Edutainment na świecie (6): Tinka Tinka Sukh

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentTinka Tinka Sukh (Małymi krokami w lepsze życie) - opowiadający o społeczności farmerów w północnych Indiach - jest przykładem serialu radiowego Edutainment, który odniósł olbrzymi sukces w Indiach, wpływając efektywnie na zmianę postaw społecznych w zakresie dyskryminacji kobiet oraz stosunku do osób chorych na AIDS.

 

Przygotowany wspólnie z Population Communications International (PCI) program emitowany był w 27 rozgłośniach regionalnych przez All India Radio (AIR) w latach 1996-1997 przez kolejne 52 tygodnie, po dwa odcinki w każdym tygodniu. Program przygotowano w języku hindi, a każdy odcinek trwał 20 minut.

 

Pierwszoplanowe role w programie odgrywały członkowie dwóch rodzin, reprezentujących dwie diametralnie różne filozofie życiowe. Główni bohaterowie - rodzina Chaudhri – prezentowała otwarte i nowoczesne postawy społeczne, przejawiające się przede wszystkim w tolerancji i respektowaniu równości płci, wzmacnianiu praw kobiet w życiu społeczności, zwalczaniu popularnych w Indiach prób wyłudzania wiana zamężnych kobiet (ang. anti-dowry) i budowaniu odpowiedzialnych postaw obywatelskich. Ich przeciwstawieniem była rodzina Chacha, skrajnie tradycjonalistyczna, patriarchalna i skonfliktowana z innymi członkami społeczności. Ważną rolę w programie odgrywała również postać, która zachorowała na AIDS, dzięki czemu program mógł promować wiele wątków zdrowotnych.

 

Wykorzystując prosty mechanizm przeciwstawienia odmiennych postaw i zachowań organizatorzy programu mieli możliwość ukazywania negatywnych konsekwencji istniejącej w społeczności wiejskiej nietolerancji i dyskryminacji oraz promowania tych postaw, które przyczyniały się do poprawy jakości życia mieszkańców.

 

W programie wykorzystano również elementy muzyczne. Jeden z ważniejszych kompozytorów Bollywood skomponował specjalnie dla serialu muzykę, a piosenki w audycji śpiewali popularni piosenkarze hinduscy. Dodatkowo na koniec każdego z odcinka muzyczny dwuwiersz podkreślał jeszcze główny przekaz audycji. Muzyka, obok dobrego scenariusza i świetnych ról aktorów, przyczyniła się do popularności programu, którego średnia słuchalność wyniosła 40 milionów osób.

 

W programie wykorzystano również element interakcji ze słuchaczami – zapraszając ich jeszcze przed emisją serialu do przysyłania swoich pomysłów i komentarzy pod kątem planowanego scenariusza. Do radia nadesłano około 150 tysięcy listów, a wiele wątków i pytań zostało wykorzystanych już w trakcie emisji programu. Dla aktywnych słuchaczy przewidziane były nagrody, dzięki czemu przez cały czas emisji programu do AIR przysyłano odpowiedzi na pytania konkursowe.

 

W 1999 roku zespół badawczy z Uniwersytetu Ohio przeprowadził ewaluację programu w oparciu o badanie jakościowe na próbie 237 listów od słuchaczy oraz wizyty studyjnej w jednej z miejscowości, której słuchacze w trakcie programu przejawiali bardzo wysoką aktywność. Dla 40% badanych program skłaniał ich do rozmów z innymi członkami społeczności na tematy poruszane w audycji, 59% uznało, że wysyłając listy do redakcji programu faktycznie pomagali jego bohaterom, a 81% miało uczucie, że bohaterowie programu są ich bliskimi przyjaciółmi. Najbardziej dobitny przykład skuteczności programu przyszedł z wioski Lutsaan, w której w trakcie trwania audycji jej mieszkańcy stworzyli specjalną grupę osób mającą przeciwdziałać praktyce okupowania wianem przyjęcia żony do rodziny męża i zaczęli zbierać środki na budowę szkoły.

 

Sukces Tinka Tinka Sukh przyczynił się do powstania kolejnych czterech podobnych audycji w AIR.

 

Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie