Parki rozrywki jako przestrzenie Edutainment

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentEdukacja poprzez zabawę sprzyja rozwojowi dzieci i młodzieży. Od ponad dekady w Stanach Zjednoczonych popularne są tzw. Edutainment Center, czyli parki rozrywki, w których to dzieci odgrywają główne role, a dorośli mogą się tylko popatrzeć. Chłopiec marzy, żeby być strażakiem – proszę bardzo. Dziewczynka chce być panią doktor – nie ma sprawy, zapraszamy.

Psychologowie już dawno temu udowodnili, że zabawa ma istotny wpływ na rozwój emocjonalny i intelektualny dzieci. Zabawa zajmuje tak znaczną część życia dziecka, że dorośli często nie doceniają jej znaczenia. Tymczasem dzieci na etapie przedszkolnym (do 7 roku życia) poprzez zabawę wiele się uczą o relacjach społecznych, zwłaszcza gdy odgrywają określone role osób dorosłych z najbliższego otoczenia. Mogą w ten sposób realizować swoje marzenia o byciu kimś ważnym.

Parki Edutainment są ośrodkami edukacyjnymi, w których nawet najbardziej nieśmiałe dziecko może stać się Kimś. Pierwsze - PlaySpace - powstało w Raleigh w stanie Północnej Karoliny w 1994 roku. Jest to swoista placówka muzealna dedykowana edukacji i rozwojowi dzieci poprzez osobiście wymyślane, kreatywne i interaktywne zabawy. Przeznaczona jest dla dzieci od 1 do 7 roku życia, choć centrum odwiedzają również i starsze dzieci. Każdy z elementów parku dopracowano tak, aby dziecko poznało, czym się charakteryzuje dane miejsce – jest tu bank, w którym dziecko może otrzymać pieniądze, jest pracownia artystyczna, w której dziecko może samo stworzyć arcydzieło, jest kawiarnia, zamek, plac budowy, wóz strażacki (który przyjechał gasić właśnie pożar), samochód, który można zatankować, szpital, teatrzyk kukiełkowy, dworzec i pociąg, a nawet zbiornik z wodą, w którym można poeksperymentować z powodziami, zatopieniami i osuszaniem.

Z kolei Wannado City w Sawgrass Mills na Florydzie zbudowane zostało z myślą nie tylko o dzieciach, ale i młodzieży (2-14 lat). Z jednej strony oferta parku odpowiada na zapotrzebowanie – pytając młodych uczestników kim chcieliby być, z drugiej stawia również pytania, czego chcieliby się dowiedzieć. Pomocą służy zespół edukatorów, gotowych wyjaśnić niemal każdą zagwostkę w głowie młodego człowieka. Zabawa miesza się tu z rzeczywistością. Młodzi strażacy naprawdę gaszą pożar używając do tego prawdziwych strażackich sikawek. W studiu filmowym naprawdę powstaje film z udziałem najmłodszych gwiazd, a o wszystkim mogą napisać lub opowiedzieć przed kamerą młodzi dziennikarze.

edutainment 

Zresztą, sami zobaczcie – oto akcja prosto z Wannado City:

Tylko w samych Stanach Zjednoczonych powstało już około 300 muzeów, które starają się edukować poprzez różne formy zabawy. Podobny kierunek myślenia prezentują europejskie ośrodki, na czele z londyńskimi Museum of Natural History i Science Museum.

Edutainment Center nie są zamykane wyłącznie w budynkach. Coraz częściej włącza się do nich również otwarte przestrzenie, żeby wykorzystać możliwości, jakie stwarzają otwarte przestrzenie. Przykładem takiego parku jest Bamboola, położona na 28 tysiącach metrów kw. w Dolinie Krzemowej w Kalifornii, albo niewiele mniejszy LouLou Al Dugong otwarty pod koniec maja 2007 r. w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

edutainmentTen ostatni, jak to ostatnio bywa w przypadku obiektów budowanych w Dubaju, zaskakuje nowatorskim podejściem do edukacji. Jak przyznają jego twórcy, koncepcja Edutainment osiągnęła tu zupełnie nowy poziom. Centrum nadal uczy przez zabawę, ale uczy dodatkowo z poszanowaniem i zrozumieniem różnorodnych kultur i wartości, a także z uwzględnieniem tematyki ekologicznej i edukacji samych rodziców.

Program zabawy w LouLou Al. Dugong nasycony jest opowieściami oraz wydarzeniami, które przekazują dzieciom wartości ekologiczne, a część wpływów z opłat jest przeznaczonych na ochronę gatunków zagrożonych wyginięciem, w tym żyjącego w wodach Zatoki Perskiej morskiego ssaka diugonia. Powstał również dziecięcy klub Eco-Rangers. Centrum szanuje również różnice kulturowe i dlatego w dni robocze wstęp do centrum mają wyłącznie kobiety i dzieci, ponieważ wówczas centrum zamienia się w klub dla matek i niań, a z myślą o ich edukacji organizowane są różnego rodzaju wydarzenia. Dzieci uczą się także czynności typowych tylko dla poszczególnych kultur, na przykład używania henny, łowienia ryb z arabskiej łodzi dhow, gotowania potraw arabskich czy indyjskich.

W Polsce również staramy się wykorzystać elementy Edutainment w tego typu obiektach. Tak jest w Parku Jurajskim w Bałtowie, a podobna myśl przyświeca twórcom warszawskiego Centrum Kopernik, gdzie dzieci i młodzież będą mogli własnoręcznie doświadczyć działania praw nauki.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie