolarów rocznie. Film "The Cost of Cool: Youth Consumption and the Environment" ukazuje młodych ludzi zastanawiających się, co to znaczy “być cool” oraz uświadamia, jak konsumpcja wpływa na ich życie oraz na środowisko naturalne. Stara się odpowiedzieć na pytanie, ile płacimy za styl życia.

 

Ten 26-minutowy film jest jednym z przykładów prostych działań Edutainment, które starają się pogłębić świadomość obywatelską i ekologiczną młodych Amerykanów. Skupia się na problemie nadmiernej konsumpcji i jej wpływie na środowisko naturalne. Autorzy filmu podeszli do tego problemu od strony praktycznej. Skoncentrowali swoją uwagę na przedmiotach użytku codziennego, od T-shirt’ów do Sneakers’ów i pokazali, jak proces produkcji tych przedmiotów wpływa na światowe zasoby naturalne.

 

Koszt konsumenta ponoszony przy zakupie każdej z rzeczy, porównywany jest z rzeczywistym kosztem po stronie środowiska, dając tym samym możliwość bilansu kosztów i korzyści oraz poznania rzeczywistego wpływu nadmiernej konsumpcji na nasza planetę. Film zwraca młodym ludziom uwagę na siłę reklamy, która wykorzystując media, oddziałuje na nas od najmłodszych lat i zachęca nieustannie do kupowania.

 

Wypowiedzi bohaterów filmu wskazują, że młodzi ludzie przyzwyczajeni do swoich nawyków konsumpcyjnych są zazwyczaj przekonani, że nie potrzebują wiele wiedzieć o rzeczach, które kupują.


Film odpowiada im, że nie musimy wcale poddawać się reżimowi reklamy, że możemy kształtować w sobie racjonalne postawy i cieszyć się zrównoważonym, wysokiej jakości życiem, nie koncentrując się wyłącznie na chęci posiadania i konsumpcji.

 

Video zostało pomyślane jako narzędzie edukacyjne do wykorzystania w szkołach średnich i jest rekomendowane dla nauczycieli przez ośrodki akademickie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Z myślą o nich przygotowano również przewodnik, aby nauczyciel mógł łatwo poprowadzić lekcję na temat zjawiska konsumpcji i skłonić młodzież do dyskusji.

 

edutainmentProducentem filmu jest Population Communications International (PCI) we współpracy z Cognizant Media Production. PCI jest organizacją non-profit, której celem jest produkcja i realizacja programów Edutainment w różnych częściach świata. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem są seriale radiowe (opery mydlane), poprzez które PCI zachęca ludzi do bardziej racjonalnych decyzji życiowych, które prowadzą do stabilnego rozwoju osobistego i zawodowego. „Misją PCI jest jakość życia” – mówi David. J. Andrews, były prezes PCI. “Zwracamy uwagę na wpływ konsumpcji na środowisko naturalne, i jesteśmy przekonani, że film Cost of Cool będzie mieć w tym zakresie znaczący wpływ na postawy młodzieży”.

 

Producenci filmu zauważają, że shopping stał się dziś prawdziwym sportem amerykańskiej młodzieży. Badania postaw konsumenckich wskazują, że 92% dziewcząt preferuje robienie zakupów od czegokolwiek innego, gdyż uważają, że to jest najlepszy sposób spędzania wolnego czasu.

 

Film stawia młodym Amerykanom ważne pytania o ich prawdziwe cele życiowe. Uświadamia, że ograniczenie konsumpcji nie powoduje uszczerbku dla ich sytuacji życiowej, a dodatkowo przyczynia się do poprawy środowiska naturalnego, jeśli każdy z nas ogranicza swoją konsumpcję.

 

Cost of Cool zdobył w 2001 roku Nagrodę Główną w konkursie Cine Golden Eagle Award. Dotarł również do finału konkursu dla najlepszych publikacji edukacyjnych. Trailer filmu można obejrzeć na stronie dystrybutora filmu.

 

Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie