Edutainment to najkrócej ujmując połączenie edukacji i rozrywki. Celem tych działań jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Chociaż historia nowoczesnego Edutainment liczy sobie nieco ponad 50 lat, w Polsce ta metoda nauczania stosowana jest jeszcze w nieznacznym stopniu. Dlatego warto pokazywać, w jaki sposób można ją wykorzystać.
Rozwój technologii informacyjnych, coraz mocniejsze komputery i telefony komórkowe, rozwój mediów elektronicznych i pojawienie się nowych mediów opartych o filozofię Web 2.0 (a niedługo i Web 3.0) mają istotny wpływ na cały system edukacji, w tym i na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i edukację ekonomiczną. Pojawienie się w naszych domach i pracy Internetu, telefonów komórkowych, telewizji cyfrowej, nieuchronnie zmienia sposób komunikowania się, a przez to również sposób uczenia się. Współczesny świat wymaga kształtowania umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i przetwarzania informacji.
Edukacja szkolna w XXI wieku będzie prawdopodobnie tylko jedną z wielu form edukacji. Już obecnie większe znaczenie w edukacji mają procesy edukacji nieformalnej (przez całe życie, na wszystkich etapach kształcenia). Ciężar dostarczania wiedzy i informacji jest przenoszony poza mury szkoły i spoczywa przede wszystkim na mediach i różnych projektach edukacji nieformalnej, także dziejących się w bezpośrednim otoczeniu szkoły. Na świecie ten trend już jest zauważalny. Coraz częściej z pomocy mediów korzystają nauczyciele i wykładowcy, próbując tworzyć i rozwijać nowe kanały komunikacji i edukacji swoich studentów. Coraz częściej lekcja czy wykład przestaje być główną formą prowadzenia zajęć, a większego znaczenia nabierają różnego rodzaju formy edukacji z wykorzystaniem materiałów filmowych, multimedialnych i nagrań dźwiękowych.
W tym świetle warto zwrócić uwagę na Edutainment. Jest to narzędzie edukacji powszechnej i trafiające do wielkiej grupy odbiorców dzięki wykorzystaniu jednocześnie kilku kanałów komunikacji. Doświadczenia światowe z zastosowaniem Edutainment wskazują na wysoką skuteczność tej formy edukacji w oddziaływaniu na zmianę poglądów i postaw społecznych. Dlatego jeżeli mówimy o kształtowaniu postaw przedsiębiorczych czy edukacji ekonomicznej, Edutainment powinien być uwzględniony w katalogu prowadzonych działań przez uczelnie, instytucje publiczne, media i inne organizacje działające w obszarze edukacji.
Więcej na temat tej metody w zakładce Edutainment.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)