Co z tym telefonem komórkowym w szkole?

fot. Marcin Paks

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem codziennego życia nastolatków. Dla ucznia jest to nie tylko pierwsze prywatne urządzenie do wymiany informacji, ale i jeden z głównych kanałów dostępu do wiedzy oraz atrakcyjne narzędzie wykorzystywane w edukacji. Nauczyciele szkół prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu wykorzystują tę technologię w pomysłowy sposób, konstruktywnie włączając telefon komórkowy w zajęcia edukacyjne. W szkołach Fundacji uzgodniono jednak z rodzicami i wprowadzono szczególne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas lekcji i przerw.

Zdaniem wielu pedagogów nie powinno się uciekać od kreatywnego wykorzystania telefonu komórkowego w szkole do celów edukacyjnych. Nadal może on być używany jako narzędzie dydaktyczne za zgodą i według koncepcji nauczyciela. Z drugiej strony, telefon w kieszeni ucznia podczas lekcji - nawet z wyłączonym dźwiękiem - może rozpraszać uwagę. Nieustannie kusi, by sprawdzić, czy nie otrzymało się ważnej wiadomości. Uczeń przenosi się myślami poza tematykę lekcji. Taka sytuacja utrudnia pracę nauczyciela i przeszkadza innym uczniom. To powszechnie spotykane zjawisko musiało poddać się pewnym ograniczeniom. W ostatnich latach w szkolnych regulaminach przybywa zakazów dotyczących korzystania z telefonów.

Uczniów szkół Fundacji Edukacji Międzynarodowej również obowiązuje „komórkowy savoir vivre”. Zgodnie z Kodeksem Ucznia są zobowiązani do wyłączania i schowania telefonu komórkowego lub innego sprzętu elektronicznego przed rozpoczęciem zajęć. W sytuacjach wyjątkowych, po uprzednim ustaleniu tego faktu z nauczycielem, pozostawienie włączonego telefonu jest możliwe. Jednak za korzystanie z telefonu podczas lekcji bez pozwolenia, uczeń może zostać ukarany tak zwanymi „debetami”, które w szkołach Fundacji są - obok „atutów” - podstawą do wystawienia oceny z zachowania. „Komórkowy savoir vice” obowiązuje też nauczycieli. Są zobowiązani wyłączyć telefon podczas zajęć. Jeśli czekają na ważną wiadomość, powinni poinformować o tym uczniów na początku lekcji.

fot. Fundacja Edukacji MiędzynarodowejDo rozwiązania pozostawała kwestia przerw. Pomiędzy lekcjami uczniowie muszą czasem skontaktować się z rodzicami lub sprawdzić coś w Internecie. Jednak większość gimnazjalistów spędza pauzy grając w gry na telefonach. Wzbudziło to niepokój grona pedagogicznego szkół Fundacji, które postanowiło bliżej przyjrzeć się tym nawykom, ograniczającym kontakty społeczne uczniów i negatywnie wpływających na wykorzystanie przerw, jako okazji do posilenia się czy relaksu.

Świadomość zagrożeń płynących z korzystania z urządzeń multimedialnych i nieograniczonego dostępu do Internetu wciąż nie jest powszechna wśród uczniów i rodziców – mówi Joanna Oskroba, wicedyrektor Dwujęzycznego Gimnazjum ATUT i Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu, szkół społecznych FEM - W związku z tym chcieliśmy przekazać uczniom i rodzicom, jak w odpowiedzialny sposób korzystać z tych urządzeń i uświadomić jaki wpływ wywierają one na młodego człowieka oraz wspólnie uzgodnić zasady obowiązujące w naszych szkołach.

Dyrekcja szkół zorganizowała spotkania nauczycieli, uczniów i rodziców w sprawie ograniczenia dostępu do urządzeń elektronicznych na terenie kampusu. Misją spotkań było wypracowanie wspólnego rozwiązania, które odpowiadałoby na potrzeby wszystkich grup oraz byłoby zrozumiałe i zaakceptowane przez wszystkich. W wyniku trójstronnych negocjacji przyjęto następujące zasady:

  • W ramach odizolowania uczniów od telefonów podczas lekcji zostaną wprowadzone „koszyki na telefony” w klasach. Urządzenia trafiają do koszyków na początku lekcji i są oddawane po lekcji. Alternatywnie uczniowie mogą umieszczać telefony w plecakach. Ewentualne korzystanie z telefonu na lekcji odbywa się na wyraźne polecenie nauczyciela.
  • Zamiast grania na telefonach komórkowych, młodzież organizuje Aktywne Przerwy. Pomocne okazują się tu ustawione na korytarzach stoliki z grami karcianymi lub planszowymi oraz urządzenie do gry „piłkarzyki”.
  • Szkoły zorganizowały dla uczniów i rodziców specjalistyczne zajęcia dotyczące cyberprzemocy i zagrożeń internetowych.

Z dotychczasowych obserwacji w szkołach Fundacji Edukacji Międzynarodowej wynika, że taka polityka się sprawdza, sprzyjając integracji i relaksowi uczniów w czasie przerw. Nowoczesna szkoła powinna pomagać w odpowiednim postrzeganiu możliwości, jakie niesie technologia oraz jak ją mądrze, bezpiecznie i kreatywnie wykorzystywać.

 

Notka o autorce: Katarzyna Domżalska jest pedagogiem szkolnym i pracuje w szkołach prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie