Edutainment - przedsiębiorczość - ekonomia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edutainment to najkrócej ujmując połączenie edukacji i rozrywki. Celem tych działań jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Chociaż historia nowoczesnego Edutainment liczy sobie nieco ponad 50 lat, w Polsce ta metoda nauczania stosowana jest jeszcze w nieznacznym stopniu. Dlatego warto pokazywać, w jaki sposób można ją wykorzystać.

 


Rozwój technologii informacyjnych, coraz mocniejsze komputery i telefony komórkowe, rozwój mediów elektronicznych i pojawienie się nowych mediów opartych o filozofię Web 2.0 (a niedługo i Web 3.0) mają istotny wpływ na cały system edukacji, w tym i na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i edukację ekonomiczną. Pojawienie się w naszych domach i pracy Internetu, telefonów komórkowych, telewizji cyfrowej, nieuchronnie zmienia sposób komunikowania się, a przez to również sposób uczenia się. Współczesny świat wymaga kształtowania umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i przetwarzania informacji.

 

Edukacja szkolna w XXI wieku będzie prawdopodobnie tylko jedną z wielu form edukacji. Już obecnie większe znaczenie w edukacji mają procesy edukacji nieformalnej (przez całe życie, na wszystkich etapach kształcenia). Ciężar dostarczania wiedzy i informacji jest przenoszony poza mury szkoły i spoczywa przede wszystkim na mediach i różnych projektach edukacji nieformalnej, także dziejących się w bezpośrednim otoczeniu szkoły. Na świecie ten trend już jest zauważalny. Coraz częściej z pomocy mediów korzystają nauczyciele i wykładowcy, próbując tworzyć i rozwijać nowe kanały komunikacji i edukacji swoich studentów. Coraz częściej lekcja czy wykład przestaje być główną formą prowadzenia zajęć, a większego znaczenia nabierają różnego rodzaju formy edukacji z wykorzystaniem materiałów filmowych, multimedialnych i nagrań dźwiękowych.

 

W tym świetle warto zwrócić uwagę na Edutainment. Jest to narzędzie edukacji powszechnej i trafiające do wielkiej grupy odbiorców dzięki wykorzystaniu jednocześnie kilku kanałów komunikacji. Doświadczenia światowe z zastosowaniem Edutainment wskazują na wysoką skuteczność tej formy edukacji w oddziaływaniu na zmianę poglądów i postaw społecznych. Dlatego jeżeli mówimy o kształtowaniu postaw przedsiębiorczych czy edukacji ekonomicznej, Edutainment powinien być uwzględniony w katalogu prowadzonych działań przez uczelnie, instytucje publiczne, media i inne organizacje działające w obszarze edukacji.

 

Więcej na temat tej metody w zakładce Edutainment.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie